Körning av ridtravare

Bullet

Trådstartare
Jag har börjat köra min ridtravare och har en del funderingar. Det var 10 år sen han travtränades och han har helt kommit bort från att bredda och dra på i trav. Med mig på ryggen väljer han naturligt galoppen istället för "travartrav", men nu när jag har kört honom ett antal gånger faller han mer och mer tillbaka i gamla travmönster. Kommer detta påverka honom negativt som ridhäst? Hur kommer muskulaturen förändras pga trav med huvudet högt?

Han tycker att det är svinkul att vara ute med vagnen efter alla år och jag tycker också att det är roligt att köra. Är det bara fortsätta eller borde jag tänka mig för och inte köra honom många dagar i veckan?

Tacksam för kloka svar!

Sv: Körning av ridtravare

Jag dressyrtränar min 8-åring som ska kvala på måndag och han skiljer absolut på när det är trav och när det är dressyr...

Nu är det iofs länge sen jag dressyrade honom men så fort jag ber om samling i ridning så kommer den. Under nästan hela hans basic dressyrutbildning har han gått regelbundna rakbanejobb utan att det påverkat på något sätt och jag förmodar att det inte är så typ av målmedveten travträning du håller på med?

När vi "slöade till" med dressyren hade vi precis börjat med lite enklare galoppombyten även om inte formen satt nåt speciellt i galoppen än. Och det lär den ju inte göra om vi inte fortsätter dressyra. :idea:

Sv: Körning av ridtravare

Precis, jag travtränar inte alls målmedvetet utan är bara ute och kör för skojs skull!
Bra att höra att din pålle skiljer mellan rakbanan och ridbanan :) Ta upp dressyrandet, det är ju kul att ni kan utvecklas på flera nivåer ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 543
Senast: Johannna1
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka