Lill76

Trådstartare
Vi har problem att hitta bett som passar vår ena körhäst. (tråden borde kanske ligga under utrustning, men det är ju här är det mest körfolk) Jag har provat det mesta men hittar inget som funkar till 100%. Min senaste fundering är ett stångbett med lite tungfrihet, men jag har inte någonstans man kan köpa det. Letar man på utländska körsidor finns det massor med olika varianter på bett, men i Sverige verkar det inte finnas lika stort utbud. Det är bara raka liverpoolbett eller postkandar (ledade eller oledade)
En rak eller lätt böjd stång kan han inte ha eftersom han har så tjock tunga och den får inte plats där under. Just nu kör vi på ett ledat postkandar, men det verkar trycka lite för mycket på tungan. Han lägger nämligen tungan över bettet om man behöver ta lite hårdare i honom. Vi behöver ha ett bett med lite hävstång eftersom pållen kan bli väldigt stark och opålitlig när han råkar på livsfarliga :smirk: saker ute. (Bergslejon finns det gott om i Halland vet ni väl ;) )
Vad rekomenderar ni för bett till en häst med tjock tunga, låg gom och tjocka läppar......?

Sv: Körbett

Hästar med grund gom och tjock tunga bör ha ett bett med bred tungfrihet. Bett finns att beställa av Equilex och Tärnsjö. Där hittar du alla typer av bett i alla storlekar.
/M

men åkt till en tandläkare (helst torbjörn lr maila dom) de vet säket nåt bra och kan passa ut det och se ev tandfel som kanske gör ont

Eller så testar man det man tycker själv och sparar många hundralappar o resor.

Jag förstår inte vitsen med ett ledat stångbett, kan nån förklara det för mig?

Jag letar även jag efter ett stångbett med tungfrihet. Har mullen mouth nu, men tycker inte det räcker, eftersom min gärna lägger ut tungan när hon jobbar i form och jag har en stadigt på tömmen. Jag märker ingen skillnad med tungan inne eller ute, men jag misstänker att hon vill ha mera plats.

När hon rids har hon tredelat koppar/sweetiron bett och det funkar hon bra på. Rakt bett med tungfrihet har jag även provat och det funkar bra, men hon blir lite hård med det.

snigelfarmor skrev:
Jag förstår inte vitsen med ett ledat stångbett, kan nån förklara det för mig?
Jag har förstått att många här helt fördömmer ledade körbett typ postkandar. Själv har vi provat med det eftersom hästen inte får plats med tungan under en stång, men som sagt jag letar nu efter en stång med tungfrihet. Men vad är det som gör dom hemskare än pessoa och delade pelhambett? Dom har ju hävstång och pelham har ju kedja också och ändå är det så många som rider med sådana bett. (dock inte jag)

Förresten Snigelfarmor, igår provade vi att linda ett postkandar, med böjd stång, i ändarna och det lilla gjorde faktiskt att pållen fick plats med sin tunga under. Han verkade faktiskt tycka att det var helt ok fast han tidigare absolut inte kunnat ha det bettet.
Ett litet tips bara :idea:

Ett ledat bett är inget stångbett ;)
Stångbett finns massor av varianter det är bara att beställa. Kostar ofta mellan 12-1500kr.
/M

Men då blir det ju ÄNNU tjockare än de 19 det är nu. Jag vill inte att min häst ska ha så mycket i munnen. Ju smalare ju bättre. max 14, men det finns ju bara inte stångbett i den tjockleken. Annars var det ju en bra idé om man vill testa..jag ska nog testa!

Någon som har någon erfarenhet att köra på " Appelmouthbett"?? Är nyfiken på ett sånt.

/jenny

Hej!

Hoppar in här med lite funderingar! :D
Skulle inte Pellham bett gå bra att köra med?
20637.jpg

För och nackdelar? Fast det beror ju mkt på hästen/ponnyn vad den trivs med för bett men iaf!
Hur skulle det gå om man använde detta Pessoa bett med kindkedja!?
29229.jpg

Jag använder rakt tränsbett på mina shettisar och dom trivs bra med det men är sugen på att prova nått slags gummibett, kanske för att vintern närmar sig och jag är trött på stelfrusna fingrar!
Nejdå :D Men jag är nyfiken på vad ni tycker och vad ni kör på och hur hästen reagerar!
29258.jpg

bf8c4a90.png
badc2a60.jpg

Det där pelhamet med gummistång brukar vara jäkligt tjockt dock... Annars går det ju att köra med, med delta. Men det är snyggare med körbett då tycker jag... Pessoat funkar nog också men jag har hört att mjuk stång oftast bara böjer sig i munnen på hästen och trycker på lanerna.

Jag kör med rakt tränsbett, postkandar och jaktkandar. Hästen ogillar hela tanken med bett i munnen men han är ju tvungen i körningen men det funkar bra att variera. Ibland kan han gå skitbra med postkandaret tex men efter några veckor går det inte alls. Då byter jag till jaktkandaret så funkar det lika bra som det andra i början. Alltså nyhetens behag! Är tungfrihet på jaktkandaret också vilket kan vara bra när han vill lägga tungan över bettet... Har kört med pelham tidigare men det var alldeles för stort. Tog bara nåt skarpare för att slippa skenurer i början :D

Liknande trådar

Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 341
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: palle
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·
Dressyr har sökt i lite trådar men hittar inte riktigt det jag söker. har precis börjat vänja in min känsiga herre på kandar och vi börjar...
Svar
5
· Visningar
2 172
Senast: exclusivef
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama