Sv: Korädd häst
Min häst reagerar ungefär likadant som din.
Värst är korna av den nyfikna sorten, som ska springa fram till staketet. Står de helt stilla så kan hon gå förbi spänd som en stålfjäder, men när de börjar närma sig så är det tvärnit och frustande eller språngmarch fort förbi.
Nu stöter vi inte på kor så ofta, så har ju inte haft möjligheten att vänja henne.
Angående att rida förbi eller leda, tycker jag du själv kan avgöra, var känner du att du har mest kontroll över din häst, på ryggen eller på marken, var är din ledarroll som starkast?
Min häst funkar nog bäst på marken, om jag visar henne "faran". Men å andra sidan vill jag inte behöva sitta av varje gång det kommer något som inte damen är så förtjust i , så jag brukar sitta på i sådana situationer.
Försök hitta någon som kan följa med, med en häst som inte är ko-rädd. Går inte det, så kan du ju be någon ta med shettisen om den är lugn, och gå med er.
Rid förbi och låtsas som det regnar, titta inte på korna, bara tänk framåt, och försök vara så avslappnad som möjligt (hästen märker ju av när ryttaren börjar spänna sig innan man ska förbi det ''läskiga'', och då blir det som en vana, då får hästen bekräftat att det ÄR farligt). Du kan träna ''dressyr'' förbi korna.
Korta inte upp tyglarna när du börjar närma dig stället, rid som vanligt. Men försöker hon springa iväg, så ta tillbaka henne, låt henne inte springa förbi, hon ska skritta.