Körning av Travare, Hjälp!

C

Calladora

Hej Hej
Jag har en travare hemma som jag skulle vilja köra med.
Och då menar jag inte travköra utan skogsköra eller "allround" köra...

Men det är så att hon får den där travarinstinkten när hon har tömmarna på sig (har aldrig testat med vagn,rockard, sulky elr liknande), Hon har upp huvudet och går som en "planka" och drar i bettet hela tiden , ska trava m.m.

Hur ska jag träna henne ?

Sen har jag även ett annat problem en gång trasslade hon in sig i tråden på hagen och fick såklart panik, hon drog sönder hela hagen och hade då tråd och stolpe tätt bakom benen, självklart fick hon ju mera panik och där fick vi en skenade häst med allting bakom sig.

Tror ni att hon är rädd att ha någonting bakom sig ?
Tänkte iaf jag kunde testa att ha skaklar,däck m.m ?
Lite i taget liksom :)

// Linnea :D

Sv: Körning av Travare, Hjälp!

Har också funderat på hur man tränar en f.d travare till allround körning.Men har fått råden att ta hjälp med att träna om dom....

Jag har en travare som jag kör skolkörning med:love:Big Money Pellini:love:

Nu är han en OTROLIGT lugn och harmonisk herre och dessutom har han inte gått på banan på många år.
Riden dressyr hoppad och körd för skojs skull av tidigare ägare. En otrolig kompis helt enkelt.

För lite mer än ett år sedan började jag KÖRA honom. Då visste han INTE hur man höll balansen när man gjorde volter åt höger.. I ärlighetens namn så liknade det knappt en volt mer en startvolt tror jag..

Det första jag började träna på var RÖSTEN och HALTER.. Många många många halter utan att behöva använda tömmarna.
Under resans gång har jag haft hjälp av kompisar OCH tränat regelbundet för Rolf Hedqvist.

OM ca 1 månad tävlar vi för första gången:angel: upps va kort bort de känndes helt plötsligt..

Ta omskolningen STEG för steg. SKRITTA massor. Å se till att ha lite roligt under resans gång också

Anna-Carin

jag har skolat om en travare jag med, men det är för varmt att skriva om det, har redan skrivit om det flera gånger här på buke :)

Sök på travare så dyker min eller andra historier upp!

På den körkurs jag var med i våras så höll dom på och skolade om en travare. Hon var helt hispig. Studsade och for framför vagnen tills hon hade gått en bit sedan lugnade hon ner sig. De började om från början, var många när de arbetade med henne och han som hade henne var gammal hästkarl med mycket vana och därför en fast hand, stressade aldrig upp sig och till slut fick de ordning på henne. Nu är hon mycket bättre.
Men kan man inte omskolningen så bör man ta hjälp av mycket erfaret folk.

När jag haft min travare i ca. 1,5 år (han kom då diräkt från travet till mig 19 augusti 2004) och bara ridit honom så fick jag vagn (tyngre rockard) och sele (trav, standard) i födelsedagspresent av mamma och pappa. Fick hjälp av en travtränare första gången jag skulle köra. Han var mycket travhäst då. I början tyckte jag det var kul att låta honom trava fort och han lyssnade okej när det var dags att sakta av. Men sen ville jag bara få honom lugn i körningen. Så vi har tränat mycket övergångar. Skritt-Halt-Skritt och Trav-Skritt-Trav. Han kan fortfarande bli het och stressad, men han har blivit mycket lugnare. När han är på rätt humör så kan han trava i ett lugnt tempo utan att öka om jag släpper på tömmarna. Och han kan också få försig att söka sig ner på tömmen :D
Vet inte om det var till så mycket hjälp, men det är ungefär så vi har jobbat..

Jag har haft en travare smo vi skulle köra men det gick inte.
Sen har jag bekanta sm föder upp varmblod till travet och han som tränar dom säger att man inte bör köra travare till allround, man vet inte hur dom regerar, men visst det kan funka, men om du redan har problem när du tömkör så skulle jag nog strunta i att köra. Bättre att skaffa annan häst om du vill köra allround. En liten shettis kanske? ;)

nej, klart det går att köra travare lugnt och sansat :)

var konsekvent, ha stort tålamod, fundera över din utrustning, bett, och vilka signaler hästen får av den.

Travare är ofta väldigt intelligenta trevliga hästar som med kärlek inte alls behöver stressa framför en vagn. man ska bara lära om, kanske tom köra in igen.

Det där var väl ändå en sanning med modifikation! Finns ett flertal f.d travare som funkar alldeles utmärkt som allroundkörhästar, bl a minst en här på Gotland. Är man bara lugn och konsekvent i sin körning och hantering så är det inga problem med de flesta. (Några finns det alltid som det inte funkar med men så är det ju med allt)

Tja jag vet inte men jag som är tämligen nybörjare som "kusk" har då kört två travare i "civiliserat tempo" och bra arbetsform... nu var det ju inte jag som skolat dem men jag törs nog intyga att det går.

Båda dessa har gått på travet, den ena dessutom tämligen framgångsrikt.

Däremot har jag kört en ponnytravshettis som var ganska omöjlig, hon ville BARA springa och jag fick kämpa med henne för att ens få henne att inse att det finns en gångart som heter skritt...

Sedan kan det säkert vara olika på individnivå och framför allt tror jag att det kan vara så att det krävs mycket kunskap för att skola om travare - de har ju tränats större delen av livet för att utföra just travjobb...

Hej hej!!

Jag har precis börjat tömköra min travare lite lätt, fick honom -05 direkt från banan, vi har bara skogsridit så nu vill jag variera oss lite med lite körning också. Så sagt och gjort. Jag började med travselen, hade satt dit alla grejor utom svanskappan och när jag skulle sätta dit den satte sig nästen hela hästen på rumpan, han signalerade mycket starkt att den inte var behaglig.. Så jag hängd bara dit den löst i vilket fall vinglade han som som en enbent på fyllan så nästa gång bytte jag lite grejor, bl.a. till kapson ist. för bett (inga mer ryck i tyglarna:) han e lite gycklig i munnen med bett) satte inte på svanskappan och utgick från det och jag fick en helt annan häst!:idea:
Så lite kan göra så mycket så nu går vi sakta framåt med lite mer och mer utrustning för var dag så en dag ska jag kunna sätta dit vagnen och han skrittar lika lugn som jag får honom vid tömkörningen....:D

Har nu tränat hästen och hon gick super,
tills den dagen vagnen kom på henne, hon fick paniiiik
och då menar jag panik, hon satte sig nästan på rumpan och hoppade framåt när jag smackade.
Jag insåg det direkt och tog bort vagnen...

Nu är hon likadan som hon var från början, jag får nog träna
i tömmkörning istället.
Tycker synd om hästen och det kanske är just det här som gjorde så hon inte stratade i travet :crazy:
Usch jag skämms nästan !!

Det är nog klokt att inte utsätta henne för det hon blivit utsatt för, dels stolpar o linor slängandes, och kanske har hon varit med om något på travet.

Men fortsätt med tömkörningen, och utveckla dig o hästen där. Man får en oerhört fin kommunikation efter några tiotals gånger. Gå gärna kurser och lär dig mera! Det vinner både du o hästen på.

/jenny

Har nu tränat hästen och hon gick super,
tills den dagen vagnen kom på henne, hon fick paniiiik
och då menar jag panik, hon satte sig nästan på rumpan och hoppade framåt när jag smackade.
Jag insåg det direkt och tog bort vagnen...

i tömmkörning istället.
Tycker synd om hästen och det kanske är just det här som gjorde så hon inte stratade i travet :crazy:
Usch jag skämms nästan !!

Eller så är det så att det är du som gör fel.
Hästen kan också ha blivit ordentligt skrämd när dne fatnade i linor, elrep ich allt vad det var.

Gör om hela inkörningen är nog vad jag skulle göra i din situation.. Träna mycket med rösten, tillit, steg för steg! "Skrammelträna" hästen så ofta du bara kan! Börja med bara små grenar eller något du lätt kan släppa om hästen får panik.
Jag använder mina körkomandon hela hela tiden, när jag rider, tömkör, promenerar honom. Vilket underlättar allt vi gör tillsammans!
Kommer säkert att gå bra! Lycka till!

jag har inte tömmkört henne på ett tag sen i sommras,
och nu började jag igen.
Går super bra nu, går ner på tygeln, gör halt och travar himla sakta.
Super bra!
sen fixade vi ihop några rep så det vart så vi tolkade bakom henne,
dels vart det lite tyngd och sen så var det någonting bakom henne.
Först så var det lite otäckt men vi tog det lugnt och hon brydde sig inte efter kanske 5 min.
så vi gled på rumpan (snö,och is) sen hade vi fast en kälke,
och det gick också super bra :).

3:e dagen efter första tömmkörningen så tolkade vi med mini-skidor bakom henne, och det lät ju enormt mkt när vi åkte på dom.
Men Bella var cool-lugn.

Så nu är det bara att träna och testa :)

i tömmkörning istället.
Tycker synd om hästen och det kanske är just det här som gjorde så hon inte stratade i travet

Det är just det här som gör att jag alltid rekommenderar folk som ska köpa varmblodstravare att köpa en som har startat!
Att den gärna har en lång karriär bakom sig!

Som det är nu så står du med en häst som aldrig "dög" till travet (kanske just av den anledningen att hon var okörbar?) och som nu ska bli din körhäst...

Har du ingen historia alls på henne så att du vet vad hon har varit och vad hon har varit med om?
Så mycket lättare att komma tillrätta med problemet då.

Det kommer säkert att lösa sig!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 570
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv