Korkskruvar??

S

Svarta_Bringan

Vad ska man göra om ens häst har korkskruvar i svansen? Kammar ut dem 4 ggr i veckan men det hjälper inte. Har någon något bra tips??
 
Sv: Korkskruvar??

:D
Känner igen det.

Jag måste borsta varje dag helst för att det inte ska börja bli skruvar.
Men har nu inhandlat någon "Man och svansspray" som jag sprayar i vid behov!
Mycket lättsammare att sköta tjock svans och man.:)
Taglet slits heller inte lika mycket när man borstar efter att sprayat i medlet.
 
Sv: Korkskruvar??

Svarta_Bringan skrev:
Vad ska man göra om ens häst har korkskruvar i svansen? Kammar ut dem 4 ggr i veckan men det hjälper inte. Har någon något bra tips??

Min häst har massa korkskruvar och jag tycker det är just det som gör honom så vacker (ovanlit med det på halvblod iaf). Varför ska du ha bort dom?
På människa finns det iaf bara ett sätt att ta bort dom på och det är plattång!
 
Sv: Korkskruvar??

Norrlänning skrev:
:rofl:
Jasså var det sånna skruvar!?
Jag trodde det var trassel i svansen h* mena:o :D

Jag vet inte heller hur det är menat efter att jag läst ditt inlägg :confused:

Om det är så att det är menat att reda ut trassel lr platta taglet?
Om det är för att reda uttaglet håller jag med dig. Jag sprayar också svansen varje gån innan jag borstar den. Mane and Tail är det bästa jag provat.
 
Sv: Korkskruvar??

Ta i lite pälsglans och borsta var dag med fingrarna så det inte slits så mycket
 
Sv: Korkskruvar??

använder oxå pälsglans, funkar kanon skruvar sig inte lika lätt då
 
Sv: Korkskruvar??

Min ponny jag hade var hela svansen full me korkskruvar, kan vara charmigt faktiskt, borsta och ha i lite glans spray. För mycket borstning gör ju att svansen blir sliten och ful. Lycka till!
 
Sv: Korkskruvar??

Ååå sagohäst ju :love:
Önskade min hade det....ägare till absolut lockfri häst :(
 
Sv: Korkskruvar??

om det är sånna skruvar som krovar upp sig, så måste man borsta dem annars kan dom rulla upp sig och till slut gå av..
 
Sv: Korkskruvar??

Min dam får korskskruvstrassel i manen (som är lång och tjock..). Och kblstoet fick i svansen, och håller med om pälsglans, och just Mane and Tail!

Sen får man trösta sig med vad min hovslagare uppmuntrande tyckte. Att enligt gammal 'sed' så säger man att 'småfolket flätar bara den finaste hästen' (moderniserat: Stalltomtarna trasslar bara till manen (svansen) på den finaste hästen i stallet'.) Jag brukar iaf försöka trösta mig med det ;)
 
Sv: Korkskruvar??

vad fint det låter!:D Jag skulle inte räta ut dom om jag va du:p om de inte var "negativa" på något sätt:smirk:
 
Sv: Korkskruvar??

Har oxså hört att det är stalltomten som "flätar" manen på den häst han tycker bäst om. Så du får väl skrämma bort honom om du törs:D
 
Sv: Korkskruvar??

Hårspray:angel:

nej, men massor med pälsglans och en plastborste av det slag vi använder till oss själva funkade fint på min nordis. Fint ett tag med krokskruvar,sedan blev iallafall hans toviga och omöjliga att reda ut:smirk:
 
Sv: Korkskruvar??

Ah, låter bekant! På vintern flätar jag alltid svansarna på mina araber. Den ena får alltid korkskruvar annars. På sommaren tvättar jag svansen ganska ofta och sedan gör jag som flera andra här och tar i ordentligt med pälsglans och borstar igenom svansen ofta. Kan varmt rekommendera fox fire som säljs bla på ganngården, super mot trassliga manar och svansar!!

MVH Marie
 

Liknande trådar

  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 901
Senast: Görel
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
314
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 557
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp