Koratbebisarnas bildtråd

Sassy

Trådstartare
11:e septeber föddes min "katastrofkull". (Akutsnitt mitt i natten pga felläge på unge nr 1). Undrar om folk blir stötta om man döper dem efter katastrofer??

Minsta ungen överlevde tyvärr inte :cry:

Hur som helst, vi har fyra mycket vackra och härliga små hanar (tyvärr säger jag som uppfödare, jag har ingen som helst nytta av en son till min enda hona). De är snart fyra veckor gamla, och är i läget "radiobilskatter" med korta, snabba ben och svansen upp i vädret. Det här är deras bildtråd, vi försöker att inte bomba från början för det kommer fler allteftersom de växer.

Färska på Blå Stjärnan:
0IMAG0006.jpg


Ett par dagar gamla små "råttor":
1dag%20003.JPG


Tre veckor:
21dag.jpg
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

Så fina!!
Jag som är nyfiken på olika raser undrar vad en korat är för katt?
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

Koraten är en ursprunglig (dvs inte skapad av människan) ras från thailand.
Den är ovanlig i väst, vi är 2-3 uppfödare i Sverige (och det är det mesta vi varit under de 10 år jag har jobbat aktivt med rasen).

De påminner mycket om de andra asiatiska raserna, aktiva, atletiska, väldigt människoinriktade och med en ganska speciell röst. De trivs bäst när de får vara nära, nära sin ägare och när det händer något roligt, en ensam eller uttråkad korat är en mycket olycklig katt (och ser förmodligen till att ha en mycket olycklig matte och husse också, för de är viljestarka och smarta!). En bra ras att ha om man gillar att vara nära sina djur, och kanske jobba lite med dem också. De tycker mycket om att lära sig olika tricks. Jag föredrar att ha en liten kattfamilj så att de kan underhålla varandra, och de är väldigt familjebildande:
familj.jpg


De har kort, mycket mjuk och inte speciellt fällande blå päls, och stora gröna ögon. Vuxen korat (kattungarnas mormor Maja):

Maja-0000.jpg


Läs gärna på koratringens hemsida :)
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

Du kan ju vända lite på namnen och döpa dem "in honor/memory of" eller liknande vinkling.

Kör du på engelska eller svenska?

Peace Bringer
Token of Hope
Love Conquers
Faith Evoker
Sanguine Saint/Soul

eller nåt

Jättefina! Synd på den femte.
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

Vackra katter! Alltid i den blågråa färgen? Ska läsa på din rekommenderade sida!
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

Vilka underbaringar! Synd på den lilla :cry: och att du inte fick någon hona!
Döp dessa gossar till starka härliga namn, för att hedra deras livskraft! :idea: :laugh:

Och jag får passa på att tacka dig för dina "kattiga råd"! :D Om allt blir som jag vill (ekonomi, tid, lägenhet :angel:) så får jag hem en Egyptisk Mau unge och en svart Oriental unge till våren/sommaren! :laugh::d
Och jag är bra sugen att skaffa en tös av dig också, dom är så vackra! :love:
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

Läst om denna ras och de verkar underbara, och så vackra dessutom! Riktigt roligt att få se grattis till ungarna, synd på den lille. Underbar mamma! :)
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

Gud, mitt hjärta smälter!!! :love: Hur har jag kunnat missat den här rasen? Jag älskar den blågrå färgen och kroppsbyggnaden. Trevliga verkar de ju också som du beskriver. Mina ha-begär finner inga gränser! Ohohoh!! (ursäkta, blev visst lite överexalterad märker jag :angel:) En snabb otfråga som ju inte rör just dina fina bäbisar, men kan det fungera att ha en korat som utekatt?
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

den dag jag skaffar hus,jobb,tid och bil vill jag ha två såna katter :p

en fråga, skiljer sig det i temprament mellan honor och hannar?(alltså kastrerade hannar.. och självklart kastrerade honor)
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

Gud så fina kattbebis du har :) Jag har själv en Hona som är 50% korat katt, Mitt lilla busfrö Stina
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

här kommer lite nya bilder, åldrar 4-5 veckor...

101024-17.jpg

*yumyumyum*

101024-45.jpg


101024-55.jpg


101024-66.jpg


101024-75.jpg
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

Gud, mitt hjärta smälter!!! :love: Hur har jag kunnat missat den här rasen? Jag älskar den blågrå färgen och kroppsbyggnaden. Trevliga verkar de ju också som du beskriver. Mina ha-begär finner inga gränser! Ohohoh!! (ursäkta, blev visst lite överexalterad märker jag :angel:) En snabb otfråga som ju inte rör just dina fina bäbisar, men kan det fungera att ha en korat som utekatt?

:D Det finns ett fåtal korater som lever som utekatter, men jag skulle absolut inte rekommendera det. De är väldigt modiga, framåt osv vilket gör att de lätt blir offer för både det ena och det andra på sin egen dumdristighet.

Och jag får passa på att tacka dig för dina "kattiga råd"! :D Om allt blir som jag vill (ekonomi, tid, lägenhet :angel:) så får jag hem en Egyptisk Mau unge och en svart Oriental unge till våren/sommaren! :laugh::d
Och jag är bra sugen att skaffa en tös av dig också, dom är så vackra! :love:

Kul! Korat passar utmärkt med de andra orientaliska raserna, även om de är lite mer "clown" än kat.4-raserna.
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

den dag jag skaffar hus,jobb,tid och bil vill jag ha två såna katter :p

en fråga, skiljer sig det i temprament mellan honor och hannar?(alltså kastrerade hannar.. och självklart kastrerade honor)

I de flesta fall, inte alls. Det handlar mer om individen. Dock tycker jag att som med många andra djur är det mest easygoing du kan ha en kastrerad hane.
Gud så fina kattbebis du har :) Jag har själv en Hona som är 50% korat katt, Mitt lilla busfrö Stina
Varifrån kommer hon? Jag känner bara till en enda korsningskull, vi är ju bara två uppfödare i landet och rasen är väldigt ovanlig så vi jobbar ju förstås stenhårt för att alla som vill ta kull ska ta en registeringsbar sådan så vi får tillskott i avelsbasen...
 
Sv: Koratbebisarnas bildtråd

Jag blev också begeistrad efter din beskrivning av rasen! Hade aldrig hört talas om den innan.
Vad kostar en sådan kattunge? Rent generellt!
Underbar bilder :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp