Sv: Körforumets "Bakom skärmen" - presantationer
(Grattis i förskott, Camilla!)
Jag heter Maria! Blir 43 år den 25 mars ....samma dag som min dotter (som har OCD, o ev. asperger) blir 18 år. Sonen (autism) blir 17 den 22 mars! Gift sedan drygt 18 år med mannen jag träffade för snart 23 år sedan. Bor sedan julen -05 i lägenhet, mitt i stan. Är utbildad kock/kallskänka, men har jobbat sedan 1984 med personer med utv.störning och autism. Sedan -87 i sk daglig verksamhet. Är pga överrörlighet,värk och "vägg-krasch" sjukskriven sedan några år, tyvärr!
Har ridit sedan jag var 6 år. Gick på Helsingborgs Ridskola då, och har gjort i omgångar fram till nu. Averkade en hel del ridläger i olika delar av landet som barn o tonåring. Fick min 1:a foderponny när jag började 7:an el.8:an....har blivit "ett par stycken" (egna o andras) efter hand, både ponnysar o storhäst. Jobbat i en del stall o på ridläger i yngre dar. Tävlat både dressyr o hoppning. Har tom tävlat i hoppning mot både Peter
och Tomas Eriksson. Men då i slutet på -70-talet o början på -80-talet var vi lika unga o gröna...så i nu läget är det väl ingen merit?!
(..men kul kuriosa
!)
Jag är bara 158 cm lång (och nu förtillfället, alldeles för tjock), vilket har gjort att jag inriktade mig mer mot hoppning. Har svårt att "komma runt och åt" vissa hästar i dressyren med min korta ben. Men tycker det är lika kul egentligen med dressyr. Får jag bara rätt häst så...!
Är egentligen ingen tävlings-människa i den bemärkelsen att jaga priser. Tycker det är skoj att tävla, men mer att jag o hästen har kul! Har i vilket fall som helst inte tävlat de sista åren pga att vi har haft ponnysar. För att hjälpa min dotter med sina tvång, köpte vi för ca. 9 år sedan en D-ponny som vi skulle ha tillsammans. Snäll häst men tyvärr... rätt för mig, men fel för dottern. Efter ett par år sålde vi honom (min själsfrände, se bild). Köpte en bastant C-ponny, men som visade sig vara utan imunförsvar. Så (lång historia) tillsist fick vi efter många turer o prov av nya ponnysar tillbaka våra pengar.
Strax innan hittade vi dröm-hästen (ett sto på foder) för dottern! Slutade med att vi köpte stoet! Fantastiskt trevligt och tryggt svart D-ponny sto, som vi båda trivdes med! Sen råkade hon ut för en tjuvbetäckning av gårdens då 2-åriga hingst.....och vi blev med föl april -06. Då min dotter börjar att bli för lång o gammal för ponny, beslutade vi att behålla Shiloh (fölet). Tyvärr vid försäljningen av mamman, upptäcktes artros o spatt. Så henne fick vi istället avliva feb -07.
Så nu...står vi med en (än så länge trevlig) 2-åring som lutar åt att bli en trevlig allround-häst (lutar åt att bli mellan 163-168 cm) åt familjen! Inkörd o ska i november på inridning hos känd ryttare i Halland.
Just nu, känner mig inte riktigt lika "tuff" längre. Om det beror på åldern el. brist på ridning sista 2 åren, det får tiden utvisa! Nu ska jag komma igång med körning och det känns jättespännande! Det är "bara" drygt 20 år sedan jag själv undervisade i körning på ridläger, och känner mig inte alls lika säker nu som då!
Tar tacksamt emot alla tips o råd när det gäller körning, samt om unghästar!
Kort o tjock (suck) Maria med mannen (lång o smal) på Cape Point (Sydafrika), och sonen bakom kameran!
Nuvarande själsfränden Shiloh!!
Oj vad långt det blev! Sorry!