Korn...igen...

Sv: Korn...igen...

Jovisst borde man analysera även kraftfodret. Åtminstone om man har många hästar (ekonomi...) och/eller högpresterande hästar. För den vanliga fritidshästen spelar det nog ingen större roll eftersom de ofta äter mycket grovfoder och inte särskilt mycket kraftfoder.

Sedan ska det vara praktiskt och ekonomiskt genomförbart att analysera. Det är en sak att ta analys om man köper ett stort parti spannmål på en gång, men om man bara har en eller några få hästar så gör man ju i regel inte det. Då blir det i säck från Granngården m fl leverantörer. Ska man driva analyserandet och räknandet till sin spets ska man i så fall ta prov från varje säck man köper. Det känns som en dyr överkurs för min fritidshäst.

Jo, men seriöst hur många räknar in exakt alla värden i kraftfodret (speciellt om det är korn/havre) i sin foderstat?

Jag som föder upp hästar är ganska noga med det för att vara säker på att fodret inte har några brister eller andra större avvikelser. Men det kan förklara en hel del hos dom som räknar för att få rätt och inte har rätt värden då blir det som en del frågor här. Varför gör min häst så, jag har ju räknat .........?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 840
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama