Köra transport med automat

Sv: Köra transport med automat

Den har ju hållt i 18år hittills så det ska nog gå bra.

Vill säkert ha en ny låda om ett år eller så men det är smällar man får ta.
 
Sv: Köra transport med automat

Den har ju hållt i 18år hittills så det ska nog gå bra.

Vill säkert ha en ny låda om ett år eller så men det är smällar man får ta.

Oj, ja då får man räkna med att skaffa en ny, ovanligt om den skulle hålla 18 år till:p
 
Sv: Köra transport med automat

Alltså, den växlar ju inte hela tiden uppneruppnerupp osv. Bilen känns ju inte besvärad utan det är jag som undrar mest vilket sätt som är snällast att köra då jag har en massa flashiga alternativ som jag inte testat/vågat använda hittills.

Jag försöker i möjligaste mån hålla en jämna hastighet utifrån hur vägen ser ut, den ser alltså ut såhär en rätt bra bit, för att inte behöva bromsa inför sväng, accelerera, bromsa osv. Så oavsett om det är nedför, uppför, sväng eller rakt försöker jag ligga i samma hastighet vilket för den här vägen med släp hamnar på typ 35-40 (vilket gör bilarna bakom galna då det även är "main road" till flygplatsen från en större ort och inte många ställen att släppa förbi på.
Bilar klarar vanligen själva av att välja rätt växelläge, så det finns ingen anledning att ligga på lågväxel för att undvika växlingar. Det medför bara att man kör på onödigt högt varv.
Det händer att bilen kan hamna i ett "mellanläge" vad beträffar fart och belastning, varvid automatväxeln tenderar att växla upp och ner vid minsta förändring av vägbanans lutning. Då är det läge att låsa på en växel.
Dagens automater är långt ifrån så ömtåliga som det ibland sägs.

Varför kör du inte efter vägens beskaffenhet istället? Alltså "fortare" på rakor och uppför/nedför, saktar in inför kurvor osv. Med planerad och mjuk körning blir det ett minimum av bromsa etc.

LIA
 
Sv: Köra transport med automat

Varför kör du inte efter vägens beskaffenhet istället? Alltså "fortare" på rakor och uppför/nedför, saktar in inför kurvor osv. Med planerad och mjuk körning blir det ett minimum av bromsa etc.

LIA

Det är väl ungefär det jag gör men då "rakorna" aldrig är längre än kanske 100m (i princip kan man inte köra om övht på den vägen, en sträcka som är knappt 1 mil). Direkt efter ett lite nedförslut kommer skarp kurva och sen sväng åt andra hållet samtidigt som det går uppför och så nedför, sväng osv, så är det hela vägen, inga "dösträckor" sas. Så för hästens skull bör man köra så som jag nämnt tidigare, jämn, låg hastighet då utrymme för långsamma inbromsningar tex inte finns om hastigheten råkat bli för hög. Det är en 70-väg som det knappt UTAN släp är möjligt att komma upp i den hastigheten några längre sträckor. Hade det inte givit mig en omväg på typ 4-5 mil, dvs dubbelt så långt, hade jag övervägt en annan väg, nu anpassar jag körningen.

Det verkar ju dock som om de flesta är eniga om att bilen ska klara detta så jag kör väl på på D. :)
 
Sv: Köra transport med automat

Liten kommentar bara, 3an växel på automat som inte är halvmanuell (om man har dessa växlar) brukar ha mer motorbroms än D så dessa kan vara extra bra att använda i nerförsbacke.
 
Sv: Köra transport med automat

Nyreggad på forumet men ger mig in i hetluften direkt! ;)

Pysslar med dragracing normalt men har nu gått och blivit en "Hästpappa" då dottern köpt sig en häst efter en massa år på ridskola osv. Nog om det.

Visst kan man köra sin bil på "Driven" (D) dock kan detta medföra att automatlådan "Stallar" (ja det heter så i automatlådabranschen) dvs den slirar för att erhålla maximalt vridmoment till automatlådan. Om man håller sådana farter på D så kommer det medföra att lådan blir varm, eller rättare sagt oljan blir varm. Brukar inte vara några problem under kortare sträckor men ligger man och kör längre sträckor så är det inte så jättebra med en olja som går varm. Egenskaperna hos oljan försämras en hel del.

Välj då istället om man ska köra 70km/h att köra på 3:an på automaten, då kommer ni du med största sannolikhet komma upp i varv där lådan inte "stallar" vilket ger mindre värme och din låda kommer må bättre!

// Jeppe
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp