Korn som kraftfoder.

prinsonemmy

Trådstartare
Hej!
Tydligen, ska korn hjälpa till gammla hästar att gå upp i vikt. Men, hur mycket bör man ge?
Min häst är 23 år, inte jättemager, men man skymtar revbenen, lätt. Jag vill att han ska gå upp i vikt, samtidigt som han har strålröta, och då ska det tydligen inte vara bra med socker till hovarna?
Och, borde man ge något mer än korn då?

TACKSAM FÖR SVAR!:):)

Sv: Korn som kraftfoder.

Jag skulle hellre fodra upp med lusern. Det finns ju lusern utan melass vilket gör att sockret inte ska vara några bekymmer.

jag håller också med. En äldre häst har främst ett ökat proteinbehov, ge lusern eller nåt annat proteinfoder i första hand.

Lew - med en 20-åring och en 23-åring

Lusern är ju kanon om nu din häst tycker det är ett ok fodermål och inte är kräsen, min gamla häst var inte alls vidare förtjust vare sig i hack eller pellets (blötad givetvis) så det blev tvärtom att han inte åt alls för att det var besvärligt med tänder..

Vad får hästen för foder i dagsläget?

Just nu får han pellets och lite havre med olja. Har gett hann lusern förut, han åt det för det mesta, men lämnade dock lite kvar oftast.

Korn är inte ett lämpligt foder i stora mängder för hästar även om det krossas. Men om du vill ge så tänk på att hållbarheten på krossat korn bara håller ett par dagar... Så tillgång till kross och köpa okrossat är mycket bättre kvalitetmässigt :)

Prova i stället med lusern som de föregående sagt :)

är det inte havre som bara håller ett par dagar? Har för mej att korn har betydligt längre hållbarhet än den?

Finns flera alternativ om man vill få upp proteininnehållet på ett vettigt sätt, korn är dock inte ett av de bättre.

Lucern är ett grovfoder och ett utmärkt komplement (om hästen äter det). Finns som hackelse och pellets.

Gräspellets (från skånska Salsa) är helt enkelt vall m högt proteininnehåll. Också det utmärkt.

Sen finns det kraftfoder med olika hög andel grovfoder i (grönmjöl) tex Hippo Grow Alfa från Svenska foder. Ett avelsfoder (högt proteininnehåll) som jag vet flera hästar som hållit sig fina på.

Vill man ge ett proteinkoncentrat så är Krafft Muskel ett alternativ, innehåller mkt potatisprotein vilket sägs vara lätt för hästen att tillgodogöra sig. Då behöver man inte ge så mkt.

Är hästen tveksam till lusernhack så kan man ju ge lite mindre mängd och blanda med nåt annat högproteinfoder som hästen gillar bättre, tex Hippo Grow Alfa

Korn är inte ett lämpligt foder i stora mängder för hästar även om det krossas. Men om du vill ge så tänk på att hållbarheten på krossat korn bara håller ett par dagar... Så tillgång till kross och köpa okrossat är mycket bättre kvalitetmässigt :)

Prova i stället med lusern som de föregående sagt :)

Fråga: Undrar om man kan ge korn helt om man blötlägger det kvällen innan till morgonen, eller hur ska man göra? Har hört att krosset bara är "bra" i en vecka och det är lite svårt i och med att man inte har kross själv eller på nära håll. Kan bara köpa 30 kg säck färdigkrossat och det räcker ca 1 månad drygt.

Svar: Krossat korn har en begränsad hållbarhet eftersom fettet härsknar då det kommer i kontakt med syre. Eftersom korn innehåller en lägre andel fett än havre så är det inte riktigt så känsligt. När du köper en säck kornkross så har den enligt tillverkaren än hållbarhet på 3 månader. Jag rekommenderar att kornet förbrukas inom 1 – 2 månader. Så under förutsättning att det korn du köper är färskt så borde du klara dig. Väljer du att blötlägga kornet så är tiden det tar för kornets kärna att mjukna beroende av vattentemperaturen. Det får inte heller ligga för länge då finns risk att det surnar. Du kan själv lätt kontrollera om kornet har mjuknat genom att tugga på det.

http://www.unisus.se/svar.html

Korn innehåller på tok för mycket stärkelse och är inte bra i stora mängder för hästarnas magar.

Precis som många andra skrivit innan, satsa på lucern av något slag men framförallt se till att köp in ett grovfoder med bra värden. Står hästen på halm? Annars kan det vara bra att ha i boxen så att hästen får tugga i sig lite mer utöver grovfodergivan.

Om hästen är känslig för stärkelse vilket de flesta "basfoder" innehåller en hel del av rekommenderar jag dig att testa någon typ av färdigfoder. Eggersman och spillers har sk "fångfoder" med bara 6-9% stärkelse. Jämför med kraft bas som innehåller 40 %. Eller välj ett fetare müslifoder som är gjort för äldre hästar. Finns en uppsjö att välja mellan:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar