Sv: Korn

Hur mycket skulle ni rekkomendera till min treåring? Varmblodig valack... är ca 162 cm, vikt vet jag inte ännu. Om jag ger korn samt havre, kanske betfor på kvällen?Eller ska jag vänta med betforen tills han blir mer riden?
Jag har ingen analys på höet. Hade tänkt ge honom ca 8 kg hö nu, mer sedan när det blir kallare... Han har även halm med mycket grönt i som dom gärna tuggar på när de står inne.+ mineraler, ska jag köpa "särskilda" för unghäst (finns det?) eller en vanlig säck?
 
Sv: Korn

peter_lundin skrev:
Nackdelen med bara korn till unghästar är den låga lysinhalten så den biten måste man hålla koll på.
PL

Japps, jag vet det, fast jag borde kanske nämnt det med iom att alla som läser inte vet, så tack för påpekandet =)

Unghästen som jag bytte havren (i en havrebaserad foderstat) rakt av mot korn på stod på andra fodermedel med som tillgodosedde lysinbehovet. En unghäst skulle jag aldrig våga ha på korn allena, de jag haft det på är vuxna. Däremot är jag som synes inte 'rädd' för att ge även unghästar ganska hög giva korn, men då med hänsyn till vad det gör och se till att det som inte fås från kornet fås någon annanstans ifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Korn+"dum" fråga

Jag undrar hur många dl 1 kg korn är. Min gamla Loppa får normalt 6 dl krossad korn + lite betfor. Vi kan inte ge henne havre för då galopperar hon i luften :bump: Har även börjat med vitablock med vitlök o det fullständigt älskar hon. Hon har säkert ätit tio kg på en vecka.
 
Sv: Korn

Förr brukade man inte rekommendera mer än en tredjedel korn pga risken för mugg och rasp. Men om hästen inte reagerar går det nog bra att de större andel korn. Den finns ju många som gör det utan några problem.mvh/T_B
 
Sv: Korn

Min förra häst reagerade på korn genom att bli svullen i bakbenen.

Kunde kanske ha funkat med extra långsam invänjning eller större koll på foderstaten över huvudtaget.
 
Sv: Korn

Är det ingen som kan svara på min fråga om lämplig foderstat? vad skulle ni ge honom? Om det inte får vara för mycket korn? Han har ju som sagt stått på kraft groov förut.
 
Sv: Korn

Det GÅR inte att svara på din fråga om foderstat så länge du inte har en analys att utgå ifrån!

Har man ingen analys blir det rena gissningar, och den som gissar bäst isf är ju du själv som ser hästen varje dag och vet hur den är att rida osv.
Det är vansinne att försöka gissa sig till en lämplig giva över internet utan att ha några siffror att räkna efter.

För att kunna "fodra med ögat" rakt av, som du ju måste göra om du inte har en analys, krävs det att man ser hur hästen förändras det minsta lilla i muskler och hull, och öka eller minska givan efter det. Och vart du ska börja, det är ju också bara en gissning. När betet börjar ta slut får du börja ge hö, och verkar inte det räcka till får du lägga till något kraftfoder.

Börjar hästen under vintern falla ur i överlinjen vet du att du har fodrat med för lite protein under hösten, och det gäller att upptäcka det snabbt, alltså helst innan det syns... :smirk:

Mineralbehov och -kvoter är nästan omöjligt att se om man ger fel, förrän det är ordentligt försent.

Kort sagt, så länge du inte har en analys är det bara du som kan se hur du bör fodra, och de enda som kan hjälpa dig är väl eventuellt dina stallkompisar som också SER hästen. Vi som sitter här bakom våra datorer har ju ingen aning, vi mÅSTE utgå från siffrorna för att kunna hjälpa till. :)
 
Sv: Korn

Det är väldigt olika från parti till parti, och beroende på om det är krossat eller inte. I min säck kornkross som jag har nu väger 1 liter 0,5 kg. Så dina sex dl är ca 0,3 kg, inte så mkt alltså.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 404
Senast: Hgfy
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 096
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 601
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp