Körkort för häst

A

AWAKE

Tycker inte ni att man borde införa något slags körkort för häst?
Det tycker jag hade varit en toppenidé! Många skaffar sig häst utan tillräcklig kunskap och med de förutsättningar som krävs; så som tid, pengar osv. Det leder oftast till att hästarna far illa.

Jag tycker inte bara det skulle finnas körkort för hästar, utan även för hundar, katter och andra slags djur.

Vad tycker ni?

Sv: Körkort för häst

Det tycker jag också hade vart bra!

Frågan är vad man ska kunna för att få köpa häst?
Jag tycker INTE man behöver vara en bra ryttare, faktiskt.

men kunskap om grundlig skötsel av häst och dess omgivning, och sår kanske? Kostnade osv..

Jag tror en del som skaffar häst inte är medvetna om vad det kostar.
De kanske hörde att hästar kan minsann gå ute med en tuss hö och har det så, tills någon säger lr de märker att så är det ju inte, och det genast blir mkt dyrare.

Det är väl en jättebra ide´,som varit på tal tidigare,men aldrig blivit något av!
Det är bedrövligt att se okunskapen som många nyblivna hästägare har idag och hur fel det blir för de älskade fyrfotingarna!

Det tycker jag också hade vart bra!

Frågan är vad man ska kunna för att få köpa häst?
Jag tycker INTE man behöver vara en bra ryttare, faktiskt.

men kunskap om grundlig skötsel av häst och dess omgivning, och sår kanske? Kostnade osv..

Jag tror en del som skaffar häst inte är medvetna om vad det kostar.
De kanske hörde att hästar kan minsann gå ute med en tuss hö och har det så, tills någon säger lr de märker att så är det ju inte, och det genast blir mkt dyrare.

Jag tycker visst att det är viktigt att man rider bra. Man behöver ju inte vara GP-ryttare, men man bör iaf. kunna rida sin häst i form och kunna lite om hästens träning osv.

Så alla som är ute efter häst till helt andra saker än ridning ska inte ha någon då?

Nej, jag tycker inte man behöver rida bra, sålänge man har ett gott hjärta och kunskaper om skötsel. :mad:

Vill man ha en sällskapshäst att lufsa i skogen 1-2 dgr i veckan tycker inte jag det spelar någon roll faktiskt.

Håller med!
Jag tycker att man ska rida så pass bra att man inte påverkar hästen negativt. Tex, inte dra den i munnen och sådana saker. Sedan att man inte klarar av att rida hästen i form är en annan sak. Det kan man bygga upp efter hand. Men det grundläggande inom ridningen bör man kunna för att ha egen häst. Jag tycker att kunskap inom alla plan är bra. Eller körningen om det är det man ska göra.

Jag tycker att ridningen är väldigt viktig. Och tar själv seriöst på den, som allt annat i hästhållningen. Hade jag haft en häst hade den nog haft en superkondis, för jag vill mest rida hela tiden.. :angel:

Jag tycker visst att det är viktigt att man rider bra. Man behöver ju inte vara GP-ryttare, men man bör iaf. kunna rida sin häst i form och kunna lite om hästens träning osv.

Att kunna rida bra är INTE en förutsättning för att vara en bra hästägare. Man kan rida som en kratta men ändå förstå och kunna massor om hästars träning.

Dessutom är inte kunskapen om träning i sig avgörande för om en häst får ett bra liv eller inte. Kunskap om hästens träning är bara en liten del i det stora sammanhanget när det gäller att hålla häst på ett bra sätt.

Håller jag inte med om alls!!! Alla skogslufsare då som man bara har helt för nöjes skull?! Bara för att man inte kan rida sin häst i form behöver man inte vara en dålig ryttare- alla har helt enkelt inte det målet med sin ridning!!

Så alla som är ute efter häst till helt andra saker än ridning ska inte ha någon då?

Nej, jag tycker inte man behöver rida bra, sålänge man har ett gott hjärta och kunskaper om skötsel. :mad:

Vill man ha en sällskapshäst att lufsa i skogen 1-2 dgr i veckan tycker inte jag det spelar någon roll faktiskt.

Men jag tycker inte att man ska ha en häst om man bara hade tänkt sig att rida en till två gånger i veckan. Det tycker inte jag är så schysst mot hästen. Isåfall borde man bli medryttare istället.

Jag tycker att man ska rida på ett sätt som inte skadar hästen. Men att rida den i form kanske inte är så nödvändigt. Det finns ju många som inte gör, utan att deras hästar förstörs om man säger så.

Tanken är god... Men den går inte att genomföra.
Och även om ett körkort skulle gå att införa så kommer det dessvärre inte vara en garanti för att hästar inte kommer att fara illa i fortsättningen. Dålig kunskap om djuren är inte alltid orsaken till missförhållanden.

Jag tycker idén i sig är jättebra, MEN hur gör man med alla som redan har häst och har haft häst i många år redan? känner väl personligen ingen större lust att sätta mig i skolbänken för att lära mig det grundläggande i hästskötsel och hästhantering när man hållt på i mer än 20 år.....
har själv ett ex i mitt stall just nu som verkligen skulle behöva gå en sån kurs om det funnits någon....:)

Man kan faktiskt utnyttja en häst till andra saker än just RIDNING, t ex körning.

Så man behöver inte alls vara en duktig ryttare för att kunna sköta om en häst bra.

/Lizzie

Men jag tycker inte att man ska ha en häst om man bara hade tänkt sig att rida en till två gånger i veckan. Det tycker inte jag är så schysst mot hästen. Isåfall borde man bli medryttare istället.

Jag tycker att man ska rida på ett sätt som inte skadar hästen. Men att rida den i form kanske inte är så nödvändigt. Det finns ju många som inte gör, utan att deras hästar förstörs om man säger så.

Rider gör vi för vår skull... inte för hästens. Sen rider den ansvartagande ryttaren på ett sätt som hästen mår bra av... OM den nu skall ridas. En häst som rids en eller två gånger i veckan far INTE illa av det, om ridturerna är anpassade efter hästens förutsättning.
Många är de skogsmullehästar som inte går mer än ett par gånger i veckan. De flesta av dem mår precis lika bra om inte bättre än hårt och förhoppningsvis rätt tränade elithästar.

Håller med! Inte behöver man rida alla veckans dagar för att hästen ska må bra. Det är mycket viktigare för hästens välmående att den får hästkompisar, en hyfsad hage samt lite trevlig människokontakt. Min unghäst rids 1-2 ggr/vecka i nuläget. Vi skrittar ut en runda och, på sin höjd, tar vi ett par mycket korta travpass också.

Det finns kurser, typ som körkort för häst. Där får man lära sig om hantering, räkna foderstater, hälso-sjukvård etc.

Håller jag inte med om alls!!! Alla skogslufsare då som man bara har helt för nöjes skull?! Bara för att man inte kan rida sin häst i form behöver man inte vara en dålig ryttare- alla har helt enkelt inte det målet med sin ridning!!

Alla hästar bör gå i form då och då för att inte skadas/sltas ut.

Jag syftade på ridhästar. De flesta har väl ändå hästar de rider på, eller hur?

Tanken är god... Men den går inte att genomföra.
Och även om ett körkort skulle gå att införa så kommer det dessvärre inte vara en garanti för att hästar inte kommer att fara illa i fortsättningen. Dålig kunskap om djuren är inte alltid orsaken till missförhållanden.

Varför finns inte den möjligheten då?
De som klarar provet och får körkort har ju då kunskapen iaf. och skulle de åka dit vid kontroll, så blir de av med körkortet. Precis som när man kör för fort med bilen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka