Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den har ju hållt i 18år hittills så det ska nog gå bra.
Vill säkert ha en ny låda om ett år eller så men det är smällar man får ta.
Bilar klarar vanligen själva av att välja rätt växelläge, så det finns ingen anledning att ligga på lågväxel för att undvika växlingar. Det medför bara att man kör på onödigt högt varv.Alltså, den växlar ju inte hela tiden uppneruppnerupp osv. Bilen känns ju inte besvärad utan det är jag som undrar mest vilket sätt som är snällast att köra då jag har en massa flashiga alternativ som jag inte testat/vågat använda hittills.
Jag försöker i möjligaste mån hålla en jämna hastighet utifrån hur vägen ser ut, den ser alltså ut såhär en rätt bra bit, för att inte behöva bromsa inför sväng, accelerera, bromsa osv. Så oavsett om det är nedför, uppför, sväng eller rakt försöker jag ligga i samma hastighet vilket för den här vägen med släp hamnar på typ 35-40 (vilket gör bilarna bakom galna då det även är "main road" till flygplatsen från en större ort och inte många ställen att släppa förbi på.
Varför kör du inte efter vägens beskaffenhet istället? Alltså "fortare" på rakor och uppför/nedför, saktar in inför kurvor osv. Med planerad och mjuk körning blir det ett minimum av bromsa etc.
LIA