Köra utan svängel?

Beppo

Trådstartare
Jag är rätt ny på området och har lite frågor.

Har köpt en bröstselemed svanskappa...dock ingen baksele. Behövs baksele om man ska köra någon gång i veckan endats som kompliment till ridning? hur inverkar en baksele?

Ska dessutom köpa en rockard... är det svängel på alla rockarder? om det nu itne rä det hur gör jag för att fästa en svängel? hur tillverkar jag en sådan och måste man ha en svängel? går det itne att fästa draglinorna i själva stommen på rockarden?

tacksam för svar!

Sv: Köra utan svängel?

Jag hde med bara en bröstsele, efter som jag tömkörde mkt.
Köpte sedan en vagn, rockard (hästen blev inkörd som unghäst, dock med annan sele). Gick kanon att dra vagnen med selen, men det gick absolut inte bra när man skulle åka i vagnen.
Köpte en riktig sele, med baksele, draglinor, samt köpte en svängel och satte på rockarden.
Även om bara hobby kör, så vill jag ha en bra utrusting som sitter bra och säkert på hästen.
En billig köresele runt 1000 kr är ju inte något som jag rekomenderar. Tyvärr så blir man lurad och köper en sådan sele (så även jag), men det är bara utkastade pengar.

man kan köpa till en baksele.... vad har bakselen för funktion? Draglinor går att köpa till om amn skulle behöva det.går det alltså att montera fast en svängel på rockarden? var köper jag en svängel?

selen jag har köpt är några år gammal...mjukt fint läder och verkar vara bra kvalite...itne någon börjeskvalitet. tror du inte jag kan använda den och köra med?

Det bästa är ju att ha en bra sele som sitter bra som ger dom bästa förutsättningarna för hästen. Och ska du fortsätta köra tycker jag du ska ha som mål att skaffa en riktig bröstsele. Bakselen bromsar upp vagnen i nedförsbackar och vid inbromsningar så att trycket inte hamnar i däckeln/trycker på frambenen och hämmar rörelsen där. Svängeln är till för att bröstan ska kunna röra sig över bogen och inte ligga helt still och skava och hämma rörelse för hästen. Tänk själv att det måste vara bekvämare för hästen att ha nåt som följer rörelserna och inte ligger helt platt emot. Svängel kan du göra själv om det inte finns på vagnen. Kolla på rätt nya svängeltrådar hittar du bild på hur jag gjort. Om körningen ska bli en positiv avlastning från ridningen för hästen krävs en bekväm och väl sittande sele.

Jag har en bröstsele som det absolut inte är något fel på...förstår itne varför jag måste köpa en ny om den sitter bra?

Jag har sett bild på din svängel men förstår itne riktigt hur du gjort den. löder jag fast den i rockarden sen? den ska alltså bara sitta fast på mitten?

har du en riktig bröstsele med lös brösta och stål i däckeln? I så fall är det inga problem. Men oftast säljs den sortens selar ihop med baksele...

Svängeln är gjord så att en ögla svetsats fast mitt mellan skacklarna och där hänger jag fast svängeln i kohalsbandet. Ändarna på svängeln får man anpassa efter vilken typ av draglinor man har!

Ja jag har en bröstsele med lös brösta och stål i däckeln. Köpt den begagnad av en tjej som sålde den för att den var för stor för hennes nya häst. Ser mkt trevlig ut och bröstan är bred och "fodrad" på insidan... Hon hade aldrig kört med baksele och köpt selen av en gubbe som kört fjording med den.

Då förstår jag hur du menar med svängeln...då borde det inte vara så svårt att ordan till. Draglinor har jag ännu igna men skall införskaffa mig det. har du något tips på daglinor?

jaja men då är det ju inget problem!! Draglinor kan du oftast köpa lösa men annars kan du göra en budgetvariant av rep med karbinhake i ändarna om du kan fläta fast det i ändarna...

Se bara till att selen har dubbla gjordar, annars är det definitivt ingen bra sele...

jag förstår inte hur du fick till det med att du hade järn i däckeln? Ser på dina bilder att du har en vanlig kass bröstsele ju, Har du verkligen järn i däckeln?? De brukar bara ha stoppade kuddar och en läderbit emellan.

Synd att du köpte selen innan du besökte Bukefalos Körningsforum, vårt mål här i livet är att rädda hästar från såna selar :) nja, mitt mål i livet iallafall.

Såg att du kanske skulle sälja den igen,
Jag sålde min till en som skulle vänja hästen vid sele och draglinor. Han blev vänligt men bestämt tillsagd att inte dra vagn med den :)

/jenny

Liknande trådar

Fordon Hej! Jag köpte en passat för exakt ett år sedan för 99k. Efter det har det varit än det ena än det andra, reparationer där drygt 70k...
Svar
17
· Visningar
1 340
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästmänniskan Hej! Jag är en fjortonåring (snart 15) från norra Sverige som skulle behöva lite bra tips och svar kring ett litet problem jag har...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 914
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar