Sv: Korn

Hrm.... funderar....
Häst som inte rids är fint musklad..... Skulle det då kunna innebära att "felaktig" ridning/arbete ger såna saker som tex spetsig ryggrad och urgröpningar vid manken?

Felaktig utfodring ger sådant.
Samt illa tillpassad sadel.
En sadel kan klämma sönder hela ryggmuskulaturen.

Hur är det med gamla hästar då?

Gamla hästar behöver extra protein.
Runt en kvot på minst 7.

Jag har en 29 år gammal häst och han är välmusklad trots att han har dåliga tänder och sällan rids.

Foder:
Fri tillgång på silage med 110g smrp.
Jag tar bort det som han inte kan äta och lägger in nytt som han får sortera ut det bästa av.
Jag har räknat ut att han får i sig ca 3kg/dag.
1kg sädkross 50%korn/25%havre/25%vete från en grannbonde.
Han har bästa krossen, det blir som flingor.
1,5 kg pellets fullfoder Edel Häst Champ
4dl rapsolja

Tack för dina svar.
Vi ska försöka avkräva höanalys av höbonden innan nästa leverans.
Känns som om han blåser oss.
Har läst inlägg här från folk som hellre skulle strö med hö med så dålig kvot som vi har.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 856
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 364
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka