Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
WOW!!Ja men i dag slängde vi på ännu en ponny
SÅ svårt, men riktigt kul! Första gången dessa sätts ihop på detta sättet men det gick hur bra som helst. Bara jag som ska lyckas hålla koll på både förlöparen och stånghästarna samtidigt
Och bonusbild från hagen
Jag har ändrat uppfattning lite om bromsad rockard. Innan sa jag att det var ett måste för mig som kör ponny i rejäla backar. Men när man tänker efter så överfors bara kraften i bromsen tlll däckeln; hästen får både bromsa och bära. Nu är jag också lite tuffare mot mina ponnys och lägger in backar som träningspass. Med en bra baksele är det inga problem för dem att bromsa en enaxlad vagn.
Börjar med att säga att jag är total nybörjare så gott som.. Får inte ihop i mitt huvud hur hästen får både bromsa och bära om man bromsar i nedförsbacke trycks skaklarna neråt när man trycker på bromsen alltså?
Jag som bromsar rätt så flitigt när jag kör min shettis i nedförsbackar kanske får lägga av med det..
Man kanske kan beställa alla varianter med plats för vagn men de har bara en modell färdigframtagen med det konceptet? Kollade i kompisens Cheval och det vore otänkbart med sadelkammare så nära hästen tyvärr. Böckmans ska ju vara rymligare? Jag gillar dem som gör släpet längre för att få plats med sadelkammare utan att tumma på utrymmet framför hästen.@Chili Fast jag tror att den jag sett har sadelkammare?
Just det, jag har budgetversionen Duo Esprit (tror jag den heter), den har inte så fräsiga fönster och något mer som är lite enklare.
Kör du bara en häst kan du ju ha ett vanligt sadelskåp i tomma spiltan bara hänga in selen och sen dra ut allt till och in i släpet . Och sen ha möjligheten att ta ut skåpet på plats så man inte behöver tränga sig in mellan de parkerade släpen med en hel härva av sele och remmar .Man kanske kan beställa alla varianter med plats för vagn men de har bara en modell färdigframtagen med det konceptet? Kollade i kompisens Cheval och det vore otänkbart med sadelkammare så nära hästen tyvärr. Böckmans ska ju vara rymligare? Jag gillar dem som gör släpet längre för att få plats med sadelkammare utan att tumma på utrymmet framför hästen.
Fast det finns väl inga svenska släp som har en platta för vagnen? Ev har jag sett det hos något av de dyraste märkena, om det nu var svenskt... har kollat på många sista tiden. Men det finns liksom en smärtgräns för vad jag är beredd att lägga på lyx som, som mest, används någon gång i månaden.Kör du bara en häst kan du ju ha ett vanligt sadelskåp i tomma spiltan bara hänga in selen och sen dra ut allt till och in i släpet . Och sen ha möjligheten att ta ut skåpet på plats så man inte behöver tränga sig in mellan de parkerade släpen med en hel härva av sele och remmar .
Tycker att böckmanns och liknande sadelkammare är super dumma. Tar all plats för hästen och blir trångt att göra ngt öht i släpet om man har 2 hästar.
Samt att de är onödigt små och har för tunna väggar.
De "svenska" släpen har bäst sadelkammar lösningar tycker jag, nästan alla har gott om plats framför bommen ^_^.
Ja då menar jag svensk företag, angående Bucks kommentar om "svenska" släp. Chevals släp med platta vet jag, och det finns flera andra som har det. Cheval har dock alldeles för trångt mellan häst och sadelkammare men är annars säkert ett trevligt släp, det är ju modellen med den bra fjädringen som har vagnplatta. De andra märkena är dock väldans dyra, t.ex. Humbaur xanthos eller balios. Det släp jag hittills sett som skulle passa mina önskemål är Böckman Duo R, men de har (enligt hemsidan) endast platta för vagn till Duo C, modellen utan sadelkammare. Finns det inget vettigt släp med sadelkammare får jag ju lösa det med selen i bilen på ett bra sätt eller ordna en hängare för selen längst fram i transporten.Vad menar du med svenska släp? Som säljs i Sverige eller som är svensktillverkade?
De flesta släp kan nog fås med platta? T ex Cheval Liberte som ju prismässigt är ett budgetsläp finns med platta för vagn.
Bara googlade lite snabbt (då jag minns jag sett sådana med platta) och tog första bildträffen
http://www.vedbylund.se/cheval_hippomobil.html
En tanke som slog mig nu bara, Men har du bara en häst med och hel vägg på mellanväggen så kan man ju sätta upp selhängare på väggen i den tomma spiltan , alternativt ta några plyfa skivor och bygga ihop en platsbyggd sadelkammare och sätta i tomma spiltan, och fästa mot väggen på ngt bra sätt om man ska kunna ta ut den.Ja då menar jag svensk företag, angående Bucks kommentar om "svenska" släp. Chevals släp med platta vet jag, och det finns flera andra som har det. Cheval har dock alldeles för trångt mellan häst och sadelkammare men är annars säkert ett trevligt släp, det är ju modellen med den bra fjädringen som har vagnplatta. De andra märkena är dock väldans dyra, t.ex. Humbaur xanthos eller balios. Det släp jag hittills sett som skulle passa mina önskemål är Böckman Duo R, men de har (enligt hemsidan) endast platta för vagn till Duo C, modellen utan sadelkammare. Finns det inget vettigt släp med sadelkammare får jag ju lösa det med selen i bilen på ett bra sätt eller ordna en hängare för selen längst fram i transporten.
En tanke som slog mig nu bara, Men har du bara en häst med och hel vägg på mellanväggen så kan man ju sätta upp selhängare på väggen i den tomma spiltan , alternativt ta några plyfa skivor och bygga ihop en platsbyggd sadelkammare och sätta i tomma spiltan, och fästa mot väggen på ngt bra sätt om man ska kunna ta ut den.
Tänker mig typ en låda med 3 väggar bara .
Därav att jag nämnde hel fast mellanvägg om man bara har hängare, och att snickra ihop en sadelkammare av plyfa och fästa ordentligt mot väggen om man har halv mellanvägg.Att tänka på bara, även om jag själv bryter mot den lagen, är att allt ska vara fast förankrat i släpet så det inte åker omkring om man får sladd eller råkar ut för en olycka.
Något annat att tänka på är kanske att om man har sadel- eller selhängare på motsatt långvägg och har mjuk mellanvägg så kan ju hästen spetsas på dem om släpet skulle välta.