E

Elemmírë

Fick tips om att ge korn då min häst är tunn över ryggen. Över revbenen är hon fin i hullet, men då hon stått en tid och tappat muskler, plus att hon är svårfödd, vill jag ge henne nåt som liksom sätter sig på ryggen mest. Gör korn det? Förlåt en okunnig:crazy: Är inte så bra på det här med foder. Har gått från att ha en jättesimpel häst (fick hö och lite betfor med mineraler i) till en häst som man kan pumpa i hur mycket mat som helst...
Hon är avmaskad, grovfodret är tyvärr inte analyserat:crazy: men hon får fri tillgång. Som krafft får hon nu fibergi (lite mindre just nu eftersom hon står) och lucerpellets (ca 2 liter när det är blötlagt). Som sagt är hon fin i hullet över revben, men ryggen är tunn...

Sv: Korn

Jag är rädd för att kornet oxå sätter sig över revbenen. Det är nog muskler som saknas. Försök arbeta henne i form så hon stärker ryggen. Lycka till!

Jag skulle också öka lusernet till det dubbla minst, skippa korn, och fortsätta träna på! (se till att du tränar hästen korrekt också och att sadeln sitter bra)

Sadeln passar bra, problemet just nu är att jag inte kan träna henne då hon är skadad... Lite tråkigt för hon var jättefin innan hon blev skadad, nu har hon fallit ur gansak mycket:crazy: fast det löser sig nog sen, nu vill jag bara ha upp henne ordentligt i hull så hon har nått att bygga nya muskler av sen...

Tack för svaren!!

nu vill jag bara ha upp henne ordentligt i hull så hon har nått att bygga nya muskler av sen...

Tack för svaren!!

Tyvärr funkar det inte så.

Det hull du bygger upp nu blir fett och det går inte att omvandla fett till muskler. Sen är det kanske inte jättebra med övervikt när hon är skadad, blir ju risk för överbelastning på benen (om det nu är där hon är skadad).
Jag skulle tagit det lugnt med maten tills hon blev frisk och sen fläska på med lucern när hon sätts igång.

Hmm, intressant...
Ska tänka på det:) Tack! Man lär sig nytt jämt ju... Fast jag ska nog försöka fläska på henne lite, för hon är låååångt ifrån överviktig.

Håller med andra här. Det verkar som om hästen får för lite protein. Vilken kvot mellan energi och protein får hästen?

Hästen sätter först hull på revbenen, sen kommer överlinjen.

Har den dessutom stått och inte motionerats är det självklart att musklerna försvunnit, börja motionera igen så kommer det tillbaka.

Det tycker jag stämmer på väldigt få hästar.

En "normal" häst som vistas i hage och får en bra och balanserad foderstat ser fin och musklad ut utan ridning. Jag satt på en senaste idag, som inte är riden på närmare ett år, det syns inte på hästen.

Hrm.... funderar....
Häst som inte rids är fint musklad..... Skulle det då kunna innebära att "felaktig" ridning/arbete ger såna saker som tex spetsig ryggrad och urgröpningar vid manken?

tycker ärligt talat att havre hjälper tusen gånger bättre än korn. det är det enda foder som min häst blivit riktigt fin i hullet av, och då har vi lagt ut jag vet inte vad på tusen olika sorters specialfoder. dock är han väldigt havrekänslig, men det får jag ta.

En felsittande sadel kan skapa fina urgröpningar vid manken och felaktig form vid ridning bränner fett men bygger inga fina muskler.

Ja, det kan jag helt klart tänka mig, efter att ha sett det ske (en av anledningarna till att jag har svårt för inackorderingstall och vi numera har eget)

Hur är det med gamla hästar då?
Står just en sån i mitt stall, han är väl runt 18 år och är i fullständig avsaknad av muskler. Då vi haft taskigt kvot på höet så har de flesta kompletterat med nån form av protein men ägaren till denne hästen hävdar att man inte ska ge gamla hästar proteintillskott.
Jag tycker det låter helt galet. Självklart ska grabben ha protein. Vad säger ni?

Helena H här på forumet har en gammal häst som jag vill minnas att hon trattar i lucern och olja (reservation för teflonminne).

18 år tycker jag inte är så gammalt, men det är ju alltid läge att hålla koll på tuggytorna. En gammal häst kan ju behöva lite mer än de yngre för att hålla hull, spontant känner jag att kvoten gärna ska överstiga 6 snarare än ligga på 6, men det är så otroligt svårt att säga över nätet utan att se hästen.

Gerenellt är ju att så länge ett proteinöverskott (när räknar ägaren överskott?) från grovfoder (lucern t ex) inte är oroande så länge det introducerats försiktigt.

Enligt höanalysen så har vi en kvot på 4 :( och ägaren är fullt nöjd med det. Den havren som hästen får gör varken från eller till. Nu är jag en sån person som gärna talar om för folk hur de ska sköta sina hästar :angel: men henne kan jag inte påverka. Hennes tränare verkar hålla med ägaren men den tränaren har aldrig sett hästen utan sadel. Så vad göra? Smygfodra hästen med soja?

Informera. Det är det enda du kan göra. Trycka på riskerna med att en häst som är i den gyllne medelåldern går ner i vikt, det är svårt att komma tillbaka upp.

Lucern är ju dessutom ett billigt fodermedel, så varför chansa...

Det finns ju alltid "Har du förresten hört att...." eller "Jag läste precis en undersökning om...". Då får man väl förhoppningsvis igång en diskussion.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 856
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 364
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka