Kornkross (Vikt)

Molin

Trådstartare
Ok, jag ska räkna ut på ett ungefär hur mycket korn jag ska köpa hem av min leverantör som jag inte alls träffar många ggr så jag tänkte köpa hem ett lass från honom.

Det jag vill veta är om någon har vägt kornkross som legat i 1 GB glassbytta 2l?
Annars kanske något annat mått?

Jag ska köpa Hestekraft och kommer ge 2st GB glassbyttar om dagen (1 morgon och 1 kväll) och man ska ha lika mycket korn så det är därför jag undrar om någon kollat de :P

Tack för svar...

Sv: Kornkross (Vikt)

Om du ska ha lika mycket Hestekraft som korn borde det väl vara viktmässigt lika mycket inte volymmässigt, eller?

Jo kom på att kornet är ganska mycket lättare så det lär bli säkert 1½bytta med korn minst. Men ja du har rätt, jag vet ju inte hur mycket HK väger, tusan..
Tänkte jag inte alls på, har lite feber så jag tänker väl inte klart :(

Jag tänkte passa på och fråga hur detta med krossat korn håller sig. Jag tänkte ju som sagt passa på och köpa hem för någon månad av bonden och blir inte näringsinnehållet sämre ganska fort när det väl är krossat?

Jag tänkte fråga om man kan fylla tunnor med krossat korn för dom står ju förslutna tills det att man öppnar dom och då tar det ju slut på en månad iaf. Tror ni det skulle funka? Min kompis tror på det. Men ville kolla det för jag vill inte ge "gammalt" korn till min tös.

Tänkte oxå passa på och fråga en sak till. Tänkte köpa hem några
rusta fodertunnor, dom rymmer 60l, jag vet att jag kanske inte kan få svar på min fråga nu men jag testar.

Är det någon som vägt sin tunna på 60l med kornkross i?
Full tunna med kornkross.. Jag vet inte alls hur många kg korn som kan gå i en sådan tunna, men tänkte att jag kanske kunde få en ungefärlig vikt så jag vet hur många tunnor som behövs.
Vill köpa hem korn så jag har iaf för 3-5månader OM det går 6 ännu bättre.. Letar för fullt efter en bonde här i närheten av mej så jag slipper åka 20mil för att köpa korn billigt :P

Jag tänkte passa på och fråga hur detta med krossat korn håller sig. Jag tänkte ju som sagt passa på och köpa hem för någon månad av bonden och blir inte näringsinnehållet sämre ganska fort när det väl är krossat?

Krossat korn håller inte länge, helst ska man väl krossa det precis innan man ger det.

Krossat korn håller inte länge, helst ska man väl krossa det precis innan man ger det.

okey, jo det vet jag ju.. Men jag tänkte att man bör ju kunna ta det direkt när de är krossat och stoppa det i tunnor som är täta. Jag menar det borde väl gå, lr?
Min kompis tror de, men jag vet inte :s

Diskussionerna om krossad spannmåls lagringskänslighet är överdrivna.
Visst börjar det hända saker när kärnan inte längre är hel men inte så fort el så häftigt.
Folk har fullt av gryn od i sina skafferier hur länge som helst men tror att kornkrossen blir farlig på några dagar.
PL

Diskussionerna om krossad spannmåls lagringskänslighet är överdrivna.
Visst börjar det hända saker när kärnan inte längre är hel men inte så fort el så häftigt.
Folk har fullt av gryn od i sina skafferier hur länge som helst men tror att kornkrossen blir farlig på några dagar.
PL

Helt riktigt och säckarna man köper på Grangården när krossades de?

jag har också hört att korn kross ska typ användas inom en vecka...själv tror jag det är överdrivet. jag har en leverantör där jag bor som säljer havre och korn och sånt, både helt och krossat och han ansåg det kraftigt överdrivet med hållbarheten. han såg väldigt förvånad ut när jag sa att jag trodde det skulle användas inom en vecka... men jag vet inte vad man ska tro riktigt.
som sagt, håller våra havregryn och sånt i ett år eller nåt så borde hästarnas korn inte försämras jättemycket heller enligt mig i alla fall.

men vi äter ju inte gryn som de gör.

Tror inte att det är några problem att ha korn en längre tid.
Men att köpa för ett halvår..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 616
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Foder & Strö Jag står i startgroparna att köpa min medryttarhäst. Kan inte mycket om foder och undrar egentligen mest om jag ska fortsätta med samma...
Svar
2
· Visningar
710
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka