Sv: Ett uppiggande kraftfoder
Jag vet inte. Men många jag pratat med säger att hög andel stärkelse kan ge obalans och den obalansen kan orsaka tunna sulor. Många människor som inte har ett dugg samband med varandra säger det. Socker och stärkelse.
Min hovis har en häst han skor som var riktigt rejält ömfotad i ett år och vad de än gjorde i skoningsväg så fick de inte till det. Veterinärerna fick inte till det. Travare som var aktiv och startade. När ägaren tog bort havren (fick väl en 2-3kg per dag) blev hästen frisk. Han provade ge han havre ett halvår senare och blev sämre med tiden. Tog bort havren och hästen blev bra.
Havre är det enda som ändrats i foderväg på min häst, så det är helt kart värt ett försök. Funkar det är jag mer än tacksam. Han var halt i 3 månader förra sommaren, REJÄLT halt. Och samma visa i år. Så det är inte värt att inte prova. Jag griper efter alla strån jag kan nu. För veterinärt och i hovväg har vi gjort allt. Nåt annat måste ligga bakom ömheten och de plötsligt tunna sulorna. Och varför skulle inte en obalans kunna vara orsaken?
Det är ju vida känt att många hästar inte funkar på havre, och det är många som tvistar om att det inte är pga att den stiger åt huvudet utan att det blir en störning i mage/tarm som gör att de blir ''tokiga''. Min funkar bra men kanske ändå får en rubbning? Han är kolikkänslig.
Jag har bestämt mig för att prova bara ge melassfri lusern, soja, linfrökaka och olja och se hur det funkar. Då ligger jag väldigt lågt i både stärkelse och socker. Jag hoppas det ska funka för både skallen och fötterna. Men just nu känns fötterna viktigast.
Men stopp i galoppen. Hög andels stärkelse? Havre? Du vet att det är inte så jäkla mycket stärkelse i havre som folk vill få det till. Där är vete o korn mycket sämre för att smältbarheten är sämre. Däremot finns mycket korn o vete i pellets o müslifoder.
Men visst, jag köper det, ibland kan det vara havren som är boven i dramat. O det är värt att försöka med ett annat foder i ditt fall. Man kan alltid prova.
Sen undrar jag också, vad har du för hovis? Om det är en fd travare så är det rätt vanligt att travfolket skor på speciella vis och inte riktigt som "vanliga hovslagare". En omställning kan påverka, ungefär på samma sätt som att man får tappskor på sitt fullblod när man skolar om den till ridhäst.
Som sagt tidigare: Betfor. Ingen stärkelse, bra med vätska, o gott!
Annars är ju lusern (hackad) ett toppenfoder eftersom du även fyller tuggbehovet.
I övrigt om det är just energi/MJ du är ute efter så är det väl ren olja som gäller.
Men om hästen är känslig, dvs påverkas och får tunna sulor av havre, skulle jag även vara försiktig med soja.
Jag utgår från att du har en hovslagare med koll men ibland kan det vara så enkelt som at byta hovslagare.
O i grunden för alla hästar: Mycket grovfoder av bra kvalité, och så lite kraftfoder som möjligt.