åke

Trådstartare
Hur många dagar i veckan kör ni? Hur långa pass brukar det bli och var kör ni? tex ridhus, i skogen mm.

Sv: Körning.

Jag har just kört för andra gången i mitt liv och kan bara säga :love: det var jättekul... har som ambition att köra en gång i veckan minst framöver och det blir i skogen på skogsbilvägar och liknande. Vi är begåvade med helt fantastisk rid och körterräng så det finns ingen anledning för mig att vara på banan (som både hästen och jag tycker är tråkig). Dessutom finns det stora grusplaner i skogen så när vi skall öva något särskilt kan man stanna till där och öva och sedan bara fortsätta. Då blir det som en kort lektion mitt i uteturen vilket håller oss båda två på bra humör. Nu hoppas jag bara att det går bra med "inkörningen" av mig - hästen kan ju redan det mesta tack och lov, så jag får mycket gratis! Jag har i alla fall turen att ha stallplats hos en man som är en otroligt duktig både hästkarl och körlärare så jag har goda förhoppningar om att det skall gå att lära mig åtminstone grunderna.

Hobbykör bara på skogsvägarna, ridbanan är för liten så där kommer jag inte in med vagnen och kan än mindre köra runt där inne..
Just nu har jag inte kört på ett par veckor :o Har inte hunnits med så det har fått bli ridning i stället.

Kör på banan 1 gång i veckan, men mest på gräsmattorna på jobbet, och sen på motionsslingan i skogen. det blir bra backträning av det. Kör alltid minst 40 minuter.
Kör 5 pass i veckan, rider 2, ibland dubbelt.

Skulle vilja köra oftare men har svårt att få medhjälpare som kan när jag kan. Jag passar på så ofta jag får chansen, men det blir tyvärr bara varannan, var tredje vecka i genomsnitt. Kör på grusväg längs med kanalen som just nu är otroligt vacker med alla höstfärger på träden. Skulle gärna ha mer variation på vägar men det är mysigt ändå med hästen på topphumör när hon får gå för vagn och alla trevliga människor som hejar och vinkar. Jag är nybörjare så det är inget finlir, men med tiden ska det väl bli lite mera stil på ekipaget.

Försöker köra minst en gång i veckan, men under hennes viloperioder från dressyren blir det fler gånger, 3-4 kanske. Jag kör alltid utomhus och aldrig på bana!

Kör ca 4-6 ggr i veckan ute i skogen, en gång varannan vecka tränar jag dressyr och precissionskörning för en instruktör.
brukar köra mellan 40 min till 1,5 timme, varierar mycket, beroende på hur mycket jag har att göra och vad det är för väder. När jag tränar för instruktör kör jag ett pass på en timme.

jag skall ta upp körningen mer nu sen jag fick kärran modifierad. nu har jag kört 2 ggr på 2 veckor skall väl bli lite mer ofta kör på en åker (dressyr) eller ut på vägarna(skogen)
det brukar väl bli runt en timme till 1.5 just nu

Under somrarna kör jag nästan bara, upp mot 5 dagar i veckan, men blandat oftast in lite tömkörning och ridning också. Men gäller att passa på när ängarna är lerfria! Under höst/vår blir det endast körning i ridhus, kanske en dag i veckan, under vintern blir det lite mer när det finns snö så man kan köra i sommarhagarna. Passen innehåller allt möjligt, antingen dressyr och lydnad, mysig kravlöst utomhus ibland, konditionsträning m.m. Passen blir oftast 1 timme, ibland lite längre.

Allt beror helt på, men minst 1 gång i veckan, dock har jag börjar köra mer nu då jag tänkte bli mer "serriös" med körningen.

Jag kör mycket i samhället o i trafiken, mycket asfalt tyvärr. Vi har inte så bra körvägar:( , men det finns några, men det tar tid o ta sej dit och sen finns det helt underbara vägar men då är det självklart bommar så man inte kan ta sej förbi, jag brukar dock rida o försöka fundera ut hur jag ska komma förbi med vagnen och jag ska lyckas:D

Så körtiden beror helt på vart jag ska. Men jag kan även köra på volten oxå då den är stor o bra.

Jag kör varje dag jag och Kotte. Annars så får ju int jag och Karlsson någe mjölk. Vi far mest på småväger. I höst har vi fart ena annen väg med på väga till Valdemar för att titte etter svamp.

Rut

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
486
Senast: yamyam
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: zassoo
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård