Självklart kan du trava på asfalt! Det är mycket bra träning. Senor och ledband runt kotorna och knän blir starkare av skritt och trav på hårt underlag. Det är en viktig del i uppbyggandet och stärkandet kring hållbarhet hos främst fälttävlans- och körhästar. (Naturligtvis är det viktigt även för andra tävlingspresterande hästar.) Det finns till och med ett namn för träningsmetoden som kommer från England - Road Walk.
Att tänka på innan man börjar trava på asfalt eller som nu hårt packade snö och is vägar är att hästen är ordentligt uppvärmd. Skritta på ordentligt. Många gör missen att låta hästen skritta i sitt eget tempo, men om skritten ska vara uppvärmande så behöver den marchera på. När du sedan travar så ska hästen arbeta i en för hästens utbildningsståndpunkt lämplig form, i takt och i god balans.
Personligen använder jag stödbandage istället för benskydd vid denna typ av arbete. En vana som jag fick med mig från tiden utomlands.
Den här typen av träning upplever vi är så viktig för hållbarheten att vi aktivt söker efter bra asfaltsvägar och planerar in dessa träningspass. Vi bor på sandig mo och har "ridhusunderlag" i hela skogen. Mjukt och sviktande underlag som tål hur mycket regn som helst, men även det kan bli "för bra".
(i-landsproblem, jag vet
)