Korädd häst

R

rare

min lilla 4-åring är livrädd för kor. de har bytt hage till korna, de står nu i en hage så min häst kan se dem från ridbanan och när vi rider ut måste vi rida förbi dem. har kämpat i en vecka för att få henne att tänka på att så inte ska va så hysterisk men det hjälper inte:confused: har inte heller nån som kan sällskapa mig förbi korna då det endast står en oinriden shettis och en skadad häst i samma stall som mig..:/ jag har försökt leda henne med longerlinan så hon fått lite utrymma att kolla närmare på korna..men njaa hjälper inte. tips?!

Sv: Korädd häst

Tanke rakt upp och ned: Ta en promenad med hästen förbi korna - gå till dess du känner motstånd. Stanna och låtsas som ingenting, när hästen slappnar av och börjar tänka på annat/beta/se sig omkring etc går du en bit till. Samma procedur till dess hon inte bryr sig.
En vecka är inte lång tid att komma över en rädsla på. Det är ingenting man kan stressa igenom heller utan det måste få ta den tid det tar.

Mina Ena hästen är livrädd för kossor, och vi försöker inte ens längre, för det är bara farligt, vi rider inte där det är kossor, jag vet inte hur din häst blir, men den här hästen blir okontaktbar, och reser sej upp och sticker. Skulle aldrig ge mej ut på en promenad med henne förbi kohagen heller, för då skulle jag få hästen över mej, så vi har så många andra ridvägar och ridhus så jag undviker att rida där.

Vet inte vad du ska göra dock. Skulle vara bra om du berättade hur hästen gör när den blir rädd. är det lixom ökar takten, och "skuttar förbi uppblåst, eller drar hon iväg. tvärstannar hon, stegrar hon sej, tja hur gör hon?

hittils inte värre än att jag klarar av att hålla henne. hon blåser upp sig och taktar/slängtravar, galopperar på en volt runt mig lixom, ibland växer hon även fast i marken och sen är det full fart framåt när man lyckas få henne att röra sig.

jag har försökt gå förbi som om ingenting men hon är hysterisk hela vägen och fortsätter resten av turen med att blåsa upp sig och hoppa omkring

grejen är ju att jag kan inte undvika korna..:/

Fortsätt som du gör. Led henne förbi korna. Beröm henne när hon gör rätt dvs går framåt och i övrigt säg ingenting.
1 vecka är ingen tid alls. Du kommer att få jobba med detta mkt längre. Vissa hästar vänjer sig aldrig helt, men de flesta kan ända bli mkt bättre.

Det är även bra om hon kan gå så nära korna som möjligt i hagen, det bidrar ju också till att hon vänjer sig.

Det du INTE ska göra är att bli arg på henne, härja, skrika och rycka i henne. Utan var tyst, lugn och konsekvent och beröm henne endst verbalt med lugn röst utan att gå upp i falsett.

Hästar reagerar mer på tonfall än på själva ordet man säger. De lär sig att ett lugnt tonfall innebär en lugn matte och då kan även de bli lugna.

Lycka till

Fick in en korädd (rädd för det mesta förresten) häst i träning (trav). Jobbar på ett ställe där det både finns mjölkkor och travhästar (två olika verksamheter sida vid sida). Boten var att hon gick i hage bredvid korna. Men, hon låtsas fortfarande vara lite rädd då och då när hon kommer ihåg det... ;)

Min korädda häst blev av med ko-fobin efter att ha gått en sommar med snälla kvigor som visade sig vara mer rädda för henne än hon för dem.
Det var en stoooor hage så hon kunde undvika dem om hon ville, men tillslut vande hon sig vid dem och det var inte längre ett problem.

Jag håller med andra som har svarat. En vecka är inte lång tid. Du får träna tills hon har vant sig helt enkelt. Jag hade gått vid sidan om. Det fungerar på min häst.

Min häst var rädd för kor i början. Nu har hon glömt det helt. Det har nästan blivit motsatt effekt. Hon vill jättegärna stanna och titta på dem, speciellt om de är svarta. Hon är helt fascinerad av dem.

Har du ingen häst som gillar kor i närheten? Isf kan ju din häst få stöd av den med att våga :idea:

Jag hade aldrig gått med hästen förbi. försökte det med min häst när vi var yngre och hon blev hysterisk. inget blir bättre av att man tappar hästen och dne springer iväg med lina och allt mellan benen.

jag började att ha min häst i en stor hage jämte korna. hon kunde därför närma sig i sin egen takt. hon var inte alls rädd för korna så länge hon var i hagen, däremot utanför. varför?? för att jag trodde att hon var det och spände mig, plockade med tyglarna:angel:

nu tittar hon på dem och kan stanna till men så länge jag slappnar av blir det aldrig mer än så. tänk hösäck;)

Jag hade aldrig gått med hästen förbi. försökte det med min häst när vi var yngre och hon blev hysterisk. inget blir bättre av att man tappar hästen och dne springer iväg med lina och allt mellan benen.

Det är nog lite olika för olika hästar.
Sedan tycker jag kanske att om man inte kan leda sin häst ute i naturen så kanske man ska tänka sig för om man är rätt på det överhuvudtaget. Jag tycker nog att man bör ha så pass mkt koll på hästen att man kan ge sig ut med den. Sedan är det klart att alla hästar kan bli hysteriska.

eftersom hon själv skriver att hästen blir hysterisk av kor så tycker jag inte att det verkar vara en bra idé att ge tips om sånt. det är lite väl lätt hänt att tappa en häst som är "hysterisk".
och självklart ska man kunna ge sig ut i naturen utan att vara rädd för att få gå hem själv

Senast ändrad:

Vi har ett sådant sto också... Hon är totalt livrädd ALLA gånger vi byter hage på kossorna...

Hon har klarat av att gå i samma hage (ja , vi har GIGANTISKA hagar) som kor, men så fort de varit därifrån igen så är hon lika livrädd några dagar igen...suck - vi har gett upp - hon har obotlig koskräck:D

eftersom hon själv skriver att hästen blir hysterisk av kor så tycker jag inte att det verkar vara en bra idé att ge tips om sånt. det är lite väl lätt hänt att tappa en häst som är "hysterisk"

Nu skrev hon ju visserligen att hon kunde hålla henne. Dessutom fick jag uppfattningen att korna måste gå nära stallet eftersom hon måste gå förbi dem för att komma iväg och det låg nära ridbanan. En del hästar känner sig tryggare när man går vid sidan om (eller så blir människan säkrare). Jag tycker alltså inte att det var ngt dåligt råd.

Senast ändrad:

jag fattade det som att det inte gick nått bra heller för henne. ja helt klart blir många hästar lugnare om man går med dem. vi har nog fattat frågan olika;)

Min häst reagerar ungefär likadant som din.
Värst är korna av den nyfikna sorten, som ska springa fram till staketet. Står de helt stilla så kan hon gå förbi spänd som en stålfjäder, men när de börjar närma sig så är det tvärnit och frustande eller språngmarch fort förbi.
Nu stöter vi inte på kor så ofta, så har ju inte haft möjligheten att vänja henne.
Angående att rida förbi eller leda, tycker jag du själv kan avgöra, var känner du att du har mest kontroll över din häst, på ryggen eller på marken, var är din ledarroll som starkast?
Min häst funkar nog bäst på marken, om jag visar henne "faran". Men å andra sidan vill jag inte behöva sitta av varje gång det kommer något som inte damen är så förtjust i , så jag brukar sitta på i sådana situationer.

Försök hitta någon som kan följa med, med en häst som inte är ko-rädd. Går inte det, så kan du ju be någon ta med shettisen om den är lugn, och gå med er.
Rid förbi och låtsas som det regnar, titta inte på korna, bara tänk framåt, och försök vara så avslappnad som möjligt (hästen märker ju av när ryttaren börjar spänna sig innan man ska förbi det ''läskiga'', och då blir det som en vana, då får hästen bekräftat att det ÄR farligt). Du kan träna ''dressyr'' förbi korna.
Korta inte upp tyglarna när du börjar närma dig stället, rid som vanligt. Men försöker hon springa iväg, så ta tillbaka henne, låt henne inte springa förbi, hon ska skritta.

har longerlina just för om det skulle gå överstyr. men hon har väldig respekt för mig och det går mycket bättre att gå bredvid. jag vet bara inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att hon ska vänja sig för jag tycker mest det blir värre från gång till gång. inte okontrollerbart men det blir det problem

Det är svårt att ge råd när man inte är med. Men prova att avdramatisera det lite (har du kanske gjort). Går det inte att gå och beta med henne eller ngt liknande? Om du går så nära som möjligt utan att hon stirrar upp sig och gör ngt annat med henne, en bit ifrån? Gör lite övningar från marken så hon får ngt annat att tänka på. En fyraåring är ju inte så gammal. I alla fall så var min ganska liten då (i huvudet alltså). Sedan betyder det mkt hur man själv känner sig. Om man blir stressad själv vilket är lätt i en sådan situation så känner ofta hästen det. Det var ett tag sedan jag var i en sådan situation men jag minns att jag då pratade eller ännu hellre började sjunga för hästen. Då andas man nog lite annorlunda och uppfattas som lugnare (knasigt råd kanske men det fungerade för mig). Sedan är min erfarenhet att det kan ta tid, lååååång tid för en del hästar.
Lycka till!

ja så länge man klarar av att hålla hästen så är det ju jättebra:) stod korna precis vid stallet?

jaa eller vi har en grusväg in till stallet och de går längs med den en bit fråm stallet

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama