korn eller havre

melvin

Trådstartare
vad är det för skillnad på korn och havre? är det någon skillnad i hur det "sätter sig" på hästen, både när det gäller hull och energi?

Sv: korn eller havre

du måste titta på analysvärden för att kunna se hur mycket energi och protein det är i de olika spannmålen. Det varierar mellan olika tillverkare.

Sv: korn eller havre

vad är det för skillnad på korn och havre? är det någon skillnad i hur det "sätter sig" på hästen, både när det gäller hull och energi?

Korn är också ett bra hästfoder och ges ofta till hästar som har svårt att sätta hull. Det bör inte ges till hästar som har lätt att bli feta, som t.ex. ponnyer. Korn har högre näringsinnehåll än havre, men färre växttrådar. Korn har en hård kärna och måste alltid krossas för att hästen ska kunna tillgodogöra sig näringen.

Havre är det vanligaste kraftfodret och är tillsammans med hö och mineraler tillräckligt för de flesta normalpresterande hästar. Havre har en bra sammansättning av protein, energi, växttråd och fett. Havre ges både hel och krossad, men hel havre håller näringsvärdet bättre. Å andra sidan tillgodogör sig hästarna näringen i krossad havre lättare. Om du hittar hel havre i hästens gödsel bör du fundera på att byta till krossad. Det kan bero på att hästen är för glupsk eller har dåliga tänder. Det är viktigt att havren är torr, luktar gott och är klumpfri.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka