S

Sara och Amy

Hjälp!

jag ska just bli hästägare för första gången, får min häst i morgon.. :) Men jag har lite problem med foderstaten..
Jag fick hennes foderstat av förre ägaren:

(det är en d-ponny, pigg, och i lagom hull. Har dock haft fång för flera år sedan och kan därför varken gå på gräs eller halm)

morgon:
3 kg hösilage
1 liter betfor
1,2 kg korn
chevinalt + ( en pump)

kväll:
som morgon, utom chevinalt

Okej mina frågor: Vad är meningen med att hon bara får mat två gånger om dagen? Kommer hon inte bli uttråkad om hon inte har något att tugga på mellan fodringarna?
Med korn menas då kornkross? vad är skillnaden?
en "pump" chevinalt hur mycket är det i ml? jag har nämligen köpt utan pump i dunk istället

skulle vara jättetacksam för svar!
 
Sv: Korn!

Vad kul att du köpt häst!!!

Nu till dina frågor:
* Från det att en häst ätit klart, till dess att den får nästa måltid får det inte gå mer en fyra timmar. Om hon bara får mat två gånger per dag (och inte går i en hage under dagen där hon kan äta gräs) låter för lite. Hur länge skall hon gå ute? Får hästarna något att äta ute?
* Med korn menar man kornkross (precis som namnet anger handlar det om krossat korn). En häst bör äta krossat korn för att kunna tillgodogöra sig näringen.
* En pump chevinalt är 30 ml

Sen undrar jag om du kommer att fodra med samma ensilage som hästens förra ägare. Om inte, är risken stor att ert ensilage inte har samma värden som hästens förra ägare och att foderstaten därmed måsta justeras.
 
Sv: Korn!

Jag anser att hästar behöver utfodras minst 3-4gånger om dagen.
Tycker gott du kan sprida ut fodergivan på fler måltider.
 
Sv: Korn!

Har jag missat något... visste inte att fånghästar inte mådde bra av halm...

Tycker du ska försöka ge 3 ominte 4 mål per dag. Du skulle ju kunna prova med 2 kg morg, 1,5 lunch, 1em och 3 kväll...

Om foderstaten kommer bli bra eller inte är jätte svårt att svara på då det inte finns någon analys. det får man helt enkelt försöka se på hästen.

Tycker dock att det låter som ganska mkt korn...
 
Sv: Korn!

Maxgivan för korn är ju 0,3 kg per 100 kg häst. Så om hästen väger 400 kg eller mer (inte omöjligt för en D-ponny) är det ok.
 
Sv: Korn!

av vilken anledning skall en fd fångponny inte kunna äta halm?
Det rekomenderas tom när ett fånganfall pågår.
Och korn är proteinrikt och verkar ironiskt att ge en fd fångponny
 
Sv: Korn!

prince77 skrev:
av vilken anledning skall en fd fångponny inte kunna äta halm?
Det rekomenderas tom när ett fånganfall pågår.
Och korn är proteinrikt och verkar ironiskt att ge en fd fångponny

Det är inte proteinet i kornet som anses vara "farligt" utan snarare stärkelsen.

mvh Jessica
 
Sv: Korn!

Spontant känns det som mycket kraftfoder, med korn som är ganska stärkelserikt = mindre bra för en fd fångponny kanske. Fram för allt tycker jag att det vore bättre med mer grovfoder men det beror ju på värdena i hösilaget. Och om du kan ha samma hösilage, kan du inte det är det bra att se till att du får en snäll övergång mellan det grovfodret och det nya eftersom just fånghästars magtarmkanaler vanligtvis är känsliga.
Jag anser inte heller att det är bra att dela upp grovfodret på för många, små givor heller, hästen behöver tugga en viss tid i sträck för att känna sig tillfredsställd.
 
tack

tack för hjälpen allesammans.. speciellt detdär om att man menade krossad korn, det hade jag inte haft en aning om annars. Ska också sprida ut fodringen på fyra gånger om dan, några förslag?
 
Sv: tack

Räcker nog med att sprida kraft morgon och kvaäll. Brukar vara smidigast så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 836
Senast: gloiredor
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 464
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp