Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men stopp i galoppen. Hög andels stärkelse? Havre? Du vet att det är inte så jäkla mycket stärkelse i havre som folk vill få det till. Där är vete o korn mycket sämre för att smältbarheten är sämre. Däremot finns mycket korn o vete i pellets o müslifoder.
Men visst, jag köper det, ibland kan det vara havren som är boven i dramat. O det är värt att försöka med ett annat foder i ditt fall. Man kan alltid prova.
Sen undrar jag också, vad har du för hovis? Om det är en fd travare så är det rätt vanligt att travfolket skor på speciella vis och inte riktigt som "vanliga hovslagare". En omställning kan påverka, ungefär på samma sätt som att man får tappskor på sitt fullblod när man skolar om den till ridhäst.
Som sagt tidigare: Betfor. Ingen stärkelse, bra med vätska, o gott!
Annars är ju lusern (hackad) ett toppenfoder eftersom du även fyller tuggbehovet.
I övrigt om det är just energi/MJ du är ute efter så är det väl ren olja som gäller.
Men om hästen är känslig, dvs påverkas och får tunna sulor av havre, skulle jag även vara försiktig med soja.
Jag utgår från att du har en hovslagare med koll men ibland kan det vara så enkelt som at byta hovslagare.
O i grunden för alla hästar: Mycket grovfoder av bra kvalité, och så lite kraftfoder som möjligt.
Hur många % stärkelse är det i havre?
Ja havre får väl ändå anses som ha hög andel stärkelse. 40% Sojan jag ger har 9% stärkelse så den anser jag vara godtagbar. Han behöver sojan pga att han äter mycket halm, dvs han får inte i sig tillräckligt med protein på höt. Iomed att han är så lättfödd får han 50/50 hö och halm för att förlänga tuggtiden. Har dock halverat dosen soja och bytt mot lusern för att sänka stärkelseintaget ännu mer.
Det är ett halvblod och ingen travare. Kliniken som utrett hans tunna sulor säger att det sista jag ska göra i mitt fall är att byta hovslagare. Så det kommer inte på tal. Hade han sagt att det var hovslagarrelaterat hade jag ev (!) provat byta. Men faktum är att denna hovslagare är den enda som fått hästen att funka i övrigt och med tanke på hur min häst ser ut exteriört så ska jag vara glad att det fungerar. Jag ändrar inget i onödan. Dessutom har jag, veterinär och hovslagare kommit fram till en bra lösning för att få bort trycket från sulorna, nu vill jag bara försöka se om det går att lösa grundproblemet, dvs åtgärda att han har tunna sulor. Men veterinär tror jag får acceptera att han ser ut såhär och sedan göra det bästa av situationen.
Och som sagt så kommer jag ta bort allt socker så betforen går bort. Melassfri betfor ser jag inget som helst behov av, då kan han hellre äta hö. Ska ha få socker i foderstaten så blir det melass.
Jag känner som så, att bara för att det är mer stärkelse i vete och korn så behöver ju inte det betyd att havre är bra. Havre har mycket stärkelse och om det ställer till det för min häst så klarar han ju helt enkelt inte av det. Och ett müslifoder kommer jag inte ge, för jag vill inte ge något spannmål över huvud taget just pga stärkelsen. Har hittat ett kraftfoder med kli i (och tyvärr lite havre men en väldigt liten andel) som har en stärkelse på 4% så det är det jag kan tänka mig att prova om jag ska prova ett kraftfoder. Men det innehåller egentligen allt det jag redan ger + kli och havre, så jag kommer att öka på givan av det jag redan ger istället.
40%
Jag har inte siffrorna i huvudet men för att vara spannmål innehåller havre inte så mycket stärkelse och som sagt, det är bra smältbarhet för hästen, bättre än korn osv.
Fast vad gäller soja är det väl inte riktigt stärkelsen som är problemet. Det är extremt hög proteinhalt och en del hästar reagerar på soja. I min värld är havre ett bra mycket "mildare" fodermedel för hästar än soja.
Om det är ett halvblod missuppfattade jag, jag tyckte du tidigare skrev om löp och trav...
Men som du säger, med tanke på hur din häst ser ut exteriört så kanske tunna sulor bara är en del av det hela? Visst, som sagt, prova du utan havre men jag har svårt att se det som boven i dramat.
En del har tunna sulor och ofta är det inte mycket att göra åt det, jag tror inte man ska stirra sig blind på fodermedel utan försöka hålla sig till en korrekt foderstat istället.
Ja, det finns kolhydrater som inte är stärkelse, socker och cellulosa är kolhydrater av olika slag. Människor kan inte bryta ner cellulosa, men hästarnas tarmflora gör att de kan nyttja energi från cellulosan, som väl får anses vara långsamma kolhydrater, antar jag.Ja, men finns det kolhydrater som inte är stärkelse? Det är så jag menar
Varför ska jag ge betfor om jag ska ta bort sockret? Tänkte skippa betforen helt om jag ändå tänker ta bort sockret. Han har alltid ätit betfor innan men vet inte om jag tycket den gör nån mycket mer nytta än hö om jag tar bort sockret. Då får han hellre äta ett halvt kilo hö mer
Jag får inte riktigt ihop din tanke - du vill ge mycket kolhydrater men lite socker och stärkelse??Spader - vad kan man ge som innehåller mycket kolhydrater men lågt stärkelse? Känns som de ofta går hand i hand? Jag vill ju försöka prova en foderstat på så lite socker och stärkelse som möjligt, men ändå behålle en häst med fräscht huvud. Svårt.
Men som du säger, med tanke på hur din häst ser ut exteriört så kanske tunna sulor bara är en del av det hela?
Okej. Nej jag är inte jättehaj på just indelningar kolhydrater och vad som är vad på det viset. Så det är bra att du förtydligar.
Okej.Nej alltså jag vet inte heller varför stärkelse och socker skulle orsaka detta. Det svar jag får är Candida. Att stärkelse framförallt men även kanske socker orsakar en rubbning i tarmarna som försurar hästen och det blir en candidatillväxt som på något sätt påverkar hästen negativt. Och tydligen ska ett vanligt tecken på denna rubbning vara att hovarna störs, och på vissa visar sig denna störning som ömhet. Bättre förklaring än så får jag inte.
Hade en person sagt detta hade jag inte brytt mig.men när flera säger samma sak så börjar jag ju fundera. Just pga att det är känt att havre och korn kan ställa till det hos hästar.
Många har dock inte kunnat förklara varför hovarna skulle påverkas, utan Harry bara erfarenhet av att hästar fått ont i fötterna av havre och att de blivit bättre utan.
Det är det enda jag vet. Jag hoppas ju att någon ska kunna bekräfta detta eller kunna slå hål på det.Och då inte med att man bara inte tror på det, utan att man har en vetenskaplig teori på att det kan stämma eller är omöjligt.
Det är alltså inte havren i sig som gör sulorna tunna, utan en möjlig rubbning pga stärkelsekänslighet/försurning.
Jag blir tokig på detta! Men någon förklaring skulle jag vilja ha varför hästen helt plötsligt 11 år gammal får tunna sulor. Visst han har hela tiden vart känslig, men inte såhär extremt.
Även om det inte finns några vetenskaplig bevis för det så är det ett faktum att vissa hästar reagerar genom att bli pigga. Även om det inte är så många så finns de. Jag har själv en sådan. När hon bara äter hö är hon en flegmatisk dam för det mesta. Men 0,25 kg havre om dagen blir hon en helt annan häst. Jag kan öka och minska hömängden utan att det märks på energin, men havren gör stor skillnad. (vilket jag är glad för när det gäller henne). När jag köpte henne stod hon på 3 !! kg kraftfoder om dagen. Hon var som en atombomb. Hon hade inget som helst behov av den foderstaten, men bara hö blir inte bra på henne. Nu har jag inte träffat på så värt många hästar som reagarer så här, men några stycken, så de finns.Det är en (vanlig) missuppfattning att hästar blir pigga av kraftfoder. Pluggar till husdjuragronom och det är vi (inte veterinärerna) som läser om utfodring på bland annat häst. Ett överskott av energi ger bara fetma, inte pigghet. Man har även inte hittat några samband mellan "heta" hästar och just havre trots studier på detta.
Jämför med dig själv - blir du pigg av energirik mat med t.ex. mycket fett?
Börja med att räkna ut en bra foderstat med grovfoder som grund och sen kanske testa lite mer varierad ridning (om du nu inte gör det) för att få hästen piggare. Lycka till!
Även om det inte finns några vetenskaplig bevis för det så är det ett faktum att vissa hästar reagerar genom att bli pigga. Även om det inte är så många så finns de. Jag har själv en sådan. När hon bara äter hö är hon en flegmatisk dam för det mesta. Men 0,25 kg havre om dagen blir hon en helt annan häst. Jag kan öka och minska hömängden utan att det märks på energin, men havren gör stor skillnad. (vilket jag är glad för när det gäller henne). När jag köpte henne stod hon på 3 !! kg kraftfoder om dagen. Hon var som en atombomb. Hon hade inget som helst behov av den foderstaten, men bara hö blir inte bra på henne. Nu har jag inte träffat på så värt många hästar som reagarer så här, men några stycken, så de finns.
Alltså det är ju sjukt störigt att alla säger olika. I slutändan må jag ändå lita på min veterinär som utrett hästen och sett han irl och min Hovslagare som skott hästen i 4år. Veterinär sa dessutom att hästen är optimalt skodd.
För att sulan ska bli tjockare så måste horntillväxten vara större än avnötningen. Rider du på väldigt nötande underlag?
Horntillväxten bör kunna stimuleras genom att rida på mjukt underlag som formar sig efter hovens undersida, t.ex. på sand/spån, så att sulan får markkontakt men utan att nötas nämnvärt. Belastning stimulerar tillväxt.
Hoven måste också få tillgång till de näringsämnen den behöver (se artikeln jag hänvisade till). Näringen måste också ta sig ner till hovens alla delar, dvs. hoven måste ha bra blodcirkulation. Detta betyder att hovmekanismen måste fungera. En olämplig hovform ger dålig blodcirkulation och lägre horntillväxt. Det går aldrig att komma ifrån att en sko hämmar hovmekanismen. Jag förstår dock din inställning till skor så ingen anledning att fortsätta den diskussionen. Det du då kan försöka med är att gå igenom foderstaten och försöka rida mer på ett underlag som stimulerar horntillväxten och undvika att rida på nötande underlag.
Beträffande havre; om din häst inte är IR och du rider så flitigt finns det ingen anledning att undvika havre. Det bästa är dock att ge havren omedelbart efter ett träningspass och inte före. Musklerna är då som mest mottagliga för påfyllning av glykogen- och leucinförråden. Om du rider nära hästens maxkapacitet så måste hästen använda glukos som energikälla. Har hästen inte tillräckligt med glykogen lagrat i musklerna så orkar den inte att arbeta intensivt (anaerobt) någon länge tid.
Orkar inte läsa igenom hela tråden, men hade du testat honom så att du är säker på att han inte är IR?? Såvitt jag kan komma ihåg är han av en typ och exteriör jag inte skulle vara ett dugg överraskad om han är IR.
Om hästen blir öm i hovarna av att äta havre så är min åsikt att man har att göra med någon form av subklinisk fångreaktion. Att den inte har röntgenförändringar utesluter inte att den har pågående problematik. Det som triggar (havren) kanske inte är tillräcklig för att orsaka ett regelrätt fånganfall eftersom hästen tränas, men det är tillräckligt för att hovarna skall bli ömma. Jag hade tagit bort all stärkelse och socker och gett det några mnd för att se om hovarna blir bättre.
Skor du med sulor blir det bara värre och värre eftersom hovsulan inte får någon stimulans från underlaget samt hela tiden är instängd och fuktig. Det blir en ond cirkel. Ger hovsulan efter vid tryck? Har du provat att använda sulstärkare? Finns många bra, NT Dry brukar jag använda. I ditt fall hade jag använt Keratex Hoof Hardener till en början för att snabbt göra hästen mer komfortabel.