Korn lr havre??

A

AtletShipping

Hästen jag får snart har stått på havre innan men nu när han kommer till detta nya stall finns här bara krossad korn som grundfoder.. och om jag ska ha havre får jag själv köpa det.
Själv vill jag helst slippa att ge enbart krossad korn som det enda grundfodret, eftersom alla hästar som får det här är tjocka, får lättare exem och tom lite gallor, medans en annan häst här som får 4 kg havre om dan är i lagom hull och gallfri.

Sen innehåller ju havren skonsammare fett och stärkelse och är mer lättsmält för hästen.


Vilket fodermedel tycker ni är bäst, Korn lr Havre?
Och vad har ni för bra/dåliga erfarenheter av dom?
 
Har aldrig sett det som ett problem att fodra med korn, men då min (alltså hästens) foderstat består nästan uteslutande av grovfoder är mängden korn så liten.

Om hästen blit i överhull av korn löser man det rätt lätt genom att minska mängden...
 
Min häst går på kornkross, vilket funkar bra.
Ska utöka med annat foder till hösten, eftersom han ändå har lite svårt att hålla hull.
 
tycker inte att man ska ge hästar korn. det är svårsmällt och har hört att de tom kan svälla i benen av det, men jag tror inte hundra på det. tycker att man ska fodra med havre, speciellt om hästen har gjort det innan...
 
min häst blir vädigt pigg o laddad på havre. hon får kornkross.

argumentera rätt/fel!!?!?!?!?
 
Hej!

Prova med blandkross (korn o havre) så har du lite av varje.....har använt det i femton år och det har fungerat bra.

Rolle på Österlen
 
ja har jag med tänkt på eftersom hästen är så pigg i sig själv, och tänkte då ge hälften hälften, låter vettigt.
 
hmm... nu finns inte havrekross, utan endast havre och kornkross. vad är skillnaden i energi, fett, m.m. för o nackdelar?
 
Jag har lärt men att foderstaten ska max innehålla 1/4 del korn. Vet inte riktigt varför :confused:, men har alltid gått efter det. Är det någon som har hört det samma? Varför isåfall?
 
Det är många som "hört" att så eller så stor del av foderstaten får utgöras av korn och inte mer.

Hur detta uppstått vet jag inte, men det jag kan säga är att mängden korn inte står i relation till andra kraftfoder. Det finns alltså inget som säger att om du ger t.ex. ett kg havre får du inte ge mer än ett kg korn, eller liknande.

Det finns en annan (ganska ny) tråd om maxgiva av korn. Leta efter den!
 
Här är lite info som jag hittade lite snabbt.
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=35

Fodrar själv med enbart korn och gjort så till min häst i flera år och det utan vare sig gallor, svullnader, eksem eller annat. Får när hon får som mest ca 1.5 kg korn per utfodringstillfälle.

Ang varifrån det kommer att förhållandet korn/havre har betydelse har jag fått berättat att det troligtvis är ifrån förr vid utfodring av arbetshästar som fick väldigt stora kraftfodergivor. När de då enbart fick korn blev det problem medan bytte de ut en del korn till havre så försvann problemet därför trodde man att det var mixen som gjorde dem bra medan det i själv verket var mängden korn som blev mindre som löste problemet, oberoende av mängden havren.

Så länge man håller sig inom rekomenderade kraftfodergivor (0,4-0,5kg per 100kg häst och utfodringstillfälle) och tillvänjer långsamt så ska det inte vara några problem att fodra med enbart korn generellt sett, finns alltid undantag, liksom för övriga fodermedel.
 
nej det gör det inte det finns bara kornkross och havre i vårt stall, och jag är bara inackorderad så jag har ingen rätt att köpa det extra, och för det andra så vill jag inte lägga onödigt massa pengar på havrekross, som ger ännu mer energi än havre!
 
Men havrekross ger inte mer energi än hel havre?!? :confused: Var har du hört det?

mvh Jessica
 
Om vi talar om heta hästar så är det snarare tvärtom, att hästar blir mindre heta av krossad havre. Min frus ena häst som hon anser blir oridbar av hel havre i även små mängder fungerar klart bättre på hel havre blötlagd i hett vatten.
PL
 
Om vi talar om heta hästar så är det snarare tvärtom, att hästar blir mindre heta av krossad havre. Min frus ena häst som hon anser blir oridbar av hel havre i även små mängder fungerar klart bättre på hel havre blötlagd i hett vatten.
PL

Intressant!!! :idea:

mvh Jessica
 
Jag läste ditt inlägg som att det inte fanns att få tag på överhuvudtaget - och det finns det.
Sen att ni inte har det i erat stall eller hur högt du prioriterar att balansera din hästs foder, det är en annan sak!!... =)
 
jag har ingen rätt att köpa det extra

Men du måste väl få köpa de tillskott du anser att din häst behöver?

Där jag har Pinky ingår hö, hösilage, havre, betfor och Miner Blå.
Men höet var så dåligt förra säsongen, så jag köpte eget lucern som proteintillskott. Jag skulle även köpa egna mineraler om jag ansåg att de som finns inte passade...

Allt det kostar stallägaren är ju några extra dm² i utrymme för din säck, och det brukar inte vara något problem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vilket fodermedel är bäst för att sätta hull på en smal häst? Han har fri tillgång på hösilage. Får lucern och Hippo Action men det...
2
Svar
22
· Visningar
1 865
Senast: ziri
·
Foder & Strö Tänkte kolla om ni har något bra förslag på ett lite uppiggande kraftfoder, dock med lite speciella krav? Jag skulle vilja ha ett som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 781
Foder & Strö Tycker det är svårt att hitta den exakta skillnaden mellan havre och korn? Vad innehåller de? Man får alltid höra att de innehåller...
Svar
3
· Visningar
3 474
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Min häst är en sån där mager krake som inte blir tjock hur mycket jag än stoppar i honom.. Halvblod/fullblod 9 år. Just nu får han...
2
Svar
29
· Visningar
1 720
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp