Körning på asfalt

M

MaddeLen

Har mycket asfaltsvägar kring stallet där hästen står. Hur har ni gjort för att på bästa sätt vänja in asfaltskörning? Är det enbart skritt som gäller eller blir det trav också?
Inbillar mig att det går att trava, då i ett balanserat tempo med en häst som är invand under längre period. Är jag helt ute och cyklar i mina funderingar?

Tacksam för alla svar!

Sv: Körning på asfalt

Det är absolut inte skadligt att trava på asfalt. Men det förutsätter att hästen är frisk och väl grundtränad på olika underlag och att man inte slängtravar, utan håller ett "lagomt" tempo. (Balanserat, som du själv skrev.)

Om hästen inte har gått på asfalt förut eller på rätt länge så kan du börja med att skritta i ett friskt tempo några gånger i veckan. Efter ett par veckor kan du börja trava lite smått utan att hästen tar skada, men det är bra om du varierar underlaget varje dag och inte bara kör på hårt underlag. Hårt, mjukt och allt däremellan är bara bra att variera med. :)

Travar gärna på asfalt, och så fungerar asfalten jättebra för att hitta rätt takt på hästen. Blundar ibland och lyssnar.

Trava gärna era unga hästar på asfalt, eller hårda grusvägar, det sträker jättemycket och bygger inför framtiden. Hellre hårt än mjukt underlag.

Vi måste gå en halvmil för att hitta en bit asfalt, och vi älskar asfalten. Ponnyn går för det mesta barfota och ömmar lite när grusvägen är hård och stenig, men asfalten är mjuk och fjädrande. Där kan vi träna taktkänsla och jobba lite med traven, precis som snigelfarmor nämnde.

Tack för bra svar!

Nu öppnade sig helt plötsligt en helt ny värld med stora tillgångar av körvägar :D

Tänk på: Det kan ju bli halt om hästen är skodd, och om han går barfota så håll koll så hovarna inte slits för mycket. :)

Som i tidigare inlägg så håller jag med att asfallt kan va halt men är mycket mjukare än grusväg eftersom den sviktar lite,.

Snor tråden en aning.. :p

Jag har hört att det ska vara bra för en barfotahäst att trava på asfalt i och med att det sviktar, medan det blir stumt för en skodd häst.

Rätt - fel? :D

Snor tråden en aning.. :p

Jag har hört att det ska vara bra för en barfotahäst att trava på asfalt i och med att det sviktar, medan det blir stumt för en skodd häst.

Rätt - fel? :D

Som jag förstår det är det viktigaste att strålen har kontakt med marken. Det jag inte tycker om är på vårkanten då man måste köra på asfalt med broddad häst - på grusväg går broddarna ner i underlaget. Eller har jag fel? :confused:

Har mycket asfaltsvägar kring stallet där hästen står. Hur har ni gjort för att på bästa sätt vänja in asfaltskörning? Är det enbart skritt som gäller eller blir det trav också?
Inbillar mig att det går att trava, då i ett balanserat tempo med en häst som är invand under längre period. Är jag helt ute och cyklar i mina funderingar?

Tacksam för alla svar!

Det är inga problem om den inte har några speciella skador som du vet om!(som du och andra skrev). Du kan ju kombinera arbetstrav/jogging och skritt om det är en lång sträcka. Det är ju stärkande för hästarna att trava på asfalt. Så länge det är i ett lugnt, avslappnat och kontrollerat tempo.

Vad har det för betydelse då?
Det här har jag faktiskt aldrig tänkt på så jag känner mig ganska blåst. :D
Jag har alltid fått höra att man inte ska trava på asfalt med en skodd häst.

Broddar blir ju nästan glashalt att rida med på asfalt, det har i alla fall jag upplevt.
På grusväg går det ju kanon i och med att brodden går ner i marken. Förutsatt att det inte är en stenhård väg vill säga.

Vad har det för betydelse då?
Det här har jag faktiskt aldrig tänkt på så jag känner mig ganska blåst. :D
Var ett tag sedan som jag läste detta (på gymnasiet...), så rätta mig om jag har fel:
Hästens hovmekanism bygger delvis på att strålen når marken, då den är hästens "trampdyna" när den trycks ihop och utvidgas, under tiden som hästen går, så hjälper den bl.a. till med att pumpa upp blodet från benen igen...

För övrigt så tycker jag att asfalt är bra att köra på, på sommaren, när grusvägarna är för hårda. Men det är inte så kul så här års när jag måste köra på asfalt för att övörhuvudtaget komma ifrån gårdsplanen, det är ju ganska halt nu...
Min häst går barfota, det är det som ger bäst grepp för tillfället...

Självklart kan du trava på asfalt! Det är mycket bra träning. Senor och ledband runt kotorna och knän blir starkare av skritt och trav på hårt underlag. Det är en viktig del i uppbyggandet och stärkandet kring hållbarhet hos främst fälttävlans- och körhästar. (Naturligtvis är det viktigt även för andra tävlingspresterande hästar.) Det finns till och med ett namn för träningsmetoden som kommer från England - Road Walk.

Att tänka på innan man börjar trava på asfalt eller som nu hårt packade snö och is vägar är att hästen är ordentligt uppvärmd. Skritta på ordentligt. Många gör missen att låta hästen skritta i sitt eget tempo, men om skritten ska vara uppvärmande så behöver den marchera på. När du sedan travar så ska hästen arbeta i en för hästens utbildningsståndpunkt lämplig form, i takt och i god balans.
Personligen använder jag stödbandage istället för benskydd vid denna typ av arbete. En vana som jag fick med mig från tiden utomlands.

Den här typen av träning upplever vi är så viktig för hållbarheten att vi aktivt söker efter bra asfaltsvägar och planerar in dessa träningspass. Vi bor på sandig mo och har "ridhusunderlag" i hela skogen. Mjukt och sviktande underlag som tål hur mycket regn som helst, men även det kan bli "för bra".:D (i-landsproblem, jag vet:angel:)

Självklart kan du trava på asfalt! Det är mycket bra träning. Senor och ledband runt kotorna och knän blir starkare av skritt och trav på hårt underlag. Det är en viktig del i uppbyggandet och stärkandet kring hållbarhet hos främst fälttävlans- och körhästar. (Naturligtvis är det viktigt även för andra tävlingspresterande hästar.) Det finns till och med ett namn för träningsmetoden som kommer från England - Road Walk.

Att tänka på innan man börjar trava på asfalt eller som nu hårt packade snö och is vägar är att hästen är ordentligt uppvärmd. Skritta på ordentligt. Många gör missen att låta hästen skritta i sitt eget tempo, men om skritten ska vara uppvärmande så behöver den marchera på. När du sedan travar så ska hästen arbeta i en för hästens utbildningsståndpunkt lämplig form, i takt och i god balans.
Personligen använder jag stödbandage istället för benskydd vid denna typ av arbete. En vana som jag fick med mig från tiden utomlands.

Den här typen av träning upplever vi är så viktig för hållbarheten att vi aktivt söker efter bra asfaltsvägar och planerar in dessa träningspass. Vi bor på sandig mo och har "ridhusunderlag" i hela skogen. Mjukt och sviktande underlag som tål hur mycket regn som helst, men även det kan bli "för bra".:D (i-landsproblem, jag vet:angel:)

Tack för ett mycket bra inlägg! :laugh:

En fråga ang asfalten; Hur gör ni för att hästen inte ska halka? Tycker backar är obehagliga. Min är skodd och kan tyvärr inte gå barfota.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar