Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hej allihopa! Vad kul det är att läsa om alla körhästar och era äventyr Jag är i inkörningsfasen av min nordsvenska bruks och det går bra, vi har nu skaffat oss en ny vagn så nu ska här börja köras på riktigt!
Jag känner att vagnen blir lite framtung så att säga, ska sänka skaklarna för att få upp den lite. Men jag har ett par frågor: hur hårt ska jag spänna draglinorna? och tycker ni att bröstan sitter lagom högt (eller lågt)? och bakselen hur hårt ska jag sätta den? Ursäkta dumma frågor, men frågar man inget får man inget veta
Det var lite svårt att se på filmen, men det ser ut som att du kan höja bröstan lite till och spänna draglinorna mer. (På bilden ser bröstans höjd bra ut, men på filmen när hästen rör sig ser den ut att sitta lite lågt). Skakelöglan på däckeln ser ut att dras bakåt och då är draglinorna för löst spända (det frestar även på selen att köra så), och svängeln såg inte ut att röra sig alls mycket. Så prova du att spänn dom ett par hål till. Bakselen såg vad jag kunde se ut att sitta bra.
Fin sele .
Fin häst! När hästen är i dragläge så ska det vara minst 50 cm mellan svängeln och hästen, om du kollar det så ser du vilken längd du ska ha på draglinorna.
Tack för svar, nu har jag lite mer att gå på. Men nu dröjer det några dagar innan jag hinner köra igen och testa. Studierna kräver lite fokus nu, för övrigt (OT, jag vet) blir allt annat väldigt intressant när man måste plugga. Kanske är därför jag sitter här
Visst är han en liten goding! Jag är så glad att jag kan köra honom nu, han var lite svår och jag var nära att ge upp. Tänk vilken tur att jag inte gjorde det!
Min grabb känns riktigt stabil nu, och nästa mål är att börja köra mer utan medåkare. Min sambo har tröttnat på att åka vagn, så jag kommer nästan aldrig ut. Nu ska vi fila lite extra på stillastående vid anspänning, och börja ge oss av på egen hand. Spännande!
Halloj alla kuskar!
Jag är sjukt sugen på att prova tävla körning, var är det enklast att hitta en körklubb? Finns det nån bra sida där man kan läsa lite om hur det går till, vilka grenar som finns osv? Har bara erfarenhet av brukskörning.
Har ett problem med min sele (en syntetsele från Drive out). Bakselen ligger inte kvar på rumpan, den glider alltid ner, hur jag än spänner och justerar. Så fort ponny börjar trava kasar den iväg. Minst sagt irriterande. Funderar på att tejpa fast den haha!
Inte den selen jag har. Den var visst från Selar.se! Köpte den billigt begagnad, har inte koll på märke och så.
Den här är det
På bilden ser det ut som de har satt bakselen i svanskappan, men så kan jag inte göra, då ligger den vrållångt fram och når inte runt rumpan. Kanske är fel storlek på bara den, får spana lite.
Men du har en svanskappa? och svanskappan sitter bra iaf? och du tycker bakselen sitter bra oxå bara att du inte tycker att du får fast den bra? I så fall kan du väl tejpa fast den på svanskappan som du skrev. Det förstår jag att den åker ner om den inte sitter fast i svanskappan!
Ja, jag kan inte få den att ligga kvar uppe på rumpan på det sättet som på bilden. Svanskappa har jag, precis samma som bilden. Den passar, är lite lång men jag har fixat till det. Hästen har nog för rund och knubbig rumpa haha! Kan ta lite bilder senare i veckan.
Är lite sugen på att uppgradera selen, byta ut allt utom däckeln i princip. Fast det får vänta tills jag har jobb och är rik
Sätt ett par varv tejp runt ryggstycket på varje sida om uppehållsremmen till bakselen så hålls den på plats och kanar inte iväg
Finns inga "öglor" på ryggstycket så tejpar du i kors istället.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.