Jamtland

Trådstartare
Ska börja ge ett av varmbloden korn för att få upp lite mer hull på henne. Läste foderstatslära för många herrans år sedan och kommer ihåg att kornet får inte vara mer än en tredjedel av sädesdelen av kraftfodret. Men jag kommer inte ihåg varför?! Något med någon syra eller något sådant?

Någon som vet?
Jenny

Sv: Korn

Jag kommer inte alls ihåg... ;) Men någonting i bakhuvudet säger ju så så det är väl bäst att lyssna...

Jenny

Om jag minns rätt så stod det i förra utgåvan av Foderlära (C Planck/??) så stod att korn fick max uppgå till 30% av total mängd spannmål.

När jag pratade med C Planck vid en föreläsning (för många år sedan dock) sa hon att hon skulle ändra detta till nästa utgåva, att man kunde ge enbart korn bara invänjningstiden blir nog lång. Dvs ta god tid på dig vid invänjning så kan du ge bara korn.

Min häst tål inte korn, han kliar sönder svansen om han får det :crazy:

Mvh San

Du kan ge enbart korn som kraftfoder. Det är inte skadligt för hästen så länge det är i rimlig mängd och det passar in i foderstaten och hästen inte är allergisk mot det.
Tänk bara på att det innehåller mycket stärkelse så max givan korn är mindre än max givan havre.
Jag räkande ut att max givan (med tanke på stärkelsemängden) inte bör överstiga ca 300g/100kg kroppsvikt och giva.

Du kan ge enbart korn som kraftfoder. Det är inte skadligt för hästen så länge det är i rimlig mängd och det passar in i foderstaten och hästen inte är allergisk mot det.
Tänk bara på att det innehåller mycket stärkelse så max givan korn är mindre än max givan havre.
Jag räkande ut att max givan (med tanke på stärkelsemängden) inte bör överstiga ca 300g/100kg kroppsvikt och giva.

- är det inte lika mycket stärkelse, bara i annan form i kornet?

Står om det på SLUs artikelsidor om jag inte minns fel.

Enligt vad jag då lärde mig så ska man inte ge enbart korn, och även om det är en förlegad kunskap så vill jag veta VARFÖR man avrådde från att ge enbart korn? Ingen som kan hjälpa mig med det?

Jenny

Stärkelsekornen i korn är mer svårsmälta än de i havre och ger man för mkt rinner de över i grovtarmen och ställer till. Därför rekommenderar man att inte ge så stor dos.

Havrens stärkelse är mer lättsmält och tas upp fortare. Därför kompletterar de varann bra i en blandning, men kan ges var o en för sig.

Om din häst är tunn får du analysera om hon är tunn pga proteinbrist, för lite kalorier eller bådadera och ge tillskott utifrån vad du kommer fram till. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama