Z

Zolitary

I år är det ju inte så lätt att välja och vraka när det gäller halm, så är det någon som använt kornhalm? fungerade det bra isåfall? det är ju borst på den men äter hästarna av det... mina hästar har fri tillgång på hö...

Sv: Kornhalm?

Kornhalm fungerar utmärkt! Jag vill inte ha något annat! Hästarna äter gärna lite men då kan du minska lite på höet om du vill. Dessutom suger kornhalm utmärkt och förmultnar snabbt!

:love: har oxå haft det, e jätte skönt om man har en svårfödd häst.. men annars kan man juh som sagt dra ner på höt..:love:

har också kornhalm. det är i regel den vanligaste halmen man använder. Det ända som skiljer halmsorterna ifrån varandra är hårdheten. För i energi så innehåller alla fyra sorterna precis lika mycket. Tro det eller ej. :P

Jag använder helst vetehalmen och tror att den är vanligast. Har för mig att det är någon av halmsorterna som INTE rekommenderas som strö/foder men jag kommer inte ihåg vilket.
Kollar man vad som säljs hos olika leverantörer så är det ju vetehalm och havrehalm.

Har "alltid" fått höra att man ska undvika kornhalm för att de lättare ger hästarna kolik. Har själv endast använt vetehalm och har uppfattat den som vanligast.

Vetehalm är vanligast, följt av havrehalm. Kornhalm kan innehålla hakar som kan ställa till det i buken på hästar. Har faktiskt haft kornhalm två gånger, den ena var ett j-a skit då jag fick hakarna i fingrarna. Den andra kornhalmen innehöll faktiskt inte hakar och var ok.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka