Sv: Köra travare
Jag har hittills inte sett en enda travare KÖRA lopp men det hade varit en kul syn
Ok, så skolkörning innebär att en häst går i "form"?
Helt rätt, oftast under ett lopp så är det farten som bestämmer hästens rörelsemönster.
Vissa springer med raka framben, andra med huvudet lågt..andra skuttar fram och så finns det dom som ser ut att "sväva" (Victory Tilly tex
)..
Att "tvinga" en häst till ett visst rörelsemönster är inte att rekommendera så länge travet fungerar och hästen trivs och inte blir skadad av det.
Däremot så MÅSTE man, oavsett om man har dollartecken för ögonen eller inte,,
) få hästen att bära upp sig, att orka bygga upp både muskler, psyke och rörlighet för att få en individ som trivs med tävlingsbiten och som är hållbar.
Jag går inte ut och springer Göteborgsvarvet i nuvarande författning..
Jag skulle verkligen behöva jobba mig i form för det!
Att påstå att travhästen skulle bli så följsam av en "skolkörares" fina metoder är lika ointelligent som att komma med påståendet att fullblodsgaloppören vägrade galoppera i hög fart sedan han fick en islänning till kompis i hagen...
Dvs, du KAN inte tvinga en häst att springa fort..den måste älska det för att du ska kunna utnyttja det.
Likväl som vi utnyttjar att de vill bära oss på sin rygg, dra hem timmer för oss från skogen, att dra oss i vagn, att bära oss över hinder osv osv osv..
Travhästen som tävlar har en lång uppbyggnadssäsong där du kan ta till div olika träningsmetoder.
Att träna en häst i höga farter runt runt på plan mark helt utan kontakt med munnen på hästen..:smirk:
Ja, det måste väl för jösse namn erat förnuft säga att en sådan häst blir inte långvarig som atlet på en travbana..
Vår travare är nu 5 år och han är just nu på SPA i Halland. Han ska vara där i minst 6 veckor för att bygga upp sig.
Där får han simträna i bassäng flera gånger i veckan, han får gå i kallt vatten och han får massage samt rids av en dressyrryttare i manage för att lösgöra hans något låsta bogar.
Just dressyr och travare är inget ovanligt och när ni säger gå i rätt form så tänker jag i alla fall mest på dressyren där hästen verkligen får bära upp varenda liten del av sig..
Jag förstår inte varför travaren skulle ha en annorlunda mun..och inte söka sig till bettet eller varför i jösse namn ni inte tror man prioriterar följsamheten..
åerigen, tänk förnuftigt..i trav går det väldigt fort och det är ögonblicksbeslut som krävs..
VAD tror ni skulle hända om de flesta hästar inte var känsliga för tömmens inverkan???
Att skolköra sin travare tror jag många gör under sina träningsrundor.
Man samlar sin häst, därefter länger man..man ökar en stund osv osv
Däremot kanske man inte prioriterar nackkrökning på mjukt underlag i en manage.
Men för den sakens skull så lär man hästen att söka sig på bettet och väldigt få travare går med annat än ett vanligt 2-delat bett..
INGA STÅNGBETT där inte...
Min ardenner däremot..han skulle haft problem med att vara "följsam" med den korta halsen och den breda bogen.
Däremot så var han underbar som körhäst och var stark som få och hans ras prioriterar DRAGVILJAN mer...
Slutssatsen är att jag tycker att varmblodstravaren är lämplig att använda som skolkörningshäst..
Så till vida att man får en häst som är riktigt inkörd, som förhoppningsvis har startat och som man vet har en dok. fin form i sitt egna rörelsemönster.