Korkad fråga om kultryck.

Digbil

Trådstartare
Min hjärna har slutat fungera och jag tänkte på det här med kultryck. Jag vet inte om det går att svara generellt på frågan men jag gör ett försök och förbereder mig på att bli utskrattad. ;)

Om man utgår från en tom boggietransport. Vad händer med kultrycket om man höjer resp. sänker kulans höjd?. Höjden varierar ju väldigt mycket (inom ett spann) på vanliga personbilar).

Dessutom finns olika scenarion på vagnar. Vissa vagnar står kvar med "draget i luften" även utan stödben medan andra åker i backen. Det borde också göra skillnad. Om man kopplar den förstnämnda på en lite låg krok, att man får trycka ner handsken på kulan måste ju ge ett för lågt tryck?

Men den sistnämnda? Blir trycket högre eller lägre om kulan höjs resp sänks?
Jag är klart medveten om att det helt varierar med transportens typ/konformation/balans etc. men ändå. Någon som känner sig manad att spåna vidare på en dåres förvirrade tankegångar?

Och innan någon petnoga person påpekar det, i alla scenarion är naturligtvis vagnen påkopplad på kulan (annars har det mindre betydelse ;))

Vad händer med kultrycket om man höjer resp. sänker kulans höjd?
Det beror på kärrans axelarrangemang. På en kärra med "äkta" boggi, där båda axlarna är gemensamt upphängda på en rörlig balk som i sin tur är ledat infäst i ramen, påverkas inte kultrycket av kulans höjd - så länge som båda axlarna är i marken.
På en kärra där båda axlarna är individuellt monterade i ramen, vilket nog är absolut vanligast på personbilssläp i allmänhet inklusive hästtransporter, så kommer belastningen att skiftas mot den bakre axeln om kulan höjs, vilket ger ett högre kultryck precis som du resonerar. På ideal kulhöjd bär båda axlarna i stort sett samma last.

Motsvarande gäller i andra delen av ditt resonemang, om kulhandsken behöver tryckas ner hårt på kulan blir kultrycket för lågt.

(MEN - ovanstående handlar alltså om relativa förändringar, gentemot ideal kulhöjd. I praktiken kommer det aktuella kultrycket förstås att avgöras av lastens vikt och placering på kärran/transporten. Även en "nedtryckt" koppling kan ha lagom kultryck om lastens tyngdpunkt är tillräckligt långt fram på kärran, och vice versa.)

Det beror på kärrans axelarrangemang. På en kärra med "äkta" boggi, där båda axlarna är gemensamt upphängda på en rörlig balk som i sin tur är ledat infäst i ramen, påverkas inte kultrycket av kulans höjd - så länge som båda axlarna är i marken.
På en kärra där båda axlarna är individuellt monterade i ramen, vilket nog är absolut vanligast på personbilssläp i allmänhet inklusive hästtransporter, så kommer belastningen att skiftas mot den bakre axeln om kulan höjs, vilket ger ett högre kultryck precis som du resonerar. På ideal kulhöjd bär båda axlarna i stort sett samma last.

Motsvarande gäller i andra delen av ditt resonemang, om kulhandsken behöver tryckas ner hårt på kulan blir kultrycket för lågt.

(MEN - ovanstående handlar alltså om relativa förändringar, gentemot ideal kulhöjd. I praktiken kommer det aktuella kultrycket förstås att avgöras av lastens vikt och placering på kärran/transporten. Även en "nedtryckt" koppling kan ha lagom kultryck om lastens tyngdpunkt är tillräckligt långt fram på kärran, och vice versa.)
Tack.

Det är som jag tänkte då. Min bil har nämligen en lite högt placerad krok och en bekants väldigt låg så jag började fundera lite på det där med kultryck. Mitt släp står lite i "uppförsbacke" när det är kopplat på min bil, men inte extremt. Det är ett Fautras så jag är tämligen säker på att den har stel(?) boggie. Jag är lite orolig för att trycket på bilens drag blir lite högt. Samtidigt så kanske jag bara är övernojig. ;) Det är ju inte extremt.

Om kulan sitter mycket för högt eller lågt och har bultad infästning mot dragbalk går det ofta att använda en adapter, en mellanplatta med rätt hålbild, för att flytta upp eller ner kulan. Har en liknande situation själv men har också bedömt att det är inom rimliga gränser så det får sitta som det gör. Ser till att ha fräscha och överspecade däck bara.

Det är ju en löstagbar krok då :S.
Skräckscenariot är att den lossnar från bilen. Jag ska försöka få tag i en bra våg och mäta trycket på olika höjder. Nojig eller vad? :D

Till mitt försvar ska jag säga att för många herrans år sedan (-93-94) åkte jag i en bil där släpet, med min häst i lossade från bilen och voltade över framåt i diket och landade på taket. Hästen klarade sig med ett jack i läppen men jag blev uppenbarligen gravt psykiskt traumatiserad efter detta som det verkar.

Det är ju en löstagbar krok då :S.
Skräckscenariot är att den lossnar från bilen. Jag ska försöka få tag i en bra våg och mäta trycket på olika höjder. Nojig eller vad? :D

Till mitt försvar ska jag säga att för många herrans år sedan (-93-94) åkte jag i en bil där släpet, med min häst i lossade från bilen och voltade över framåt i diket och landade på taket. Hästen klarade sig med ett jack i läppen men jag blev uppenbarligen gravt psykiskt traumatiserad efter detta som det verkar.

Släppa kulan ska den ju inte göra hur som helst men ekipagets köregenskaper ändras med för högt eller för lågt kultryck.

Mätte med kultrycksvåg och när den står i jämnvikt är trycket 90 kg. Jag försökte höja den genom att palla under vågen och då hamnade draget ca 5 cm högre än det gör på bilens krok, då var trycket mellan 95-100 kg så det blev ingen jätteskillnad. Problemet är att max kultryck på bilen är 80 kg :/

Frågan var ju inte alls korkad, tvärtom väldigt intressant. Kan inte bidra med så mycket direkt mer än fler funderingar;
Max kultryck kan väl även bero på bilens egenskaper (bakfjädringens tålighet tillsammans med maxlast bil m.m.) snarare än krokens hållfasthet (tänker nu här gupp/hopp på väg, stamp från häst eller dåligt surrad last.

Ditt exempel var beräknat på tom transport. Jag antar att tillverkarna vill ha ett relativt "högt" kultryck från början utan last (då det behövs för köregenskaperna) och att det med last kanske minskar något. Borde ju vara säkrare än tvärtom s a s. Förstår nu så klart att ingen vill prova med häst i utan bara en fundering som sagt.

Följer tråden med spänning!

Frågan var ju inte alls korkad, tvärtom väldigt intressant. Kan inte bidra med så mycket direkt mer än fler funderingar;
Max kultryck kan väl även bero på bilens egenskaper (bakfjädringens tålighet tillsammans med maxlast bil m.m.) snarare än krokens hållfasthet (tänker nu här gupp/hopp på väg, stamp från häst eller dåligt surrad last.

Ditt exempel var beräknat på tom transport. Jag antar att tillverkarna vill ha ett relativt "högt" kultryck från början utan last (då det behövs för köregenskaperna) och att det med last kanske minskar något. Borde ju vara säkrare än tvärtom s a s. Förstår nu så klart att ingen vill prova med häst i utan bara en fundering som sagt.

Följer tråden med spänning!
Jag törs inte riktigt lasta min häst och ställa kulhandsken på en liten plastpinne med fjäder i, annars skulle det vara intressant. :D

Veva ner stödhjulet så att vagnen står plant. Lasta sedan hästen och ställ dit vågen. Sedan kan du långsamt veva in stödhjulet tills vågen tar hela kultrycket. Då har du stödhjulet som "reserv" om du är rädd för att vågen inte håller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka