Körkort stulet, får inte köra bil?

Min dotter ringde för några timmar sen. Fått mobil stulen, där fanns kreditkort och körkort. De är på semester. Har en liten "väska" till mobilen där korten får plats.

Har spärrat allt, utom mobilen. De har spärrat själva sim-kortet men inte själva mobilen. Min make är nu hemma hos dem för att få koden, så man kan spärra mobilen. Koden finns tydligen på lådan som mobilen låg i..

Hon har fått ändra lösenord till Facebook, Instragram, mail mm.

Nu till körkortet. Man måste ju kunna visa upp körkort om man blir stoppad av polis. Körkortet kan ju dröja, innan hon får ett nytt. Får hon nu inte köra bil eller finns det registrerat att körkortet är stulet? Så man får köra ändå? Man kanske har ett jobb att åka till eller tom vara själv på semestern så man man måste köra?

Lite ot, men glöm för allt i världen inte att hon ska spärra sig för kreditförfrågningar också.
Mitt körkort blev stulet på midsommar, och redan dagen efter hade någon tecknat två abonnemang och köpt prylar på avbetalning med hjälp av mitt körkort...
Jag fick rådet att inre bara spärra hos uc, utan också hos biznord. (Tror jag företaget heter)

Lite ot, men glöm för allt i världen inte att hon ska spärra sig för kreditförfrågningar också.
Mitt körkort blev stulet på midsommar, och redan dagen efter hade någon tecknat två abonnemang och köpt prylar på avbetalning med hjälp av mitt körkort...
Jag fick rådet att inre bara spärra hos uc, utan också hos biznord. (Tror jag företaget heter)

Också lite ot, men om detta händer att någon går loss och gör typ 40 förfrågningar hos uc för olika saker, tar uc bort förfrågningarna sen om man kan bevisa att man fått identiteten kapad? Eller får man vackert vänta ett år på att de ska försvinna?

Bra fråga, jag vet faktiskt inte :/

Möjligt att lagen säger så dock har jag en del vänner som är poliser och så länge man inte beter sig som en skitstövel mot dem och ger en anledning (räcker med glömt körkortet) så gör de en slagning. Jag har själv dessutom blivit tagen för fortkörning 2004 utan att körkortet var med (glömde plånboken) och då gjordes en slagning och inga böter för körkortet utfärdades. Fick då veta av poliserna att det var en ny policy som kommit det året.

Tillägg: min identitet kunde fastställas direkt just genom en slagning. ;)

Det du skriver är korrekt! (sen vet jag inte om det är sen just 2004, men det verkar du ju ha koll på så det stämmer säkert också! :))
Polisen kan även få en passbild skickad till sig från larmcentralen om det funkar med mms och en passbild finns. På så vis kan man ju också fastställa id enkelt. Så det är det eller "kontrollfrågor".

Kl
Sen är det ju definitivt att föredra att ha med körkortet, även om det går bra utan. Det går så mycket snabbare och enklare om föraren kan visa det direkt :)

Det vore ju ganska horribelt om det var _förbjudet_ att köra utan att ha körkortet med sig (när det exv blivit just stulet) eftersom det är många som lever på sitt körkort, antingen direkt eller indirekt för att kunna ta sig till och från jobbet.

Jag antar att det var riktat till mig och jo faktiskt. Man kan ju t ex få kortare tid indraget körkort vid exv fortkörning om man är beroende av körkortet för försörjningen.
Om myndigheten anser att det är befogat ja. Men inte per automatik och inte för att du behöver ta dig till jobbet.

Sen tänkte jag på myndigheter i stort, att deras regler inte alltid går i samklang med verkligheten och individens bästa.

Om myndigheten anser att det är befogat ja. Men inte per automatik och inte för att du behöver ta dig till jobbet.

Sen tänkte jag på myndigheter i stort, att deras regler inte alltid går i samklang med verkligheten och individens bästa.

Därav "kan" i meningen.

Men varför vore det då horribelt om man inte fick köra helt utan id om man fått kk stulet baserat på att folk lever på sina körkort?

Liknande trådar

Äldre Fick i veckan hem en blankett om att det SNART är dags att förnya mitt körkort. Inget konstigt med det, tänkte passa på att göra det nu...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
11 095
Senast: Lumos_Nox
·
  • Låst
Relationer Hej kära buke. Jag har så ledsen och förkrossad att jag behöver skriva av mig och ha någon som lyssnar. För åtta år sedan träffa jag...
Svar
8
· Visningar
2 063
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 049
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar