Köra transport med automat

Kirre

Trådstartare
Har sen ett år tillbaks en bil med automat med lågväxlar. Har inte funderat så mycket på det, det har liksom inte behövts, förrän nu. Känns ju lite dumt att fråga om körtips/instruktioner men faktum är att det är det jag söker.

Har nu börjat köra transport lite mer regelbundet och då en del på en väg som är kurvig och mycket upp och ner, hamnar på en snitthastighet på kanske 35-40km/h men varierar mellan 25-60, asfalt och avdelad körbana så inga mötande att parera för utan det är bara vägens utformning att anpassa sig efter.

Naturligtvis vill jag köra så snällt som möjligt för bilen, frågan är om användning av lågväxlarna är intressanta här?
Upplever inte vägen som ett problem för bilen, när varvtalet går ner lite trampar jag till, den växlar ner och så accelererar den, även uppför. Älskar bilen. :love: Men vet som sagt inte om det är det snällaste, den växlar ju väldigt mycket upp och ner.

Så ni andra med automatare och mer erfarenhet, hur gör ni? Vad är bäst för bilen? :)
 
Sv: Köra transport med automat

Du har två växellådor alltså? Hög- och lågväxel.

Eller bara vanlig växellåda, och sedan växel 1 och 2 och ev. tre som går att välja oautomat så att säga?
 
Sv: Köra transport med automat

Det är en automat, sen har jag ett power och ett low läge på automaten OCH tre st lågväxlar som jag kan växla till. Det är främst de växlingsbara lågväxlarna jag funderar på här, men kanske de andra lägena kan vara användbara också?

Har en Subaru Legacy 2.5 GX sedan, 99:a, om det hjälper. :)
 
Sv: Köra transport med automat

Hade en automatväxlad Freelander och den kunde bete sig sådär på vissa vägar när det gick upp och ner, då växlade den upp och ner hela tiden, så då lade jag in de manuella växlarna och kunde själv bestämma när den skulle växla så att säga.

Men jag håller med om att det är underbart att dra släp med automatväxel!! :love:
 
Sv: Köra transport med automat

Om bilen växlar upp och ner själv i automaten, då hade jag valt en manuell växel. MEN det har aldrig hänt de gånger jag behövt köra på dylika vägar, jag har anpassat farten tidigit, det går ju inte att stampa på med häst och släp liksom.
 
Sv: Köra transport med automat

Hej
Om jag ska köra på små krokiga vägar och bilen växlar hela tiden skulle jag lägger automaten i accelerationsläge och kopplar ur överväxlen.
Jag älskar att köra automatare och släp för jag vet att bilen själv räknar ut vilken växel som är optimal för mig. Att den sen växlar mjukt och att jag slipper tänka på dragläge och annat när jag krypkör eller backar är ju bara så skönt.
 
Sv: Köra transport med automat

Bra tråd!

Jag har oxå undrat lite då jag nyligen köpt en automat, och jag aldrig kört automat innan (varken med eller utan släp) och undrat lite över de övriga växlarna i automaten. Man kan alltså växla 2 3 4 men utan koppling om man behöver sätt ai de växlarna? Oj vad oteknisk jag verkar nu... :o:o
 
Sv: Köra transport med automat

Ja men du växlar normalt inte själv, låt de vara om det inte är så att du vill LÅSA lådan i någon av växlarna av någon anledning.
 
Sv: Köra transport med automat

Tycker att den sköter det optimalt själv.
Lådan klarar av att jobba.
Skitskönt om man sitter i köer.

hästarna åker ju bäst om ingen slirar på kopplingen;)

Däremot bör man inte köra på hög växel om man drar tungt, backigt eller fort.
 
Sv: Köra transport med automat

Svarar lite allmänt nu.

Alltså, den växlar ju inte hela tiden uppneruppnerupp osv. Bilen känns ju inte besvärad utan det är jag som undrar mest vilket sätt som är snällast att köra då jag har en massa flashiga alternativ som jag inte testat/vågat använda hittills. :)

Jag försöker i möjligaste mån hålla en jämna hastighet utifrån hur vägen ser ut, den ser alltså ut såhär en rätt bra bit, för att inte behöva bromsa inför sväng, accelerera, bromsa osv. Så oavsett om det är nedför, uppför, sväng eller rakt försöker jag ligga i samma hastighet vilket för den här vägen med släp hamnar på typ 35-40 (vilket gör bilarna bakom galna då det även är "main road" till flygplatsen från en större ort och inte många ställen att släppa förbi på. :angel: )

Jag älskar för övrigt också att köra med automat och släp och ffa denna bil med släp. :love:
 
Sv: Köra transport med automat

Jag har en Volvo S70 och när jag kör med släp kör jag enbart på D läget, dvs det vanliga körläget, har aldrig varit något problem, har en känsla av att hästarna "gillar" att åka med automat, då de slipper växlingarna och transporten blir ngt mjukare.
 
Sv: Köra transport med automat

Jag har en Volvo S70 och när jag kör med släp kör jag enbart på D läget, dvs det vanliga körläget, har aldrig varit något problem, har en känsla av att hästarna "gillar" att åka med automat, då de slipper växlingarna och transporten blir ngt mjukare.

Har du ingen 3a i din automat?Drive är normalt ingen växel man ska använda när man ska dra då den kan ha svårt att hålla nog låg växel & ligga & hoppa emellan.
 
Sv: Köra transport med automat

Det har jag faktiskt aldrig varit med om hittills, en automatlåda som hoppar mellan växlar, växlar upp och ner hela tiden. Har dragit med automat sedan 1995 till och från, varierande släp och bilar.
 
Sv: Köra transport med automat

Det har jag faktiskt aldrig varit med om hittills, en automatlåda som hoppar mellan växlar, växlar upp och ner hela tiden. Har dragit med automat sedan 1995 till och från, varierande släp och bilar.

Har du en "ren" dragbil?
Framförallt är det lite skillnad i bilarnas styrka osv.
Har aldrig hört en mekaniker som rekommenderat att dra med D, 3an är en dragväxel, den ser till att bilen inte håller för hög växel & håller sig mer jämn, sliter inte lika mkt på växellådan.

Självklart kan man dra med D(dock har de mekaniker & jag träffat avrått från det) men det gör jag bara när det är jämn väg, när bilen kommer upp i fart, man ser väldigt lätt på varvräknaren vad bilen gillar & inte, fast på 3an går den automatiskt på aningen högre varv då det är bättre än att den håller på & växlar fram & tillbaka.

Uttalar mej inte om rena dragbilar, har ingen aning om vad du har för bil heller & inte vad den har för växlar, vanlig automat eller "halvmanuell".
Personligen(efter egen & andras erfarenhet) är jag av åsikten att det inte är en höjdare för automatväxellådor att behöva dra släp, om bilen inte är gjord för det.

Det bästa är ju att läsa instruktionsboken till bilen innan man sätter in nyckeln(men hur många gör det?), där brukar stå att 3an är bra för drag, ojämna vägar, mkt backar.
 
Sv: Köra transport med automat

Min ska ligga i D med överväxeln urkopplad (enl manual och mek).

Den hoppar inte mellan växlarna.

Har låst den i 1 vid två tillfällen med ruggit underlag och det gick bra.
 
Sv: Köra transport med automat

Dåså, antar att du har en med prnd1234 som jag kanske, det är ju annorlunda med den manuella delen.
 
Sv: Köra transport med automat

Ja det är förstås bilägarnas val hur de väljer att köra..
 
Sv: Köra transport med automat

Nix. Kan bara välja 12RNDP fast inte i den ordningen.

Oki, om det står i instruktionen så får man följa de & skylla på att man följde den om det blir dåligt i framtiden.
Vi har en audi i familjen som har samma växlar(alla våra 3 bilar med automatlådor ser olika ut i växlarna) & den får inte dra ngt, har helt enkelt förstört bilen genom att dra med den tyvärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp