Hoppiz

Trådstartare
Har en fundering.... ;)
Har ju hört att man bara ska ge 1/3 korn av den totala kraftfodergivan.
Och jag ger ju Lusern, och det räknas väl som grovfoder?
Så om jag då ger 1,5 kilo lusern om dagen så kan jag ju inte ge något korn, eller?
Eller är det så att det räknas som kraftfoder ändå?
Jag blir ju helt snurrig i bollen av det här :crazy:

Sv: Korn!!

Hur stor andel som är korn av kraftfodergivan saknar helt betydelse. Det viktiga är att du inte ger för mycket. Maxgivan på korn är lägre än för havre pga högre stärkelsehalt.

Lusern är grovfoder.

Max 200 g stärkelse per 100 kg häst och mål är den allmänna rekomendationen vilket motsvarar ca 0,3 kg korn per 100 kg häst och mål.

Jag tror att denna "myt" kommer från en tid då det var vanligt att man gav hästarna betydligt mer kraftfoder än vad vi gör idag.

Läser man i äldre hästböcker (60-70-tal) så verkar en standardfoderstat för en vanlig fritidshäst bestå av 3-4 kg havre och 5-6 kg hö, t.ex...

är det aktuellt att begränsa korngivan, om man vill blanda in det i havren. För korn innehåller dels mer svårsmält stärkelse än havre, dels mindre lysin (=viktig aminosyra, speciellt för unga hästar). Så för att inte riskera problem som kan uppstå när man ger 3-4 kg korn/dag, så lärde man ut generella begränsningar.

Sedan har det bara följt med "in i framtiden", och ingen har ifrågasatt det. VÅGA IFRÅGASÄTTA MERA!!:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 161
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
730
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka