köra omskolad travare?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Jag har funderat länge på om jag skulle köra min omskolade travare som omväxling, kan de göra någon skada? är ju inte lika lätt att kräva rätt form men hon tycker det är väldigt roligt att bli körd?
så vad tycker ni? för eller emot?

Sv: köra omskolad travare?

om du kan köra så är det bra variation.
Jag är själv rädd efter en olycka med vagn när jag var ung men min fodervärd körde pållen.

Dom kan vara lite heta, när dom får på sig travutrustningen igen. En sak man kan göra är att INTE använda samma utrustning som när den kördes på banan. Använd exv ett annan typ av bett, träns, sele (om det går) så förknippar dom inte lika mycket med travtiden.
Det funkar så på hundara också, när spårselen kommer fram vet dom att det är spårjobb och när dragselen kommer fran är det drag som gäller, så dom beter sig olika. Kommer (jakt-)ryggsäcken fram så ligger dom i den tills man ska ut och jaga.

Jag kör mitt sto. Hon har haft ryggproblem efter en omkullridning och alltså är det perfekt att köra några ggr i veckan.
Dom brukar ofta tycka att det är superkul attt bli körda igen, kan bli lite pigga.
Rekommenderar dig att fråga den som hade hästen i träning (om den var i träning) hur den var att köra, om du inte har kört den förut, bara så du vet att det inte har hänt nån olycka med den så att det inte händer nåt när du ska köra.

allroundhästarna skrev:
Dom kan vara lite heta, när dom får på sig travutrustningen igen. En sak man kan göra är att INTE använda samma utrustning som när den kördes på banan. Använd exv ett annan typ av bett, träns, sele (om det går) så förknippar dom inte lika mycket med travtiden.
Det funkar så på hundara också, när spårselen kommer fram vet dom att det är spårjobb och när dragselen kommer fran är det drag som gäller, så dom beter sig olika. Kommer (jakt-)ryggsäcken fram så ligger dom i den tills man ska ut och jaga.

Jag tror inte att dom bryr sig vad man har för bett eller huvudlag, kommer selen på så vet dom vad det är fråga om, även om dom ska dra rockard..

Båda mina tycker det är jätteroligt att få göra annat än att släpa runt på mig hela tiden, så det tror jag absolut att du kan göra! :)

Ja!!! Dom älskar ju att bli körd så gör det:bump:
Jag har haft 1 månads uppehåll från ridning och under den tiden har vi sysslat mest med körning, gissa om kille har varit lycklig:D
Men nu när vi börjat sniffa på form och samling genom ridningen så har jag även börjat testa lite smått med vagn och det går över förväntan:D

Kör på du! Hästarna brukar ofta tycka det är jätteroligt! Våran travare skulle deppa ihop totalt om han inte skulle få gå framför vagnen nån dag i veckan, han älskar det! :)

vi har kört lite dressyr i speedcart och travutrustning för skojjs skull i höstas och det gick jättebra! speciellt när han tycker tömkörning är dötråkigt så är sån körning ett alternativ

Go for it! :bump:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 197
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama