Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Visst är det roligt att köra! Nu jag ju i alla fall ställt vagnen på vinterförvaring, så det blir ingen körning förrän den kommer ut därifrån oavsett om det är kallt eller inte. Men, jag vidhåller att det är för kallt just nu för att det ska vara behagligt att köra. Man sitter ju still mitt i vinddraget! Just nu håller jag mig till de aktiviteter med hästen där även jag rör på mig så att jag kan hålla värmen uppe. Men, sugen blir jag på att köra när jag ser bilder som din :)

Visst är det roligt att köra! Nu jag ju i alla fall ställt vagnen på vinterförvaring, så det blir ingen körning förrän den kommer ut därifrån oavsett om det är kallt eller inte. Men, jag vidhåller att det är för kallt just nu för att det ska vara behagligt att köra. Man sitter ju still mitt i vinddraget! Just nu håller jag mig till de aktiviteter med hästen där även jag rör på mig så att jag kan hålla värmen uppe. Men, sugen blir jag på att köra när jag ser bilder som din :)

Hehe ja alla är vi ju olika, jag tycker inte är kallt om man klär sig rätt
Men imorgo blir vi ridekipage=)

Jag är en fryslort (ibland), alltid kall om öronen trots inlindad i mössa och halsduk :D

Vi var ute och körde en sväng igår. Travade drygt en halvmil och ponny var överlycklig :D
På hemvägen skulle vi över en åker där snön blåst upp i vallar. Det visade sig att de gick till magen på honom så det blev liiiite tyngre än planerat. Men vi kom igenom! Försökte filma, men det blev rätt hoppigt och man hör mest mitt hysteriska fnitter :angel:

Och vi har ett problem!
Så fort han hör någon med motorsåg tvärnitar han och vägrar gå framåt. Inte för att han är rädd, utan för att han vill gå dit :cautious: Så fort motorsågen stängs av kan vi fortsätta framåt. Hur fasen jobbar man bort det? Han älskar ju att jobba i skogen, gubbar med orangea skogskläder och motorsåg är det bästa som finns! Blir lite lagom pinsamt när man måste förklara att nej, han är inte rädd han vill hjälpa till.. :p

Haha, jag vet inte hur man tränar bort det.

Jag har ungefär samma problem. Barn, barnvagnar, folk som säger hej och gärna gubbar i traktorer lockar min häst. Han kan dra i bågar dit om jag nu inte2 själv vill dit och det är svårt att få honom därifrån.
Det bästa han vet är att gå utanför dagis och skolor och det kommer horder med ungar. En häst som står så stilla är svårt att träna sig till.

Som tur är har jag inte lika stora problem med att få honom därifrån men det kräver övertalning, mer eller mindre.

+sthu

Åå vad sött!
Ni måste båda två bli omåttligt populära!

En häst som kan stå blickstilla i ett hav av barn måste vara mer än vad nervösa föräldrar och fröknar törs hoppas på!
Och gubbar som jobbar i skogen får ju sällan sällskap, så en söt häst som kommer och bara vill hjälpa till måste vara uppskattad paus i skogen! Och snacka om att han har hittat sitt kall!

Har själv mest mysåkt med timmersläden, förvånad över hur fint den går och hur mycket vi båda njuter av att köra offroad. Vi har ett par stockar liggandes i skogen som pappa lämnat åt oss att dra hem, vi får se vad tanten säger om det. ;)

ÅÅ vad härligt det såg ut! och vilken duktig körhäst du hade, klockren på kommandon!
Hade lika fint väder här till för en vecka sen, nu är det tung tösnö överallt..

Måste fråga dig hur du fäst draglinorna i släden?
det såg ut som en äldre släde, har en själv som jag vill få ut och köra med min bröstsele, och vill fästa svängeln med så lite åverkan på släden som möjligt (samtidigt som det båste bli bra). Hur har du gjort?

Åh har ni snö? Här är det bara is :( Måste vara för att det är en halvö med tanke på att vi inte är så långt ifrån varandra.

Min lilla körponny är en illbatting och vill INTE bli körd med någon dum människa bredvid. När fodervärden drar släpa som hon sitter på så går det galant. Så deras nästa steg är att helt enkelt sitta upp i stallet för egen hand och sen hoppas på det bästa. De har ju en slinga så det är väl bara att se till att de håller sig på den och sen köra tills hon ledsnar. Eller nåt. Är sutten på tre gånger och då går det bra att styra, starta och stanna. Det kanske egentligen är en liten hoppeponny?!

Jag har en liten lätt släde som är hemmagjord, typ modell kappsläde. Den väger nästan ingenting och jag älskar den eftersom den ger mig en sådan bra sittposition för min rygg iom att man sitter gränsle över släden :)

slade.jpg

Svängeln har jag fäst med rejäla klammer i en av balkarna mellan medarna/benen till sitsen. Det blev en perfekt position så linorna följer skaklarna nästan exakt. Iom att svängeln inte är svetsad så kan jag flytta den till flakvagnen sommartid då släden får sommarvila, väldigt praktiskt :D

Svängeln:

slade2.jpg

Åh har ni snö? Här är det bara is :( Måste vara för att det är en halvö med tanke på att vi inte är så långt ifrån varandra.

Ja, vi har fortfarande en hel del snö, tövädret till trots.
Visst, det har sjunkit ihop en del och allt det vackra täcket på träden har försvunnit, men mina körvägar är fortfarande toppen eftersom jag har plogat och packat snön ordentligt på dem. Inte mkt is alls faktiskt, min ponny som är barfota bak har väldigt bra fäste även utan broddade tofflor :)

Vilken fin och käck släde! En sån skulle man ha. Ser inte ut att vara omöjligt att knåpa ihop själv. Ska nog klura lite... :)

Ja visst är den charmig? :D

Konstruktionen är väldigt basic egentligen, så har man bara grundläggande kunskaper om metallbearbetning samt tillgång till en svets så är det en enkel uppgift att bygga en likadan släde :)

Jättecharmig :D Nu har inte jag själv några svetskunskaper, men det borde finnas nån i bekantskapskretsen som har :sneaky:

*kl*

Har spenderat helgen i skogen tillsammans med andra körentusiaster. På schemat stod skogskörning. Var riktigt roligt att se hästarna samarbeta med kuskarna. Har lärt mig massor :-)

Jag ÄLSKAR vintern! :love:
Avundsjuk, jag blir så avundsjuk! Jag har använt min "släde" två gånger... Har nog insett att det är bättre att ha en släde och en vagn för att kunna välja fordon efter väglag. Det tar trots allt ~45 minuter att byta hjulen mot medarna.

Äsch vad trist att du känner så, medarna till giggen var väl inte direkt gratis gissar jag :(

Men du kanske kan sälja dem och köpa en släde (eller två) för pengarna istället? Eller be gubben bygga en, han är väl rätt händig har jag fått för mig :)

I söndags körde jag lite dressyr i paddocken, tränade på att gå i form och kunna böjja halsen fast hon går rakt, riiiktigt svårt när man är van att ha en skänkel som stöttar upp.
Men skam den som ger sig, mot slutet lyckades vi få till en böjning utan att hela innerbog rasade in:D
Då fick de räcka=)

Tränade på fattningarna i galoppen och avsaktningarna samt halter samt ryggningar.
Hon har lättare att rygga rakt med vagnen än när man rider.Det är ju skönt==)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar