Korkad hästägare= Jag!

Sv: Korkad hästägare= Jag!

Kan bara skriva under på det om Steel Joint! Som en extra bonus har man och svans blivit starkare och vuxit fortare av det också, i alla fall på mina.

Mina hästar har i grunden kanonbra hovar, men pga olika hovisar som inte riktigt vetat vad de gör, samt dålig efterkontroll av matte, har det på två av hästarna nu varit både strålröta och början till lamellrandsröta samt ett par hålväggar under sensommaren/hösten. Med bra verkning och bra foder, rätt underlag i hage och rent och fräsht att stå på samt först biotin och MSM och senare Steel Joint, är de alla på gång att bli lika fina som de var för ett år sedan igen. Ironiskt nog har strålbenshälta-stoet varit den med absolut finast hovar hela tiden :)

Vad jag vill säga är att det tyvärr inte är ovanligt med hålväggar etc. om hovvården är eftersatt eller felaktig, och även faktorer som utfodring, hagmiljö, ev. boxmiljö, träning osv spelar också stor roll. Jag skulle tro att det är större chans att det är något eller flera av dessa saker som har orsakat din hästs hovar, snarare än att morfar/farfar hade samma sak. Sen är givetvis hovkvaliteten ärtlig precis som annat rörande själva individen, men jag tror som sagt inte att det är den som är boven i dramat speciellt ofta.

Det tar lång tid att rätta till och få en frisk hov, men det går ganska snabbt att få en bra hov dålig.

Sv: Korkad hästägare= Jag!

Hur ser ni på möjligheterna att sälja en sådan häst? Papper ska skrivas på Fredag men innan dess kan ju vad som helst hända, jag vill behålla henne men uppfödaren kan ju ändra sig!:crazy:

Går det att hitta seriösa köpare till en linjeavlad två åring med trasiga hovar?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 550
Senast: Bison
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 026
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 653
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden