Korn eller havre???

Sv: Korn eller havre???

Warmia skrev:
Nu har jag hört både det ena och det andra men vilket är bäst?
Har en D-ponny tränas och tävlas på låg nivå. Tyvärr superhet vid all ridning...... Han får nu korn endast för man har hört att dom blir lugnare av det men är det verkligen så???:confused:

Jag har bytt havren mot korn (krossat) och krafft grund och min häst är en HELT annan! Aldrig i mitt liv att jag ger henne havre igen. O kompisar som frågar om de får ge henne en godbit får göra det, så länge det inte är en näve ren havre det handlar om.

Hon äter mkt hö (analyserat med toppresultat!) och sedan ger jag henne bara behovet av kraftfoder. Maximalt äter hon 1kg korn och 1kg grund på en hel dag. Hö serveras mkt efter väderlek men hon är bra i hullet och går aldrig runt och är hungrig.

Och till dig som skrev att en mätt häst är en nöjd häst!:bow:
Så sant som det är sagt. Vi fick ta hem några balar oanalyserat hö och trots att vi gav dem mer än vad de bruakr få så stod min häst och gnäggade efter mat ideligen, något hon aldrig gör med vårat ordinarie hö!

//Lillan

Warmia skrev:
Har ALDRIG sagt att jag inte trivs eller klarar av ponnyn:mad:
Min fråga var skillnaden mellan korn och havre..... För kanske är det kornet som ger mer energi än havren, det var detta jag funderade på dock funderar jag på att testa att dra bort de 2L korn han får per dag!

Du skrev "tyvärr superhet" och detta i samband med fodret. Vissa hästar har "mer energi" av naturen. Kanske ska du ha en sån som inte är det? Det var bara det jag undrade. De som har "mer energi" måste ridas utifrån det, du måste som ryttare klara att hantera den energin och styra den så att hästen arbetar lugnt och stadigt, detta oavsett foder (om det inte är enorma mängder och det tycks ju inte du prata om) Kanske ska du istället för att fundera så mycket runt fodret ta hjälp av en tränare som är duktig på hur man rider lite mer heta hästar. Hur "het" hästen är har mer med personlighet och med ryttaren att göra, än med fodret. Det är den bistra sanningen, vare sig du gillar den eller inte.

ja visst är han het som attans men jag har aldrig ändå sagt att det inte går att rida honom ordentligt för det. Och frågan handlade fortfarande inte om foder till het häst utan den egentliga skillnaden på energi och innehåll i korn - havre.

Muppo skrev:
*hmhm* Varför hittar jag inte mina papper när jag behöver dem!
Jag har fått en annan teori från foderfolket på SLU.. Men nu hittar jag ju inte pappren:mad: Letar vidare och återkommer!

Länken och frågan och svaret jag la upp är från SLU :D

romancia skrev:
Länken och frågan och svaret jag la upp är från SLU :D
jo, men det är inte den teorin söörö! Jag vet om en annan oxå! ;) Tror jag vet var jag har pappret nu..ska bara hämta fram det!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar