Evergreen

Trådstartare
Vad innehåller det?
Vi var & köpte kornkross häromdagen på lantmännen, men det fanns ingen "innehållsanalys" på påsen (som det t.ex finns på kraffts lusern & de flesta andra fodersortet)
Att det innehåller just KORN & inget annat vet jag såklart, men har även hört att det innehåller fosfor?
 
Sv: Korn

Hm, ja det är dumt att de inte har ngn analysgaranti... Men generellt är kornets näringinnehåll ganska lik havrens men har en lite högre halt av fosfor. Här är iaf några riktvärden för korn:
MJ 11-12, smb rp 80g/kg, Ca 0,5g/kg, P 3,5g/kg och Mg 1,1g/kg
Hoppas det hjälper lite :smirk:
 
Sv: Korn

Jag tvingades köpa kornkross från Granngården i somras när min bonde hade slut på korn och det var den sämsta kvaliteten jag varit med om!!! Det var så mkt "mjöl" i det det dammade rejält och bägge hästarna började hosta av det. Dessutom var det 3 ggr så dyrt som den kornen jag köper av bonden. Är det ngn annan som har erfarenhet av dålig kvalitet på korn från Lantmännen/Odal?
 
Sv: Korn

En fråga som kanske inte direkt har med tråden att göra men som ändå berör ämnet korn: ni som är negativa till att fodra med korn, varför är ni det? Vad kan korn ha för "biverkningar"?
 
Sv: Korn

Har en kompis smo anser att hennes häst får gallor av det! Vet inte om det är vanligt och vad det i så fall skulle bero på. Själv tycker jag att hästarna har lite lättare för att hålla sig rundare på det än havre så möjligtvis är det även mer fett...

Kollade Hippofoder och ja, deras korn innehåller lite mer energi (fett) 11 Mj mot havre 10 Mj. lite mer fosfor och natrium samt lite mindre magnesium och kalcium.
 
Senast ändrad:
Sv: Korn

Korn är proteinrikt och det kan då bli gallor på känsliga hästar precis som det blir på betet i början när gräset är proteinrikt. Nyskördat korn är dessutom extra "starkt" och kanske ska blandas upp med gammalt om du har en känslig häst. Att tänka på med korn är också att inte göra snabba ändringar i mängden man ger.
 
Sv: Korn

Albatross skrev:
En fråga som kanske inte direkt har med tråden att göra men som ändå berör ämnet korn: ni som är negativa till att fodra med korn, varför är ni det? Vad kan korn ha för "biverkningar"?

komme rinte ihåg varför (och orkar inte slå upp det) men korn är inte bra för hästar med känslig hud.. har man en häst som har lätt för mugg så bör man inte ge korn. rosa hud (under vita tecken dvs) är mer känsligt så har man en häst med vita ben så bör man ta ett annat kraftfoder..
 
Sv: Korn

Ok, tack! :)

Sen hittade jag faktiskt ett ytterligare anledning (i ett inlägg på Buke) till vaför korn kan vara "farligt":

Kornets stärkelse (till skillnad från havrens) fortsätter till grovtarmen och tas där omhand av bakterier. Vid stora mängde korn respektive vid dålig tillvänjning störs miljön i grovtarmen vilket kan resultera i fång, kolik eller att hästen blir lös i magen.
 
Sv: Korn

aha, det skall jag lägga på minnet! Så om man ger korn till hästar med vita ben, ökar man risken för mugg? Är det någon annan som vet varför?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
498
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 366
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 763
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp