Körbett i storlek 8,5

Sv: Körbett i storlek 8,5

namnlos.jpg

Men inte ser han väl farlig ut???

Jaha, jag tittade på länken som Snigelfarmor skrev ut.

Jag tyckte inte att han såg så farlig ut. Gå in på Google -> Bilder och sök på ordet harness. DÅ snackar vi S/M.

bett.jpg

Jag hittade fotot på mitt egenhändigt tillverkade bett... Överst är orginalet om någon skulle undra alltså...

Har läst den sidan för ett tag sen och en viss text cirkulerar fortfarande i mitt huvud med jämmna mellanrum, bla:
"Lägg dock inte en stång med spikrak mundel i munnen på en häst utan att tänka efter mycket noga. Det blir ett väldigt stort tryck på tungan, och skulle hästen komma lös och trampa på tygeln kan tungan gå av."
:eek: Nu byter jag mitt raka tränsbett bett på direkten, tredelat hädanefter!!! :eek: :eek:

Fast det står ju att ett svagt böjt är lite bättre iaf :o
Men det beror väl på hur hästen håller huvudet? För om tyglarna/tömmarna hänger pekar väl "böjen" upp mot nacken? Men det kanske ändrar sig vid töm/tygel tag?

Vilken skillnad är de eg på dessa två ang mundelen (dom är böjda men åt olika håll)?
stångbett I
stångbett II

/L

Bettet, snyggt gjort!!
Fast vad är linoljebrände??
Blä med bränt/sot??
Fast jag har ett presis lika bett fast i stl 15,5 cm :smirk: (nån ardennerägare som vill köpa?? :p :D)

Hur gjorde du för att fånga ful-gubben från globus?
Inget gick ju att kopiera?
Eg får man väl inte lägga ut bilder sådär?
Fast jag brukar göra det ibland o ingen har tatt mig för det än :angel: :smirk: :D

/Lisa

Nja... det har inget med sot att göra och klart miljövänligare än krom. Faktum är att jag har smakat själv och kände absolut inget alls.. För jag var i valet å kvalet hur jag skulle ytbehandla bettet.

Och så kom jag på att orginalet var 14,5 och mitt blev 16,5 cm.

Fulgubben "snodde" jag genom "print screen" och så bara klistra in det i paintprogrammet och göra en egen bild... Är det inte jag som har copyrigten då??? HAha

Du får tänka på vart böjen hamnar när du tar i bettet så förstår du skillnaden. Det första bettet ger lite tungfrihet när du tar i det, det andra borde ju trycka mer på tungan om det används med hävstång...

Fjunet skrev:
Tredelat i 8,5 har jag aldrig sett! Var hittar man det?

Jag har ett 3-delat 8,5cm o även ett pelhambett på 9,5cm (med bettplattor gick även det bra)

Köpte det hos tandläkarTorbj*rn Lundström.
Kommer inte ihåg märket nu, men det var ju inget exklusivt som var svårt att få tag på iallafall

Problemet är ju oftast att betten till dessa små hästar är för grova. Att ha möjlighet att kunna göra dom själva är ju såklart det bästa. Det svarta var riktigt snyggt! Har du bara doppat dom i linolja och tänt på? Hur blir det i munnen på hästen? Själv har jag inte behandlat materialet när vi gör egna bett utan låtit det vara rent men det här ser ju proffsigare ut.
Ett tips är att köra på käkbett för ponnytravare, de är smala och ska finnas i 8-9cm. Finns par som tävlas på detta i maraton på SM nivå.

gittan skrev:
Det svarta var riktigt snyggt! Har du bara doppat dom i linolja och tänt på? Hur blir det i munnen på hästen? Själv har jag inte behandlat materialet när vi gör egna bett utan låtit det vara rent men det här ser ju proffsigare ut.
Man hettar upp stålet till ca 300 grader, sedan gnider man på med rå linolja. Hettar upp igen tills beläggningen blir svart. Det blir som ett glasyrlager och det sitter som berget.. Helt utan smak och färgar inte av sig. Kromade bett kan ju börja "flaga" av sig och rostfritt har ju sina nackdelar enligt vissa..

Tack för tipset. Synd att du bor en bit bort annars kunde du gjort lite bett åt mig.
Har jag blandat ihop dig med någon eller var det du som vann Bruks SM året efter mig? Hmmmm. Fick bara den känslan... Jag hade en shettis med vit man och svans....

gittan skrev:
Tack för tipset. Synd att du bor en bit bort annars kunde du gjort lite bett åt mig.
Har jag blandat ihop dig med någon eller var det du som vann Bruks SM året efter mig? Hmmmm. Fick bara den känslan... Jag hade en shettis med vit man och svans....

Långt bort?? Beror väl på vart man startar... Jag bor ju här och det är jättenära för mig.. Hihi..
Ja jo jag vann visst hästklassen på SM 04 och kom 2:a i fjol.. Lyckades också komma 2:a på NM i fjol.. En jättekul resa till Norge fick vi på köpet...
Hur kommer det sig att du har behov av egna bett?? Det finns ju massor att välja på marknaden.. *nyfiken*

Men är inte 16,5 för stort?
Jag köpte ju 15,5 för jag trodde min fjording som annars har XXL på huvudet behövde det, men vid närmare granskning så räcker 13,5 (om jag nu inte minns fel har ganska många storlekar på bett nu, men jag tror 13,5 satt bäst, måste mäta :D)
Men ardenner kanske är XXXL :D

/L

_L_ skrev:
Men är inte 16,5 för stort?
Jag köpte ju 15,5 för jag trodde min fjording som annars har XXL på huvudet behövde det, men vid närmare granskning så räcker 13,5 (om jag nu inte minns fel har ganska många storlekar på bett nu, men jag tror 13,5 satt bäst, måste mäta :D)
Men ardenner kanske är XXXL :D

/L
Ingen aning.... Eftersom jag inte har sett hästen som skulle ha bettet.. Men en sak vet jag iaf... Om man tittar på hur stort huvud hästen har blir det nog svårt at få rätt bett..

Ja jo nu får ett rakt tränsbett som är 11,5 cm plats! Ehh när ser man att bettet är för litet? :o
Jag har tänkt att stor häst då behöves stora grejer, men det behöver ju inte vara så ju! Sen är det ju lättare att överdriva/förstora upp det hela :o
Fast min fjording är ganska stor. (Typ ca 155 cm/600 kg). Iaf om man jämför med en modern medel fjording! :D
Alla tror hon är nordsvensk för jag vill inte klippa manen! :D

/L

Man kan ju fråga sig hur pålitliga Glubus är eg? :eek:
Nä men var går gränsen för skojjigt till oseriöst??
Man kanske inte ska da dom på så stort allvar med tanke på en viss bakgrund :angel: :D

/Lisa

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
918
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: iNHALE
·
Kläder & Bli fin Jag letar varma stövlar eller kängor som är lätta att dra på sig och har hittat två kandidater Kamik Tundra eller Kamin Greenbay 4. Är...
Svar
2
· Visningar
335
Utrustning Alla tävlingskavajer jag provade på hööks som var upp till 44 går ej att knäppa vid bysten. Finns de kavajer med storlek 46-48...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka