Egentligen kan inte jag förstå varför en papegoja skulle vara bättre att ha i fångenskap än en korp. Papegojor är lika mycket "vilda" som korpar, bortsett från att de föds upp i fångenskap då. Men de har precis samma instinkter och behov som en vild papegoja.
Vi hade ett korp-par på min skola (gick naturbruk, inriktning djurvård). Dessa var inte direkt tama, man var tvungen att ha en käpp med sig när man gick in och bytte vatten etc, för hannen kunde bli rejält aggressiv.
Men tydligen så fick de paret att häcka och få ungar efter att jag gick ut, så det är ju positivt!
(Ungarna släpptes ut för att öka på vårat vilda korpbestånd.)
Korpar är väldigt smarta, och STORA. Så man måste ha ORDENTLIGT med utrymme åt dem, det räcker knappast med en papegojbur.
Skulle jag välja en kråkfågel att ha i fångenskap så skulle jag nog välja någon av korpens mindre släktingar, en kråka eller en kaja.
Jag känner några som hade en tam kaja. Denna var mkt trevlig, flög fritt på deras gård om dagarna, och sov i en stor papegojbur inomhus om nätterna. Den var mkt smart och mkt tam (den brukade tex sätta sig i manen på deras hästar och "picka" lite, vilket uppskattades av hästarna!
).
Dock tror jag inte att deras innehav av kaja var ett laglgt sådant, de tog nämligen kajungen från ett bo medvetet... Men jag vet itne om jag kan säga att jag tycker det va fel. Fågeln levde helt klart ett bra liv, då den fick flyga fritt som den ville...
Och kajan tillhör ju inte direkt någon av våra mer hotade arter, så en mer eller mindre i det fria gör nog varken från eller till :smirk: