Köra på motorväg

LoE

Trådstartare
Jag har frågat lite då och då om diverse inom transporter. En lång historia kort, hästen har fått total panik innan av släp, fick hjälp med att lösa problemet. Har nu en häst som är väldigt lättlastad, och i början åkte jag med hästen i släpet, för att se hur hästen reagerade. Hon är ganska lugn, tittar väldigt mycket ut genom fönsterna, och idag körde jag runt i 30min. Står snällt i svängar och kastar sig inte ut när vi är framme. Men nu börjar jag fundera på att testa att köra ut på motorväg, men jag är livrädd över att hon ska få fullständig panik, tänker mycket på lastbilar och högljuda motorcyklar. Har prövat med att döva henne med travluva, men på något konstigt sätt får hon av sig den, och luvan sitter istället på nosryggen. Behöver jag vara nervös, eller ska jag skita i motorvägar:o

Sv: Köra på motorväg

Å det kan inte komma motorcyklar och lastbilar på andra vägar än motorvägar?Tror knappast att hästen gör skillnad på vad som susar förbi utanför.

Så jag skulle åka motorväg.

Ett tips är att antingen ta bomull och trycka ner så långt det går i öronen eller skumgummiproppar som man också har inom travet. Luvorna är nog för lätta att få av sig med en grimma.

Om du ska köra på motorväg eller inte har jag inget tips på annat än att låta bli att köra ensam om du känner dig osäker. Du kan inte ha någon med dig den första gången som kanske kör? Är hästen lugn i övrigt är min erfarenhet att de knappast bryr sig för att man kommer ut på en motorväg, vägen är oftast bara trevligare där då det är så rakt och bättre underlag oftast. Många gånger finns det mer utrymme också så att man slipper ha så många fordon kring sig som lever om, men det är inte många hästar som reagerat på just ljuden från fordon vad jag erfarat.

Viktigaste frågan är: Varför tror du hästen skulle få panik? Är hästen lugn i transporten i vanliga fall så är nog inte chansen direkt stor att den tvärt får panik för att ni kör på motorväg..

Lycka till!

Senast ändrad:

Hej
Du har ingen bonde i närheten med en stor bullrig traktor som skulle kunna hjälpa dig genom att köra förbi ditt ekipage ett par gånger för att se om din häst reagerar?

Har också en häst som varit väldigt svårlastad och panikslagen inför att åka. Han tycker väl fortfarande inte att det är kul, men han klarar av det. Fick åka till klinik i vinter vilket innebar två timmar på motorvägen och det gick jättebra, han var inte mer besvärad av det. Dels är det rymligare på motorvägen så andra fordon kommer inte lika nära, dels så är det rak väg och mkt enklare för dem att stå vilket minsker stressen.

Det jag skulle rekommendera är att stanna där det går för att kolla till hästen.

Med en sådan häst hade jag investerat i en kamera i släpet så att du kan se vad den gör :)

Hej
Du har ingen bonde i närheten med en stor bullrig traktor som skulle kunna hjälpa dig genom att köra förbi ditt ekipage ett par gånger för att se om din häst reagerar?

Detta ska jag absolut testa, har inte alls tänkt så långt.

Viktigaste frågan är: Varför tror du hästen skulle få panik? Är hästen lugn i transporten i vanliga fall så är nog inte chansen direkt stor att den tvärt får panik för att ni kör på motorväg..

Lycka till![/QUOTE]

Helt ärligt, så tror jag nog att jag är mer nervös än hästen.
Kan inte svara på, varför hon skulle få panik på motorväg. Får försöka gräva ner min dumma tankar.:-)

Min som är skiträdd för tung trafik och inte är speciellt förtjust att åka transport generellt står som bäst när man åker motorväg. Rakt fram och inte så mycket att titta på = sovande häst. Upplever inte att hon bryr sig alls om man kör förbi någonting som låter mycket. Dock skulle jag aldrig någonsin få för mig att köra med överluckan öppen ens med en trafiksäker häst just ifall man skulle få en lastbil i rumpan som kör alldeles för nära.

Har haft båda delarna till hästar, i dessa fall var båda ardennervalacker vilket gjorde att det kändes lite i bilen när de tyckte att det var jobbigt. Ena hästen var kolugn på motorvägar och studsade runt på landsväg medan den andra tyckte att det var fridfullt på landsväg men studsade runt på motorväg.

Kom över din egen värsta skräck med att åka en sväng när det inte är så mycket trafik och helst också torrt väglag (både för ljudet och halkans skull). Avancera sedan med t.ex fler bilar (lastbilar som kör som dårar kan ju faktiskt vara jobbigt att bli omkörd av även med bil, särskilt om de inte håller sig på sin kant...) eller väglaget. Det skulle jag nog ha kört på, mycket för min egen del men även ifall att hästen tycker att det är stressande. Det är obehagligt att ha ett tungt djur i släpet som inte håller sig stilla.

Hej!

Jag brukade sätta fast luvan i grimman, så satt den där den skulle.

Min förra häst vägrade åka om hon inte fick ha sin luva på sig (fastän hon såg störtfånig ut), jag antar att den dövade ljudet litegrann iaf.

Jag hade nog testat på motorväg, kanske vid en tidpunkt när det är lite lugnare och sen gradvis gett mig på mer trafikerade tider..

/Lavinia

Jag tackar för alla bra tips som ni kommit med:-). Ska absolut ge mig ut under tiden då det är mindre trafik ute. Och mamma har lovat att köra med sin bil bakom.

Min som är skiträdd för tung trafik och inte är speciellt förtjust att åka transport generellt står som bäst när man åker motorväg. Rakt fram och inte så mycket att titta på = sovande häst. Upplever inte att hon bryr sig alls om man kör förbi någonting som låter mycket. Dock skulle jag aldrig någonsin få för mig att köra med överluckan öppen ens med en trafiksäker häst just ifall man skulle få en lastbil i rumpan som kör alldeles för nära.

Jag skulle aldrig våga köra med luckan nere. Efter det att hästen kunde stå i släpet, fick hon vänja sig vid att allt bakom skulle vara stängt. Och det var inga som helst problem.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Ridning jag har precis skaffat min en medryttare. Det känns bra, men ändå inte. Jag har bara sett henne rida en gång, det var när hon...
2
Svar
21
· Visningar
3 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat