Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar
Ja
Bil och hästtransport vägt några gånger och polisen varit på väg att väga vid några tillfällen och jag har glatt svarat - varsågod att väg.
Då har de frågat hur tungt det är lastat. Små pinglorna ger mig ungefär 500kg till godo på lastvikten.
Kör en hel del med släp.
Har fullt körkort och har tungt släp med laglig dragbil i förhållande till körkort och last. Är mycket noga med hur mycket jag lastar o kör lagligt. Behöver mitt körkort.
Det är snarare fler i mitt område som har fel behörighet o förtunga släp o även överlass. Än de som kör lagligt med hästtransport. Några har nervägda släp o lastar tyngre än man gör lagligt. Vilket är lika illa.
Jag tycker att det borde va som det va förr på vägarna. I mitt område var det koll 3 dagar i veckan av tunga fordon o två dagar i veckan lätta fordon ink besiktnings tekninker på plats. Man viste aldrig vilka dagar de kontrollerade vad.
Men nu möter man inga poliser det händer några få ggr per år. Det är för få tillfällen. Väldigt få alkohol kontroller.
Men varför inte ha en utbildnings kväll på ridskolorna/ privat stall om vad man får koppla till sin bil o vad man får lasta? Bara en tanke. Kanske ha en dag man kan lära sig att backa med släp. Det är några som inte kan backa eller känner sig osäkra på backning. Märker vi på tävlingar.