Korn eller havre???

W

Warmia

Nu har jag hört både det ena och det andra men vilket är bäst?
Har en D-ponny tränas och tävlas på låg nivå. Tyvärr superhet vid all ridning...... Han får nu korn endast för man har hört att dom blir lugnare av det men är det verkligen så???:confused:

Sv: Korn eller havre???

har hört att kornen bara är till för att hålla uppe hullet. Det ger ingen energi direkt (om detta stämmer vet jag inte)..men har du betfor oxå så testa minsta på det istället efter som det ger mycket socker om man blir pigg av socker

Skillnaden i energi är marginell mellan korn och havre, 11 Mj för korn och 9,8 Mj för havre (riktvärden!). Korn innehåller mer stärkelse men mindre fett än havre. Proteinkvaliten är något sämre i korn jmf med havre.

Vad som orsakar att vissa pållar bara inte kan äta havre får de lärde tvista om, det som är viktigt är ju att hitta en foderstat som passar hästen så den får de näringsämnen den behöver och lagom energi för att även ryttaren ska må bra.
//marti

om den nu är superhet,varför fodra med kraftfoder överhuvudtaget? Om du nu "måste" göra det..kanske du ska fodra med något helt annat än havre och korn!

Havrens energi tas upp mycket tidigare i tarmen än kornets, detta sägs vara en orsak till att vissa hästar blir så "heta" på havre.

Satsa på ett bra grovfoder i första hand...ge så mycket som möjligt av det i stället för kraftfoder...om hästen är het i all ridning så spelar det ju ingen roll om du ger havre lr korn...ta bort kornet...
Ger mer energi än havren o är dessutom mer svårsmält oxå!!!:banana:

Hästens temperament sitter inte i vad den äter, om den inte äter kopiösa mängder!!

Warmia: Satsa på mycket grovfoder då det har en lugnande effekt att tugga. Och ge korn eller havre eller annat kraftfoder efter behov. En hungrig häst är en jobbig häst, en mätt häst är en harmonisk häst!!

Ponnyn ifråga får redan istort sett fri tillgång på stråfoder (höenselage). Sedan har han bara fått sammanlagt 2 L krossat korn 0,5 L betfor (torrt) och 0,5dl mineraler. Om man tar bort kornet kan man ge bara betfor och mineraler kanske???
(ingen analys finns på detta parti med höenselage)

Warmia skrev:
Ponnyn ifråga får redan istort sett fri tillgång på stråfoder (höenselage). Sedan har han bara fått sammanlagt 2 L krossat korn 0,5 L betfor (torrt) och 0,5dl mineraler. Om man tar bort kornet kan man ge bara betfor och mineraler kanske???
(ingen analys finns på detta parti med höenselage)

Hur ser ponnyn ut i övrigt??har han lätt att bli tjock eller är han tunn/smäcker?
Utgå lite ifrån hur han ser ut och vad han har för behov!!!
Vet ett fullblodssto som fick fång av mycket korn och med tanke på att din e en ponny så kanske du ska vara försiktig!!(inte för att DU ger överdrivna mängder)Hoppas det löser sej!!
Mvh miloo2

Ja jag kanske ska tillägga att ponnyn är i mkt fint skick och håller alltid hullet lagom, förutom på sommaren;)

ok!men om hästen inte visar några tecken på ohälsa lr dyl så fortsätt som du gör nu med fodret!! Det går säkert bra att ge betfor och mineraler enbart som kraftfoder...speciellt åt en ponny!!!

ramonarunds skrev:
Hästens temperament sitter inte i vad den äter, om den inte äter kopiösa mängder!!

Warmia: Satsa på mycket grovfoder då det har en lugnande effekt att tugga. Och ge korn eller havre eller annat kraftfoder efter behov. En hungrig häst är en jobbig häst, en mätt häst är en harmonisk häst!!

:bow: :bow: :bow:
Så sant! Jag hoppas att fler inser detta. Man kan inte "fodra bort" sina tillkortakommanden i hantering och ridning. Om hästen är "för het" så ta hjälp med att lära dig rida den på rätt sätt, eller skaffa en häst med annat temperament som du trivs med och klarar!

Senast ändrad av en moderator:

ramonarunds skrev:
Håller inte helt med dej... Sen kan man ju diskutera vad vi menar med kopiösa mängder!

ramonarunds skrev:
Du skriver ju samma sak som mej att hon borde satsa på mycket grovfoder juh! ;) Ge korn och havre efter behov..det jag menar är att den häst förmodligen inte har något behov av havre och korn (om behoven är uppfyllda med hjälp av grovfodret), så om hästen redan är het på gröten finns det ingen anledning att trycka i den en massa extra energi och protein! Behöver den extra så finns det bättre alternativ än havre och korn!

minimi skrev:
:bow: :bow: :bow:
Så sant! Jag hoppas att fler inser detta. Man kan inte "fodra bort" sina tillkortakommanden i hantering och ridning. Om hästen är "för het" så ta hjälp med att lära dig rida den på rätt sätt, eller skaffa en häst med annat temperament som du trivs med och klarar!

Håller inte med... Du kan få lugnare hästar genom att ändra på foderstaten... (kanske detta beror på att foderstaten oftast ger hästen mer än den behöver... ;) )

Vissa hästar reagerar exempelvis på havre och kan därför bli lugnare av en annan födokälla...

Har ALDRIG sagt att jag inte trivs eller klarar av ponnyn:mad:
Min fråga var skillnaden mellan korn och havre..... För kanske är det kornet som ger mer energi än havren, det var detta jag funderade på dock funderar jag på att testa att dra bort de 2L korn han får per dag!

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder

Gå in på denna sida- finns ganska intressant läsning. Blandannat frågan:
Varför blir hästar "heta" när de får havre?

Och svaret : Exakt varför vet man inte, men det finns naturligtvis olika teorier. En teori kan vara att den speciella stärkelsestrukturen påverkas stor del av stärkelse av fodersmältningsenzymer och resorberas som glykos genom tunntarmsväggen. "Spillet" av stärkelse till grovtarmen blir då minimalt och utnyttjandet av stärkelsens "snabba" energivärde stort. En annan teori kan vara att den högre fetthalten i kombination med stärkelsestrukturen ger ett optimalt "snabbt" utnyttjande av havrekärnans energiinnehåll. Kanske är det innehållet av B-glukaner som påverkar, eller kanske någon speciell fettsyra. C.G Wrangel talar i sin Handbok för Hästvänner om ämnet "avenin" som gör hästarna "heta".

Har haft tre hästar som ingen av dem passar bra med havre. Den ena blev rent av skogstokig av det. :-)

Korn har fungerat mkt bättre för mig än havre. Men sen har jag bytt ut det helt mot Hippo Choice som är havrefritt och det är ett KANONFODER!

*hmhm* Varför hittar jag inte mina papper när jag behöver dem!
Jag har fått en annan teori från foderfolket på SLU.. Men nu hittar jag ju inte pappren:mad: Letar vidare och återkommer!

prova o ge Fibergi-funkar mkt bra till mina heta ridponnyer
arab/welsh o arab/halvblod, den finns ju som Låg,Bas o Elit.
jag gav förut korn men hästarna älskar fibergi o den är även super till hosthästar eller de som äter för fort:smirk: :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar