Köra travare

Sv: Köra travare

Nej, jag tror absolut inte att Martha ljuger. Jag gillar Martha och hon är klok som en bok men ur min åsikt så är hon av den "gamla" travskolan, inget ont om den, den funkar för de flesta, men jag personligen ogillar den.
Det KAN bero på att jag har dåliga handleder och absolut inte klarar av att köra en travare som ligger på så hårt som en travare av "gamla" skolan gör. Jag får inflammation i handlederna som sitter i rätt länge :cry: då.
Det finns en poäng i att köra travare på det gamal viset, det är MYCKET skönare för kuskens rygg att kunna hänga den i munnen och om man kör 8 hästar om dagen, samt mockar åt dem och lindar deras ben så är det väldigt behagligt att kunna spara ryggen åtminstone när man kör dem. Jag jobbade med dem i 10 år så jag har lärt mig det den hårda vägen, min rygg är helt pajj idag.....

Nyfiken på vad du anser som skolkörd? Om nu inte mina är det menar jag.
Mina 2 kan om man tömkör den trampa (nått piaffliknande om man har god fantasi, men om man är kritisk så behövs mer längning av överlinjen, de är för höga i formen ännu och därmed lite låsta i bäckenet), skänkelvikning, samlad skritt på volt och rakt spår, skolorna öppna och sluta i skritt, de orkar inte så länge i kort samlad trav men lite grann. Galoppen ej påbörjad ännu.
Jag jobbar mkt på åttvolt, det övar tömföringen på mig :angel:

I vagn går de lite till och från ärligt till handen, (jobbar mkt med det), de kan svänga i böjd form, den ena kan faktiskt trampa med vagn oxå, jättesött :love: , de kan ställa sig korrekt i nacken.
De kan gå på volt i en hyffsad form i trav, speciellt i ena varvet.:D.

De breddar inte vid skolkörning, att en travare breddar beror på att man inet kommer åt den korrekt, att bredda är att slippa böjja bakknäna, dvs att skyffla in raka bakben istället för bärande. Då brister det i skolkörningen ;)

Däremot så breddar de som faaan när man kör fort, skolkörning är väldigt bra för travare.
Min alldelles egna teori är att travare vet hur man travar fort, det vardaglig arbetet går ut på att göra den liksidig i lågt tempo, få den att längta efter att springa fort.

Mina är som dynamitgubbar när de kommer upp på stora banan, de är lyckliga, stolta och känner sig som SUPERMANNEN.
Kuskarna som kör dem i de riktigt snabba jobben om i löp kallar dem för mercedesbilar, för att de är så fina att köra så skolkörning kan absolut inet vara fel.

Fjunet, du får jättegärna komma hit och testa köra dem om du vill, fort i absolut inte skolform :-) eller samlat i skolform. De kan bägge delarna och är supersnälla att köra. Jag har en i din storlek oxå som ska vara inkörd :-) har jag hört :-). Bara säg till om du vill testa.

Senast ändrad:

Djurjouren skrev:
Fjunet, du får jättegärna komma hit och testa köra dem om du vill, fort i absolut inte skolform :-) eller samlat i skolform. De kan bägge delarna och är supersnälla att köra. Jag har en i din storlek oxå som ska vara inkörd :-) har jag hört :-). Bara säg till om du vill testa.

Vad är min storlek? :confused: :)

Jag testar gärna! Är i Malmö på söndag om du kan då.

Väldigt liten minishettis juuuuuuu :-). Har ingen vagn till den än.....

Men du får gärna testa köra nån av de stora på söndag, måste vara på förmiddagen innan kl 12 för då öppnar jag butiken, har söndagsöppet den dagen.
vill du köra fort eller sakta?;) Du får välja själv, fort är roligare men sakta är seriösare :-)

Hihi, har du inte två nu längre? Minishettis kan jag köra när jag vill, det är vardagsmat :p

Jag ska höra med min chafför först (mor). Svårt att säga vad jag vill köra (jag vill ju se travare i form framför vagn!). Jag tror vi satsar på fort!

Jag har två men nästa vecka förmodligen bara en, rymmaren är såld till hage med fårnät :devil: :angel:

Sms:a mig om du kommer (mobilnumret på hemsidan) och när, kl 9 eller 10 är lämplig tid så att vi har gott om tid på oss :-)
du kan se en i form (eller känna själv) på väg till Jägers innan vi skiter i allt vad form heter :D :o

Hehe, sayonara lillskit! :devil:

Wiiiee, ska vi köra på Jägers? :) Åh, min mamma borde nästan fotografera det :bump:

Jag höll på att ge upp här ett tag...

Kanske för att jag käftar lika på jobbet (äldreboende) och där är det kallabalik nu, kärringar "kollegor" som ser mig (+andra vikarier) som jag vet inte vad, nån inte värd att lyssna på!

Två avdelningar ska bli en. 5+6 ordinarie, flesta mellan 50-60 år, få kommer överens, "vikarierna sprider onda rykten o skvaller, kan absolut ingenting". Bara chefen o gruppledaren som hejjar stort på oss då vi kan fixa 4 avdelningar+natt (vissa även ssk o hemtjänst!) o ställer upp när det behövs :bump:
och det du inte kan verkar du ta reda på och sedan skriva ner.
Ja det stämmer! :)
Allt från kunskap till olika grejer (vissa mindre omtyckta :eek: )
Det tycker jag är lärorikt, det jag inte vet vill jag ta reda på mer om! :)

Hittade detta, blev ju lite nyfiken på Victorys svävande trav :D
Om det går, lyssna! :)
Only for u, lite bilder :D
Info + bilder :D

:crazy: Ursäkta att jag svävade ut... En massa där :angel:
Skönt att skriva av sig hjärngruset, nu funkar säkert maskineriet bättre :smirk:

/L

Senast ändrad:

Vet att det brukar starta ett 4-spann ekipage på scandinavium som har 2 vbl. som förlöpare. Men men, Dom körs säkert annorlunda.Dom är ju bara med i världseliten ju.:( :angel: Själv så tittar jag inte så mycket på det där jaga,jaga, hetsa,hetsa..........

menar du trav?
Muahahaha!

Tycker själv att det kan se lite jaga jaga hetsa hetsa ut, men samtidigt så har hästarna öronen framåt nästan hela tiden vilket är underbart att se!

Jag har för mig, inte riktigt säker att det är nån av de utländska fyrspannskuskarna som har travare som förlöpare i spannen... Men kan vara nåt jag drömt också... :rofl:

Jag sa ju det. Mischa freund från tyskland har jag för mig har travare längst fram för att de är snabbare med trav än rund galopp inomhus. Utomhus kör han med varmblodiga hästar.

Rätta mig om jag återigen blandar ihopa namnen :)

:bow: Tack för berömmet säger Upton. MIn matte har inte riktigt hajat hur man lägger in bilder annars skulle ni fått se honom in aktion.:love:

Jaså här avslöjar dom sig! :D Har är verkligen jättefin din häst!! Får vi se mer av er på tävlingsbanan??

Första gången jag skriver här. Jag har en travare som gick löp tills för två år sedan. Vi har tävlat lätt klass några gånger. Hans starkaste gren är maraton, där ligger han på en del. Dressyren är svårare men det går bättre och bättre. Jag ridtränar honom mycket. Kan nån tala om hur man gör när man lägger in en bild här så kan ni få se honom.

gå in på Mypix.se och registrera dig där så lägger du upp bild där, sen kopierar du adressen för bilden och lägger in den här! Klart jag vilol se fina travare i vagn!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
647
Senast: KesoNeso
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
358
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka