Korkad hästägare= Jag!

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag fick en unghäst, en tvååring, i våras. En liten dam som har samma morfar som farfar! Efter en vecka fick hon en hovböld och när den var fixad kom nummer två!:confused:

Uppfödaren har inte haft tid och ork att sköta hovarna ordentligt fick jag veta!

Sen kom det verkliga eländet, hålväggar i alla fyra hovar!:cool::eek:

Hovslagaren har varit ute en gång i månaden och jag spolar ur och smörjer med tjära i hålen, nu efter flera månader är det bara djupa hål i två hovar! Min första tanke var att lämna tillbaka henne, men nu har jag bestämt att behålla henne trots den dåliga prognosen! Enligt hovslagaren kommer det ta ett till tre år innan hovarna är OK! Hästen ska min dotter ha i fälttävlan!

Mest intelligent hade ju varit att lämna tillbaka henne, men uppfödaren kommer att sälja henne direkt om jag gör det och det anser jag vara en utopi! Att hitta en seriös hästköpare som köper en inavlad unghäst med hålväggar i hovarna! Vad tror ni?

Jag vill nu läsa solskenshistorier om unga hästar med bedrövliga hovar som sedan blivit bra!:laugh:

Eller är jag bara korkad som hoppas att detta blir en bra häst till slut?:crazy:

Sv: Korkad hästägare= Jag!

För det första ta det omkring ett år för hoven att växer utt helt!
Vet inte vad det är för uttbildning hovslager få nu för tiden?

2. En inavel 2 åring som komma inte att tävla föran minst 3 år (om den komma att tävle) för en liten flicka?

3. Lämna tillbaka den och skaffa en färdig häst, det komma att löna sig i längden.

För det första ta det omkring ett år för hoven att växer utt helt!
Vet inte vad det är för uttbildning hovslager få nu för tiden?

2. En inavel 2 åring som komma inte att tävla föran minst 3 år (om den komma att tävle) för en liten flicka?

3. Lämna tillbaka den och skaffa en färdig häst, det komma att löna sig i längden.

Om jag lämnar tillbaka henne kommer hon att få stå i en hage utan vård alls, kanske träffa en hovslagare om några månader, uppfödaren har heller inte råd att föda en häst till och hästen kommer säljas!:eek:

Vem köper en sådan häst och är seriös!:confused:

Har du råd och tid att fixa hovarna och annars gillar hästen tycker jag du kan behålla den.

När ny hov växt ut är förhoppningsvis problemen borta. Och så farligt inavlad tycker jag inte den är.

Min häst hade förjävliga hovar, hon var ingen unghäst utan runt 13år när det var som värst. Det var mycket värre problem än vad du beskriver, men efter att vi köpt henne och fixade ordentlig hovslagare så blev det riktigt bra. Visst, hon får fortfarande lite mindre hålväggar emellanåt, men inget som bekymrar henne. Bara man ger det lite tid så fixar det sig :) Hovar tar lång tid.

Eftersom ni ändå har köpt en häst som är två år tror jag inte att ni räknar med att börja träna och tävla för fullt redan i vinter. Lite mindre ansträngande övningar från marken kan ni säkert ändå ägna er åt fast hästen har hålväggar.

Lycka till!

Samma morfar som farfar låter inte som en överdrivet inavlad häst om samma blod inte förekommer väldigt mkt i stammen så på den biten skulle jag inte vara orolig för att "seriösa inte kommer köpa hästen pga det" om det inte är en helt skogsavlad häst, mkt vanligt att linjeavla på tex Cor de la Bryere när det kommer till prestationshärstamning.
Hålväggarna låter då som ett större problem men ingen katastrof för hästens framtid förutsatt att hästen inte har ont av det och det verkar gå att fixa, markhantering och lugnt arbete ska det vara rätt ordentliga hålväggar för att de inte ska klara av och något annat är det ju inte frågan om på ett tag för en så ung häst.

Senast ändrad:

Hänger inte riktigt med, vad är det negativa i att de köpt en 2 åring till dottern? Och vad spelar det för roll att den är inavlad för att den ska vara till dottern som ska tävla?
Jag kunde inte se något om åldern eller erfarenheten på dottern. Hon kan likväl vara 12 som 19 år?

Har hovarna varit eftersatta en längre tid så är det troligast därför som hålväggar/bölder uppstår (misstänker jag).
Har hästen en dålig form på hovarna så belastas hoven felaktigt och det uppstår separering (heter det på hovslagarspråk tror jag?) och hovsprickor.
Men som någon sa, det kan ta upp till ett år innan hoven vuxit ut. Kanske kan du ge något för att hjälpa hoven att växa? Är riktigt dålig på foder och vad som hjälper hovarna att växa men det kan säkert någon annan här ge svar på.

Min erfarenhet av det hela var att min hästs hålvägg blev bättre av att han gick barfota När hans hov väl klarade av det! Till en början fick han gipsas (dyyyrt) och gå skodd (för första gången i sitt liv) och när den skoperioden var över var det bara att ta av skon och låta honom gå barfota. Han klarade av det bra och hovmekanismen mår bäst av att få vara fri från järn som hindrar dess naturliga funktion. Men då ska poängteras att han innan dess att han fick hålväggen inte haft skor på sig en dag i hela sitt liv.
Han har inte heller haft skor på sig efter det.

Easy Boots är bra för hästar som har hålväggar men de används till ridning/arbete. Det ska finnas en variant man kan ha i hagen också.
Denna typ av "dra på-sko" är inte billig men för att hästen ska må bra så är det värt det kanske?

När ni ska börja rida in henne så kolla om Easy Boots är ett alternativ för er!

Om jag lämnar tillbaka henne kommer hon att få stå i en hage utan vård alls, kanske träffa en hovslagare om några månader, uppfödaren har heller inte råd att föda en häst till och hästen kommer säljas!:eek:

Vem köper en sådan häst och är seriös!:confused:

Så? istället för non annans problem nu blir det din!

Det är månge som ska inte har lov att äger en gulfisk, men det är inget man kan göra åt det.

Fätta inte att du ska skaffa en så ung häst till barnen, eller har du tänk att har den själv?
Det är inte säkert ungen har non häst intress om ett par år.

Inavel + hovröt redan vid två år?-----eeeej

Ärligt talat tror jag knappast du KAN lämna tillbaka hästen. Bara för att du inte betalat köpeskillning betyder det inte att hästen inte är din. Du har ingått ett avlat där hästen blivit din. Jag kan inte se att du har några skäl till att häva avtalet.

Angående stamtavlan, så var det lätt för dig att kolla upp innan du tog emot hästen. Dessutom är den verkligen inte inavlad, finns otroligt mycket linjeavel på häst.

Och vadå med hovarna?
Du fick hästen för ett drygt halvår sedan, har hovarna blivit risiga NU så är det väl troligast ditt/din hovslagares fel.

Jag har fått hem unghästar med fötter som sett hemska ut, dem har jag själv, med stöd av hovslagare, verkat fina på ett drygt halvår. Jag tycker att din hovis uttalande låter knepigt...

Asch, ett par hovbölder och lite bärrandsröta är väl mer eller mindre standard i det söl som är ute nu;).

Fast jag förstår att du är bekymrad och att det inte känns så bra. Jag köpte mig en tvåårig frieser i våras, han har kassa hovar. Det är väl en sak att han haft hovböld tre gånger och har bärrandsröta, det är dock tråkigt att han också har så pass klen hovvägg att han slår loss flagor bara man låter det gå en vecka för länge mellan verkningarna. Helst en gång per månad för att undvika flagor, har jag upptäckt.

Jag tror pga flagorna att det blir svårt att hålla honom skodd, och barfota är antagligen inte ett alternativ för ridning. Så jag tänker, som någon föreslagit Dig, boots.
Jag undrar om min gosse blir något vidare för ridning, men jag får se vad det blir av honom.
Nu har han inte haft hovböld på en dryg månad trots extrem blöta, så jag håller tummarna för att det ordnar sig med min gosse
Men inte tänker jag försöka lämna tillbaka min snygging för att hovarna är dåliga - det är knappast grund för reklammation heller för den delen. Det borde man ha noterat i samband med köpet.

Detta var väl inte så mycket till solskenshistoria men du är åtminstone inte ensam om eländet.

Så? istället för non annans problem nu blir det din!

Det är månge som ska inte har lov att äger en gulfisk, men det är inget man kan göra åt det.

Fätta inte att du ska skaffa en så ung häst till barnen, eller har du tänk att har den själv?
Det är inte säkert ungen har non häst intress om ett par år.

Inavel + hovröt redan vid två år?-----eeeej

Nu blir jag lite trött...

Som redan kommenterats i tråden... VAR nånstans står det att hon har köpt hästen till barnen?? Att dottern, som i alla fall inte jag vet att det är en liten flicka, ska rida fälttävlan på den såg jag, men det kan lika väl betyda att nuvarande tonårsdottern ska rida den i terrängen om några år. Jag tycker heller inte alls det är sent att börja rida och satsa på tävling när hästen är fem år. (dvs om tre år som du själv skrev)

Så farligt inavlad tycker inte jag heller att den är, även om jag hade föredragit mindre linjeavel själv om det inte var en häst som jag verkligen verkligen fastnat för.

En häst med misskötta hovar får problem, oavsett ålder.

Tack för trevliga uppmuntrade svar! Hästen har haft dåliga hovar hela tiden, det började med hovbölder, två stycken efter varandra sedan kom hålväggarna!

Min dotter är 21 år och har en ponny som hon är för gammal att tävla på och hon har börjat intressera sig för fälttävlan, hon ska träna på sin ponny och hon hoppas att unghästen blir ridbar och då tävlingsbar!

Jag har börjat tömköra hästen och har tänkt att försöka köra in henne nu i vinter, helt beroende på hur hovarna ter sig! Inridning kommer jag att vänta på till hovarna är återställda!

Vi har lite framförhållning i vår familj!:D;)

Det kommer ta mycket tid och energi men känner du att du kan ge hästen det är det absolut värt det. När jag köpte min nordsvensk hade hon katastrofhovar. Höga trakter, korta tår, strålröta, lamellrandsröta och de bara mjölade sönder. Det tog 3 år av ständigt pill men nu har hon kanonhovar och går barfota på alla underlag utan några som helst problem.

Inte har hålväggarna med stammen att göra. det är en miljöfaktor.

Det går att fixa till med gott foder, god hovmiljö samt en bra hovis.

Lycka till med den nu:laugh:

Inte har hålväggarna med stammen att göra. det är en miljöfaktor.

Det går att fixa till med gott foder, god hovmiljö samt en bra hovis.

Lycka till med den nu:laugh:

Hennes morfar/farfar har dåliga hovar och hade hålväggar när han var ung!

Vad mer än kilsegur kan man ge för att hjälpa hovarna?

Tack för dina uppmuntande ord, jag behöver det!;):D

Biotin är en viktig beståndsdel för hovtillväxt. Så se till att det finns i foderstaten som hästen får.

Den kanske bodde i samma sorts miljö.
Steel joint fungerar på både hovar o skelett.

Min ena med pappersfötter har blivit skitfin.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 555
Senast: Bison
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 026
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 653
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka