Köra sto med föl vid sidan

A

Aatos

Den här tråden kanske inte ska ligga här men det såg så tomt ut på "köravel". På gamla bilder kan man se ibland ett föl springa brevid eller ibland bunden vid gjorden. Har också sett bilder på ardenner med föl bundna vid sig på utställning. Jag har aldrig gjort det själv, men undrar lite hur det går till. Jag kan förstå att förr i tiden kunde man inte ge stoet 6 månaders "föräldraledigt" som man gör nu. Ridit med ston med föl har jag gjort, men som sagt inte kört. Någon som provat på? För- och nackdelar??

Sv: Köra sto med föl vid sidan

För länge sedan körde vi med föl vid sidan, men det senaste har det bara vart med unghästar brevid, för att vänja dom vid vagnen innan inkörning. Har både bundit i vagnen (bak på maratonvagnen) och haft groomen hållande i grimskaftet, det går hur bra som helst, bara unghästen i fråga är hanterad mycket innan, det går ju inte att sätta fast en helt otränad unghäst och köra iväg och tro att det ska gå, det skulle nog bli fullt kaos. Sen är detta oxå alltid med "gamlingen" framför vagnen som är van, skulle nog inte göra det med en mer "grön" körhäst. Vad jag minns var det aldrig några problem med fölungen heller, han var iaf så gott som inkörd innan vi ens spännt för honom första gången ;)

Men då var fölungen lös?
Vissa ston är så hemskt fästa vid sina föl, men när jag tänker efter så är det när dem inte är så gamla. Och man kanske inte tar en körtur med ett sto och ett föl som inte ens 10 dar.
Vad gjorde stoet när/om fölungen sprang iväg eller hamnade på efterkälken?

Har haft 2 föl och bägge har gått bundna bredvid stoet vid körning med vagn eller slåttermaskin eller vad man nu väljer:D
Det har aldrig vart några problem, vi har knutit dom i dragringen på lokselen, ganska kort så fölet inte kan hamna framför stoet vid körning, och sen kört, och nu den sista fölisen var inte mkt hanterad innan, väldigt blyg för människor, det har iofs släppt nu, med råge:bump:
Och väljer man att ha dom lösa så brukar dom hålla sig intill modern ändå:)

Nej fölungen var bunden vid sidan om stoet. Jag skulle nog inte köra ut med ett så litet föl, skulle nog vänta en månad iaf tills fölet hade fått lite muskler och stadga i benen och mamman hade fått vila sig efter förlossningen ordentligt. Sen är det ju bra att träna både sto och föl att vara ifrån varandra, men samtidigt är det ju väldigt bra träning för fölet att få följa med, man kan ju ta med fölet varannan gång :)

Usch, ibland är jag en sån jättefegis.
Jag har mött stora demonstrationer, stått på samma ställe med dem. Mött brandkåren etc med sirener och allt. Kört i city med häst som bara blivit körd i en månad. Men ändå känns det läskigt att köra med föl.
När jag skrev inlägget menade jag månadsgamla eller äldre föl, bara så ni vet. Nu kör jag bara par, skulle det gå också?

Jag tror inte det skulle vara några problem, man kan ju vänja fölet först genom att binda det i en gjord vid sidan om mamman och bara leda runt dom, tills han/hon fattar att han/hon ska följa mamman.

Om det gick forr sa borde det ju ga nu med. Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Behöver hjälp med ett grinigt sto!! Jag och min vän har en varsin häst i en lösdrift med fri tillgång. Min väns sto på 7 år är nästan...
2
Svar
37
· Visningar
4 953
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar