Korpkunnig någon?

aprilmaj

Trådstartare
Är det någon som kan något om korpar? Jag har en som brukar hålla till här, men jag vet inte riktigt vad den vill (om något?). Det är i vilket fall både roligt och mäktigt att få se dem på nära håll.

Det började i våras när det flög flera korpar kring huset. När de ”klickade” så svarade jag. Det var en korp som stannade och konverserade och vi klickade en bra stund. Så höll det på i några veckor (tror jag, minns inte riktigt). Sedan var korpen försvunnen ett tag. Jag gissar att han/hon hade ungar då.

Sedan dök korpen upp igen och har nu kommit tillbaka så gott som varje dag. Klicktiden är över sedan länge, så nu är det krakrakra som gäller. Korpen kommer flygande när jag kommer hem från jobbet, så den verkar hålla koll på bilen. Då flyger den över mig, säger krakrakra. Jag ropar ”Hej Korpi” och då svarar den med det gulligaste krakra (bara två kra) man kan tänka sig, ljust och pipigt, inte alls mörkt och skränigt som annars. Sedan flyger den iväg igen.

Ibland kommer den och sätter sig i en gran bredvid huset. Om jag inte svarar på kra-et, så säger den klick tills jag svarar. Olika vänner har fått prova att ropa, kra-a och klicka, men då cirklar den bara runt i luften, knäpptyst.

Eftersom jag blivit lite korpnördig på kuppen, så har jag provat samma sak med andra korpar när jag är ute och rider en mil bort, men då får jag ingen respons.

Har någon varit med om något liknande? Eller har kunskap om korpar i övrigt? Det skulle vara kul om någon hade tankar eller teorier om mr/mrs Korpis beteende.
 
Sv: Korpkunnig någon?

Vad roligt med en korpkompis :) Jag kan inget, men ska följa tråden.
Vi har mycket korp här där jag bor, och de är väldigt mäktiga och fina att se på :)
 
Sv: Korpkunnig någon?

Ja, de är riktigt maffiga. Hade ingen aning om att de var så stora förrän herr/fru Korpi började förära mig med sin närvaro.
 
Sv: Korpkunnig någon?

Har väldigt begränsad kunskap om korpar men vet att det är rätt smarta fåglar. Den kanske har bestämt sig för att den tycker om dig eller så vet den att om man är snäll mot människor så kan man få mat om man har tur.
 
Sv: Korpkunnig någon?

Kråkfåglar är vad jag har förstått relativt lättlärda fåglar. Kanske har denna korp blivit matad av folk tidigare och därför söker sig till människor?
 
Sv: Korpkunnig någon?

Så kan det vara, förstås! Stackaren, då har den ingen tur med mig, för jag har inte matat den alls. Undrar om jag skulle börja...
 
Sv: Korpkunnig någon?

Trådkapning, men ändå: Är det någon som vet hur det gick med korparna i Varnhem? De som lärt sig döda kalvar.
 
Sv: Korpkunnig någon?

Jag ska nog INTE börja mata den! Jag ska nog inte kommunicera med den alls mera!
 
Sv: Korpkunnig någon?

Googla kråkfåglar eller corvidae på nätet, de verkar otäckt smarta :)

(Har gjort men roligare läsa än skriva. De tror att kråkor kan räkna.)

Redan wiki tex (men det är inte där jag läst om kråkfåglar annars). Smartare än hundar i ngn studie fall enl dem. Vissa arter kan använda o anpassa verktyg har jag läst ngn annanstans.

The brain-to-body weight ratios of corvid brains are among the largest in birds, equal to that of most great apes and cetaceans, and only slightly lower than a human.[7] Their intelligence is boosted by the long growing period of the young. By remaining with the parents, the young have more opportunities to learn necessary skills. Since most corvids are cooperative brooders, their young can learn from different members of the group.[3]
When compared to dogs and cats in an experiment testing the ability to seek out food according to three-dimensional clues, corvids out-performed the mammals.[23] A meta-analysis testing how often birds invented new ways to acquire food in the wild found corvids to be the most innovative birds.[24] A 2004 review suggests that their cognitive abilities are on par with those of great apes.[25] Despite structural differences, the brains of corvids and great apes both evolved the ability to make geometrical measurements.
 
Senast ändrad:
Sv: Korpkunnig någon?

Intressant! Lika smarta som apor, det visste jag inte. Läste nyss att de leker för nöjes skull, rullar ner för snödrivor om och om igen t ex. Den typen av smarthet gillar jag :D
 
Sv: Korpkunnig någon?

Släktingar till mig hade en tam korp.

Den kom alltid på morgonen när de ropade, var med när de var ute på gården osv. Den var helt tam.

Den var dock extremt tjuvaktig, vilket förstås ledde till att alla i byn hatade den. Alltid var det något som blev stulet.

En morgon när de ropade på korpen dröjde det innan den kom. Så såg de den komma gåendes längs vägen, för att sedan dö vid farstubron. Skjuten.
 
Sv: Korpkunnig någon?

En morgon när de ropade på korpen dröjde det innan den kom. Så såg de den komma gåendes längs vägen, för att sedan dö vid farstubron. Skjuten.

Så väldigt tråkigt!

Här i trakten finns inga korpar, men väl svarta kråkor... och jag har blivit kompis med en skugga som bor i bortre delen av parken jag passerar ungefär varannan dag. Hojtar jag "Hello Crow!" kommer hon/han genast och parkerar på närmsta trädgren.... men bara om jag och hundarna är för oss själva. Då får hon oftast smaka på hundarnas godis.

Har flera gånger försökt presentera min "kråkvän" för bekanta, men tydligen är de opålitliga.
Läckra fåglar.
 
Sv: Korpkunnig någon?

Vad häftigt.
Jag har en kompis som önskat sig en kråkkompis i evigheter, som en häxa med en kråka på axeln liksom :) Hon har inte fått nån än, kanske har hon gett upp drömmen, var länge sen vi pratade om den.
 
Sv: Korpkunnig någon?

Det finns en orsak till att Odin hade sina två korpar Hugin och Munin i nordisk mytologi, där har du en.
 
Sv: Korpkunnig någon?

Släktingar till mig hade en tam korp. Den kom alltid på morgonen när de ropade

Hade de den från att den var unge eller hur blev den tam? Vilket sorgligt slut.

Sel "Har flera gånger försökt presentera min "kråkvän" för bekanta, men tydligen är de opålitliga." --- Kul med en till som har en kråkfågelkompis! Det verkar som om jag också har opålitliga vänner, för dem spanar Korpi bara på, säger inget alls.

Oldie "Det finns en orsak till att Odin hade sina två korpar Hugin och Munin i nordisk mytologi, där har du en. " --- Vilken?


Idag har Korpi gjort ett nytt ljud. Han/hon satt i ett träd i skogsbrynet på andra sidan åkern och "brölade". Det lät nästan som en ko, fast ledsnare. Hade jag inte sett honom/henne, så hade jag aldrig gissat att det var en korp som frambringade detta märkliga ljud.

(Jag försökte citera flera personer i samma inlägg, men det lyckades jag visst inte med. Sorry)
 
Senast ändrad:
Sv: Korpkunnig någon?

Så väldigt tråkigt!


Hade de den från att den var unge eller hur blev den tam? Vilket sorgligt slut.
Ja det var sorgligt.

Man tar ofta en risk när man gör vilda djur vana vid människor, om man bor med andra människor i sin närhet. Man vet inte hur andra människor reagerar på djuret eller hur det hanterar okända människor. Korpen var inte farlig men det var uppenbarligen någon som fick nog av att få saker stulna.

De hade den såvitt jag vet från att den var unge.

Men de hade en talgoxe en gång också, som blev helt tam som vuxen fågel.
 
Sv: Korpkunnig någon?

Stackarn. :(

TS Korpar är otroligt intelligenta. Vanligtvis är de ganska skygga för människor eftersom det tidigare bedrevs jakt på dem. Din korp verkar gilla dig, prova att lägga ut mat till den. Korpar och andra kråkfåglar äter det mesta, men kattmat brukar vara väldigt populärt.

Korpar lever i par hela livet, så det är konstigt att den är ensam. Det kan antigen vara en ung korp (nyfiken) eller en som förlorat sin make (ensam och söker kontakt).
 
Sv: Korpkunnig någon?

Fåglar är spännande djur. Jag har en talgoxe som alltid landar i handen på mig och äter direkt ur handen om jag sträcker ut den. I övrigt korpar är för mig vackra djur och de kan faktiskt imitera andra fåglar. Har en korp ibland som lurat mig att tro det varit en tjäder...
 
Sv: Korpkunnig någon?

Jag ær væl inte speciellt korpkunnig men jag vet att orsaken till att en del vill bli av med dom ær att dom ger sig på lamm och nyfødda kalvar. En ensam korp klarar ett litet lamm, och en flock en kalv. Små kattungar som nyss børjat springa runt stallbacken kan också falla offer. Korpar ær allætare och alltså inte enbart trevliga och spænnande. Men jag ær också imponerad av dom. Jag var på Island ett halvår då jag var tjugo. Ett korppar hade gården som revir och dom brukade sitta på var sin stængselstolpe dær det var bæst utsikt øver gården. På Island finns bara planterade træd så i brist på træd kan stolpar få duga. Dom blev inte matade men var halvtama ændå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp