Körning på stångbett?

T

TheBlackOne

Jag har på senaste tiden läst en del om hur olika bett verkar i hästens mun, vilka tygeltag man kan ta med vilka bett etc. Då kom jag att fundera på en sak när det gäler körning.
Ofta ser man hur lite "finare" ekipage kör med någon form av stångbett, "postkandar" som jag har för mig att det kallas. Hur styr man hästen från vagnen med ett sådant? Som ryttare får man ju lära sig att man måste ta lika mycket i båda tyglarna samtidigt annars lägger ett odelat bett sig snett i munnen och hjäpen blir förvirrande för hästen. Det går alltså inte att med enbart tyglarna svänga en häst på sådant bett. Men hur fungerar detta från kuskbocken?

Sv: Körning på stångbett?

Vet inget om ridning på stånbett men i körning funkar det så att man har en stadig innertöm som man inte gör speciellt mycket med. Yttertömmen reglerar man både ställning och hur mycket hästen skall svänga. Om kusken tar i tömmen så ligger väl inte alltid bettet rakt som du beskriver men det funkar iallafall :D I spann körning använder man ju oftast en handsfattning så där är det än viktigare att hästarna "går väl framme" på bette annars har kusken ingen kontakt med dem.

Du har ju även en pisk som kan fungerar som en skänkel.

Sv: Körning på stångbett?

I princip så är det bara ledande tygeltag som skiljer mellan körning och ridning, det är svårt med ledande tygeltag från kuskbocken... även att man ibland ser kuskar som tidigare i karriären har ridit och som sitter på kuskbocken och försöker jobba med såväl ledande tömtag som vikthjälper !

Ofta jobbar man med samma i körningen som i ridningen med att få stöd på yttertöm/yttertygel medans man jobbar med pisken/innerskänkel.

Med ett oledat bett blir det ju lite mera "cykelstyre" oavsett om man rider eller kör, vilket det ju kan finnas fördelar med på vissa hästar.
Särskilt mycket så tenderar det ju att bli när man rider eller kör på enhandsfattning.

Att det oledade bettet skulle vara så otroligt svårt för hästen att förstå kan jag nog inte hålla med om.

Cykelstyre är ju extremt lätt för hästen att förstå, det drar i ena sidan lite grann samtidigt som det ger efter lite grann i andra sidan - medan ett ledat bett ibland kan vara mera svårtytt eftersom det då kan hända att det drar i ena sidan samtidigt som det håller emot på andra sidan.... så rätt använt skulle jag nog påstå att ett oledat bett kan vara tydligare än ett ledat.

Dock är ju ledat bättre om tex vill ta ett ledande tygeltag samtidigt som ett förhållande tygeltag på andra sidan.... men har man väl satt på skänklar på bettet så kan man ju ändå inte ta ledande tygeltag, eftersom hästen har en förmåga att lägga huvudet på sned då, så på stång/postkandar så funkar ju ändå inte ledande tygeltag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 343
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 122
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 096
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka