Körkort stulet, får inte köra bil?

Dana

Trådstartare
Min dotter ringde för några timmar sen. Fått mobil stulen, där fanns kreditkort och körkort. De är på semester. Har en liten "väska" till mobilen där korten får plats.

Har spärrat allt, utom mobilen. De har spärrat själva sim-kortet men inte själva mobilen. Min make är nu hemma hos dem för att få koden, så man kan spärra mobilen. Koden finns tydligen på lådan som mobilen låg i..

Hon har fått ändra lösenord till Facebook, Instragram, mail mm.

Nu till körkortet. Man måste ju kunna visa upp körkort om man blir stoppad av polis. Körkortet kan ju dröja, innan hon får ett nytt. Får hon nu inte köra bil eller finns det registrerat att körkortet är stulet? Så man får köra ändå? Man kanske har ett jobb att åka till eller tom vara själv på semestern så man man måste köra?

Jag har fått mitt körkort stulet och det gick alldeles utmärkt att köra ändå. Be henne göra en förlust/stöldanmälan till polisen så räcker det med att hon visar pass eller annat ID.

Om hon anmäler sig körkort stulet och beställer ett nytt omgående så är det säkert inga problem med att köra bilen. Hon kan ha med sig passet för att kunna identifiera sig vid eventuell kontroll.

Polisen borde väl kunna kolla upp att det är anmält stulet.

De har polisanmält och något annat id har hon inte med nu då de är på semester.

Polisen borde ju se att körkortet är stulet, men hur identiferar man sig? Utan något annat id eller pass? När man åker till jobbet eller ska hem från semestern?

Hon har inget pass eller annat id. Hon ska snart börja jobba igen, om en vecka. Körkortet hinner ju inte komma innan dess.

Nu får hennes make köra på semestern, men sen?

Se till att hon lägget on en spärr/anmälan på uc om stulet körkort också, det räcker inte att set är stöldanmält hos polisen om någon använder det för krediter mobiler med abonnemang mm. Finns spärr hos uc blir det stopp direkt då. Annars kan det bli jobbigt vet jag av erfarenhet.
Telefonbolaget ska kunna spärra telefonen om ni ringer dem.

Min dotter ringde för några timmar sen. Fått mobil stulen, där fanns kreditkort och körkort. De är på semester. Har en liten "väska" till mobilen där korten får plats.

Har spärrat allt, utom mobilen. De har spärrat själva sim-kortet men inte själva mobilen. Min make är nu hemma hos dem för att få koden, så man kan spärra mobilen. Koden finns tydligen på lådan som mobilen låg i..

Hon har fått ändra lösenord till Facebook, Instragram, mail mm.

Nu till körkortet. Man måste ju kunna visa upp körkort om man blir stoppad av polis. Körkortet kan ju dröja, innan hon får ett nytt. Får hon nu inte köra bil eller finns det registrerat att körkortet är stulet? Så man får köra ändå? Man kanske har ett jobb att åka till eller tom vara själv på semestern så man man måste köra?
Du behöver inte längre visa körkort (eller id) om du blir stoppad. Det räcker att du kan bevisa vem du är ;)

De gör alltså en slagning på dig och så får du svara på en massa frågor om tex familjens födelsedagar osv

Så har det varit sedan 2004

Du behöver inte längre visa körkort (eller id) om du blir stoppad. Det räcker att du kan bevisa vem du är ;)

De gör alltså en slagning på dig och så får du svara på en massa frågor om tex familjens födelsedagar osv

Verkligen? Är det så?

Jag trodde man kunde få böter om man inte har körkortet med sig och kan visa upp vid ett polisstopp. Vad har jag fått det ifrån tro?

Tack! Jag trodde det var som du säger men efter flera tvärsäkra uttalanden i tråden blev jag osäker!

Om jag inte kunde köra utan fysiskt körkort att visa upp skulle mitt liv snabbt förvandlas till en omöjlig katastrof om kortet försvann.

Jag har fått informationen (när jag tog BE-behörighet) att du inte behöver ha körkort med men måste kunna styrka din identitet på ett godtagbart sätt. Det är inte polisens uppgift att fastslå vem du är genom egna efterforskningar.

Lagtekniskt ska man kunna visa upp a) körkort eller b) bevis på att körkort utfärdats och annan handling som styrker förarens identitet (3 kap 15 § körkortslagen).

Bryter man mot detta kan man enligt 9 kap 2 § samma lag dömas till penningböter. Men i samma bestämmelse står undantag att föraren INTE ska dömas till straff, dels om körkortet ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts/kommit bort. Och dels i annat fall om förarens identitet "genast har kunnat fastställas".

Lagtekniskt ska man kunna visa upp a) körkort eller b) bevis på att körkort utfärdats och annan handling som styrker förarens identitet (3 kap 15 § körkortslagen).

Bryter man mot detta kan man enligt 9 kap 2 § samma lag dömas till penningböter. Men i samma bestämmelse står undantag att föraren INTE ska dömas till straff, dels om körkortet ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts/kommit bort. Och dels i annat fall om förarens identitet "genast har kunnat fastställas".
Möjligt att lagen säger så dock har jag en del vänner som är poliser och så länge man inte beter sig som en skitstövel mot dem och ger en anledning (räcker med glömt körkortet) så gör de en slagning. Jag har själv dessutom blivit tagen för fortkörning 2004 utan att körkortet var med (glömde plånboken) och då gjordes en slagning och inga böter för körkortet utfärdades. Fick då veta av poliserna att det var en ny policy som kommit det året.

Tillägg: min identitet kunde fastställas direkt just genom en slagning. ;)

Fast ska de kunna ge en böter måste ju ens identitet kunna fastslås. Så går inte det måste de väl gripa och ev. anhålla tills det är gjort OM de nu inte lyckas fastslå ens ID?

Fast ska de kunna ge en böter måste ju ens identitet kunna fastslås. Så går inte det måste de väl gripa och ev. anhålla tills det är gjort OM de nu inte lyckas fastslå ens ID?

Det är inte så svårt att få fram uppgifter för polisen för att rimligen kunna anta att du är den du utger dig för att vara.

Är man som sagt normalt trevlig när man blir stoppad och förklarar läget så ställer de en bunt frågor mot de uppgifter de har via ditt personnummer. T ex om du har pass och när det utfärdades osv.

Precis, men isf har de ju identifierat en och behöver inte skriva en bot?

Min pappa kör ofta utan leg med sig. Kör i jobbet och då har han inget körkort, han har aldrig fått en bot varken nu eller tidigare.

Jag har blivit stoppad två gånger utan körkort. Poliserna har då frågat personliga frågor om min familj som föräldrars och syskons person nr tex. Jag har då klarat mig men polisen har alltid sagt att jag ska ta med körkortet då det annars kan ge böter.

Liknande trådar

Äldre Fick i veckan hem en blankett om att det SNART är dags att förnya mitt körkort. Inget konstigt med det, tänkte passa på att göra det nu...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
11 095
Senast: Lumos_Nox
·
  • Låst
Relationer Hej kära buke. Jag har så ledsen och förkrossad att jag behöver skriva av mig och ha någon som lyssnar. För åtta år sedan träffa jag...
Svar
8
· Visningar
2 063
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 049
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar