Köra travare

F

Fjunet

Vet att Snigelfarmor kört varmblodig travare enligt vanlig skolkörning :love: Finns det någon annan här som gör det eller har gjort det? Era erfarenheter? Bilder/filmer?

Sv: Köra travare

Då måste jag fråga först vad du menar???

Vanlig skolkörning????

Jag vet inte men jag har inte kört mina travare annorlunda än de andra hästarna.
vare sig de har varit tävlingshästar eller pensionerade från banan..

Givetvis har jag anpassat träningen efter travarna med intervallträning, fortkörning och snabbjobb på banan.
Detta har ju inte ardennern gjort precis..;)

Men hemmavid???
Nä, jag förstår inte???

men så är du oxå unik :)

Enligt expertis kan man inte skolköra travare, då de inte la sig på bettet ordentligt då, blev tydligen för mjuka och följsamma :) enligt stig h.
(tomas eriksson körde in några travare för att se om de blev bättre travare, så blev inte fallet utan tvärtom)

Går dina hästar i form när du kör snabbjobb osv? Inom skolkörning vill man att hästen går i form och det kan man väl knappast säga att travare gör när de kör lopp :crazy:

Hur gick det med travarna Eriksson körde in då?

Ja, det projektet lades ner, för att hästarna blev så mjuka, att de inte tog bettet och sprang för livet. :) Det är vad jag har hört iallafall.
Vilken dröm att få tag i en 3 årig travare inkörd av tomas, och vältränad som en bodybuilder/maratonlöpare. Bara att tävla direkt den fyller 4:a!

Jag har hittills inte sett en enda travare KÖRA lopp men det hade varit en kul syn :d

Ok, så skolkörning innebär att en häst går i "form"?

Helt rätt, oftast under ett lopp så är det farten som bestämmer hästens rörelsemönster.
Vissa springer med raka framben, andra med huvudet lågt..andra skuttar fram och så finns det dom som ser ut att "sväva" (Victory Tilly tex:love: )..

Att "tvinga" en häst till ett visst rörelsemönster är inte att rekommendera så länge travet fungerar och hästen trivs och inte blir skadad av det.

Däremot så MÅSTE man, oavsett om man har dollartecken för ögonen eller inte,,;) ) få hästen att bära upp sig, att orka bygga upp både muskler, psyke och rörlighet för att få en individ som trivs med tävlingsbiten och som är hållbar.

Jag går inte ut och springer Göteborgsvarvet i nuvarande författning..
Jag skulle verkligen behöva jobba mig i form för det!

Att påstå att travhästen skulle bli så följsam av en "skolkörares" fina metoder är lika ointelligent som att komma med påståendet att fullblodsgaloppören vägrade galoppera i hög fart sedan han fick en islänning till kompis i hagen...:crazy:
Dvs, du KAN inte tvinga en häst att springa fort..den måste älska det för att du ska kunna utnyttja det.
Likväl som vi utnyttjar att de vill bära oss på sin rygg, dra hem timmer för oss från skogen, att dra oss i vagn, att bära oss över hinder osv osv osv..

Travhästen som tävlar har en lång uppbyggnadssäsong där du kan ta till div olika träningsmetoder.
Att träna en häst i höga farter runt runt på plan mark helt utan kontakt med munnen på hästen..:smirk:
Ja, det måste väl för jösse namn erat förnuft säga att en sådan häst blir inte långvarig som atlet på en travbana..

Vår travare är nu 5 år och han är just nu på SPA i Halland. Han ska vara där i minst 6 veckor för att bygga upp sig.
Där får han simträna i bassäng flera gånger i veckan, han får gå i kallt vatten och han får massage samt rids av en dressyrryttare i manage för att lösgöra hans något låsta bogar.

Just dressyr och travare är inget ovanligt och när ni säger gå i rätt form så tänker jag i alla fall mest på dressyren där hästen verkligen får bära upp varenda liten del av sig..

Jag förstår inte varför travaren skulle ha en annorlunda mun..och inte söka sig till bettet eller varför i jösse namn ni inte tror man prioriterar följsamheten..
åerigen, tänk förnuftigt..i trav går det väldigt fort och det är ögonblicksbeslut som krävs..
VAD tror ni skulle hända om de flesta hästar inte var känsliga för tömmens inverkan???

Att skolköra sin travare tror jag många gör under sina träningsrundor.
Man samlar sin häst, därefter länger man..man ökar en stund osv osv

Däremot kanske man inte prioriterar nackkrökning på mjukt underlag i en manage.
Men för den sakens skull så lär man hästen att söka sig på bettet och väldigt få travare går med annat än ett vanligt 2-delat bett..
INGA STÅNGBETT där inte...

Min ardenner däremot..han skulle haft problem med att vara "följsam" med den korta halsen och den breda bogen.
Däremot så var han underbar som körhäst och var stark som få och hans ras prioriterar DRAGVILJAN mer...

Slutssatsen är att jag tycker att varmblodstravaren är lämplig att använda som skolkörningshäst..
Så till vida att man får en häst som är riktigt inkörd, som förhoppningsvis har startat och som man vet har en dok. fin form i sitt egna rörelsemönster.

Talar inte i nattmössan, trevlig början på ditt inlägg.

saxar in en tråd från travforumet. Men Martha kanske ljuger?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=483791&highlight=p%E5lsson

Jag räknar inte dina travare som skolkörda utifrån vad du skriver, men det verkar vara ett väldigt trevligt upplägg. Tänk om du fått en rockard med hög sits oxå, så du får ännu finare kontakt och kan inverka med pisken bättre. Då du, då kanske Mischa hör av sig!

Måste bara få svara på tryggs inlägg oxå. Trevligt btw.

Men jag skulle inte rekommendera en travhäst som skolkörarhäst. Det blir problem!
Mitt vbl var inriden av ridinstruktör (ägaren än idag) som treråring, tävlad 1.10 hopp utbildad La dressyr och ändå satte bakbensaktiviteten stopp för mycket. Ex samling. Travare breddar bak när tillfälle ges, de har lång rygg och en travare som gått som tävlingshäst inom travet lär inte bli lättare att omskola än min välutbildade travardam.
Klart det går om man är mycket skicklig men de skickliga kör inte travhäst :)

Däremot rekommenderar jag stark travaren som ras till lättare tävling och som nybörjarhäst inom körningen, för klokare och snällare finns inte. *sakna*

Trygg skrev:
Att påstå att travhästen skulle bli så följsam av en "skolkörares" fina metoder är lika ointelligent som att komma med påståendet att fullblodsgaloppören vägrade galoppera i hög fart sedan han fick en islänning till kompis i hagen...:crazy:

Vem har påstått det egentligen? Ska jag vara helt ärligt så känns det inte som att du ens svarat på mitt inlägg. Det känns bara som att du spyr ut din galla över skolkörning och försöker försvara travsporten. Det är inte det tråden handlar om.

VAD tror ni skulle hända om de flesta hästar inte var känsliga för tömmens inverkan???
Men för den sakens skull så lär man hästen att söka sig på bettet och väldigt få travare går med annat än ett vanligt 2-delat bett..
INGA STÅNGBETT där inte...
Den där sidan om trav grejer jag hittade då? :crazy:
Massor med hemskheter *förbjudna i bla Sverige* avsedda för just travhästar.
Fast vi snackar ju om svenska trav hästar! :)
Ursäkta att jag yttrade mig, vill inte bråka :crazy: :angel:

Finns det inga vbltravare här som skolkörs förutom min som nu är pensionär? (inga fler travdiskussioner)

Bild från tävlingarna på hemmaklubben förra året.

Senast ändrad av en moderator:

Den har jag redan sett :p Har du inga fler i dina gömmor?

Hade hon varit av travbanan länge när du fick henne? Tog det lång tid att "skola om" henne?

Jag skolade bara om henne från lokselelunkapåiskogenhäst med låg rockard och inga draglinor. Hon slutade ju på travet när hon var 3 och blev sparkad. Gick 4 lopp. Efter det har hon varit hopphäst/lektionshäst. Hennes ägare sen hon var tre är ridinstruktör så Donna är kanske ingen vanlig travhäst :)

Fler bilder..nja, jag har faktiskt inte så mycket. Det är den enda tävlingsbilden tyvärr. Lite träningsbilder tagna med telefonen:

Senast ändrad av en moderator:

Jag är ledsen Fjunet om du uppfattar det som om jag spyr galla över skolkörningen..
Jag visste ju för fasiken inte ens vad det var??

Det är bara det att JAG inte riktigt har sett skillnad på att köra mina olika raser..

Försvara travet..jag antar att om jag kom till dig och sa att de flesta shettisar i Skåne far otroligt illa för det blåser så hos er och tack vare er närhet till Danmark så har ni en kontinental hästsyn som gränsar till djurplågeri som vi övriga svenskar inte har..

Långsökt, jag vet..men precis så där dumt uppfattar jag vissa inlägg om travet.
Kan du inte då förstå att man vill FÖRKLARA!!
Inte FÖRSVARA!

Den där sidan om trav grejer jag hittade då?
Massor med hemskheter *förbjudna i bla Sverige* avsedda för just travhästar.

Men snälla _L_:
När jag var i Scottland så var jag på tortyr-museét..
Där fanns bl a den sk. järn-käften som alltför talföra kvinnor blev satta i för att tvingas till tystnad.

JAG dömer väl inte Skottarna efter det??:D

Dom bilderna du hittade var finska och visade VAD som inte är tillåtet i varken Finland eller Sverige...:crazy:
Dvs ett slags museum över det som inte längre finns kvar...

Snigelfarmor, jag kan tänka mig att de flesta travare kanske breddar för mycket för tävling i de högre klasserna.

Däremot så förstår jag inte varför man skaffar en viss ras som inte passar ändamålet.

Jag letar återigen efter en stor, tung arbetshäst så därför går ju t ex islänningen eller welsch Mountainen bort..

Å skulle jag skaffa nån av dessa så klagar jag ju inte sedan på att de inte ORKAR de jag vill..eller applåderar mig själv för att jag har lyckats vända tex en arab till att bli en bra skogshäst..:D :D :D

Trygg skrev:
Försvara travet..jag antar att om jag kom till dig och sa att de flesta shettisar i Skåne far otroligt illa för det blåser så hos er och tack vare er närhet till Danmark så har ni en kontinental hästsyn som gränsar till djurplågeri som vi övriga svenskar inte har..

Långsökt, jag vet..men precis så där dumt uppfattar jag vissa inlägg om travet.
Kan du inte då förstå att man vill FÖRKLARA!!
Inte FÖRSVARA!:D

Varför ska du försvara travet i denna tråden? Denna tråden handlar inte om travet, det handlar om hästar som travtränats och hur de är när det gäller skolkörning (t.ex på tävlingsnivå). Det finns inget i mitt ursprungsinlägg som klankar ner på travare eller travvärlden. Jag är ledsen, men jag tycker fortfarande att ditt försvarande/förklarande om travet är onödigt i denna tråden. Du högg till utan anledning där anser jag.

Där fanns bl a den sk. järn-käften som alltför talföra kvinnor blev satta i för att tvingas till tystnad.
Ja jag skaa vara tyst :crazy: :D

Nej men man kan ju acceptera både det bra och det mindre bra inom den sport/livsstil man utövar *inte riktat till nån* :angel:

Att jag har en häst i en box kanske är hemskt bara det med tanke på hur dom är gjorda för att leva :eek:

Jag o min stora trut :angel:

Det är en här som tävlar sitt gamla varmblod och det har gått riktigt bra för dom, bara i lätt klass (än så länge?) men en riktigt fin häst. Den enda hästen jag sett gå i samlad galopp och göra byten i varje steg på precisionsbanan:love: Men sen har jag också sett några mindre smickrande exempel, inte för att det måste sitta i hästen... Det går knappast att säga bra eller dåligt om en hel ras utan de skiljer sig ju från häst till häst så mycket.

Beklagar att din tråd spårat ur...

Åneeej!!!!

Det exemplet var INTE riktat mot någon och absolut inte dig!!!!

Så får du inte ta det!

Jag läser alltid det du har skrivit och tar del av det du har skrivit och det tror jag att de flesta gör!
Du har jättemycket bra att lära ut och det du inte kan verkar du ta reda på och sedan skriva ner.

Så håll inte tyst _L_!!!

Men visst kommer det en del grodor och gammalt snus mellan diamantkornen från dig ibland och då har jag lust att ta fram den där järnmasken kanske;) :p

Å andra sidan skulle det vara konstigt om vi alla hade samma åsikter..tycker det är bra att det stormar här inne ibland BARA det blandas med lite lugn innan också..

Jag kommer hålla på mitt så som jag verkligen hoppas att du kommer hålla på ditt!!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
647
Senast: KesoNeso
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
358
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka