Köra ridtravare!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Cecely
  • Startdatum Startdatum
C

Cecely

Nu behöver jag lite hjälp av er som har lite koll på ämnet!

Det är så att jag har köpt en rockard till min ridtravare nu och ska testa att köra henne.
Men jag har VÄLDIGT DÅLIG koll på det här, det kan jag erkänna, vad ska jag tänka på när jag spänner för henne första gången?
Tyvär har jag inga kontakter i travvärlden så någon sådan hjälp kan jag tyvär inte få.

Hästen ifråga är 10 år tävlad till hon var 6 år och har gått som ridhäst i ung 2 år. Hon togs av travet för att hon inte pallade pressen.

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp!

Sv: Köra ridtravare!

jag skulle nog iallafall försöka hitta någon som håller på med körning och vet vad det handlar om. Det kan bli rena katastrofen om något skulle bli fel...... Om du absolut inte kan hitta någon som kan så ta hjälp av flera personer så att du inte är ensam första gången. Lycka till!!!

Jag skulle iaf tömköra först (om du inte redan har gjort det)
Sen skulle jag gärna se till att jag inte var ensam, och ha tussar i öronen. Ta det mkt lungt första gången inte släppa på för mkt.... Men det kan vara svårt att förklara lagom tempo såhär.
Se till att jag kan köra på en mindre väg där det inte kör så mkt med bilar.
Gärna en slaggjord, om pållen nu skulle göra "glädje skutt"
De flesta travare är inga idioter att köra speciellt inte om det varit ifrån banan ett tag och den värsta tävlings instinkten lagt sig, så det går säkert jätte bra.
Lycka till med körandet.

Tack!

Jag hade tänkt att börja med att sätta dit hemmagjorda löschakklar (stavas?) och gå runt med dessa i padocken så att man får en hint av vad som väntas både för häst och för en annan.
Sen tänkte jag backa in henne och ta ut henne osv tills allt är ok.
När vi känner oss redo så kommer någon få hålla henne.
Men är det bäst att gå bakom rockarden då eller sitta i?

En annan sak jag undrar över också är ju att när hon blivit körd så har jag fårstått att de har ett enormt stöd i munnen, vad kan hända om jag inte ger detta?
Jag kommer bara skritta med henne hur är stödet då?

Vid skritt har de allra flesta jag sett (inkl mig själv) långa tömmar och således inget direkt stöd. Det är nog bättre att du gör så, kortade tömmar brukar för de flesta travare betyda ökad fart. Ha däremot tag om tömmarna så att du genom att ta till dig händerna/luta sig lätt bakåt kan få kontakt med munnen och bromsa. Det är inget vidare att behöva släppa på tömmen för att kunna korta den.

Det kommer förmodligen att gå utmärkt, spec eftersom du tänkt dig att ta det lugnt och grundligt.

Jag testade köra min ridtravare för första gången i våras när jag hade tillgång till bra körvägar och det.
Hon är 13, och har varit ridhäst sen hon var 10, startat senast -97 (tror jag) och var inte körd sen dess.
Jag pratade först med uppfödaren och han sa att hon var snäll men pigg att köra. Sen tömkörde jag några ggr, kollade att det gick att styra och stanna och så. Sen några dagar senare satte jag på vagnen och körde.
Hon tyckte det var skitkul, men hon var riktigt het. Ville bara trava, trava, trava fooort. :D

He he jag misstänker att min kommer reagera ung likadant! Tänkte ha med en annan häst i början som rids då brukar hon hålla sig till den hästen och är lugnt och sansad!

Men ser verkligen fram emot att testa köra henne!

Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 232
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 317
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka