Köra med släde

K

Konrad

Hej alla körfantaster :)

Jag har ett ponnysto som jag kör här hemma, hon är mycket glad och framåt vid körning och kan ibland göra glädjehopp, alltså kicka med ett bakben åt sidan.

Detta är inte så säkert eller kul, men vi håller på att träna bort detta.
Använder nu slaggjord vid körning, men så kom jag på att jag gärna vill köra med släde nu i vinter, men hur gör jag då?
Man kan väl inte använda slaggjord till släden, för skaklarna ligger ju så långt ner på sidorna.

Eller ska man helt ge upp tanken på att köra släde med en något sprallig ponnydam ?

Sv: Köra med släde

Jag brukar va VÄLDIGT försiktig med hästar som är lätta där bak.

Kör dem med höga skaklar o slagrem tills de verkligen inte gör nån ansats att kicka.

Sen låga skaklar LUGN... skritta LUGNT tillåt inga fixa fasoner o få hästen att inte ens fundera på att kicka.

Alla hästar behöver inte få panik om de får en skakel mellan benen men det är definitivt nått du kan räkna med.

Kör som sagt med högre skaklar tills det är lugnt o introducera låga skaklar lugnt o försiktigt.

Och jag eliminerar det problemet genom att redan som små vänja dom vid att linor och skaklar tar lite var stans.

Slår nån över så får dom hoppa tillbaks igen, nu när vi fått snö här i norr så var jag ute och körde med sto och föl vid sidan häromdagen, kälke med låga vinterskaklar.

Fölunge var ganska busig från början och sparkade tills hon hamnat över med ett ben, men hon fattade att det var obekvämt att gå så så hon hoppade tillbaks ganska fort.

Exakt men alla har ju inte hästarna från de var föl o "hanterbara" i storlek. Köper man en vuxen häst som är studsig där bak får man ta det extra försiktigt tills den ger tusan i att kicka...:)

Har ett travruss som är lätt i baken .. hon har dock aldrig slagit för mig. Men använder med vana alltid slaggjorden .. pratat med hennes förrförra ägare som sa att hon hade kickat ur henne ur vagnen en gång .. Men har funderat på att ta bort slaggjorden då jag kör henne i rockarden (sitter långt bak i den), men är sugen på att köra henne med släde med.

Dock har jag ingen släde, men tror hon skulle tycka de var ruskigt roligt :)

Som den skolkusk jag är skulle jag hellre se att man tar itu med kickproblemen-kör in den igen på ett mera grundläggande sätt. (vet inget om dennes inkörning)

*trådkapning*

Min travare som tydligen kickade när han kördes på travbanan gick då med slaggjord.

Tycker ni att det är lämpligt då att jag köper en sådan eller ska jag försöka få bort problemet när jga "omskolar" honom?

Är det vanligt att travare går med slaggjord?

Jag tycker att du ska för att få en trevlig häst börjar om på noll.
Vänj benen vid att det tar i dem, använd en dralina som du lägger an och tar i från mot benet. Sedan två stycken etc etc.

Min personliga åsikt är att en häst är inte inkörd innan den kan gå obehindrat med låga skaklar/släpa i all teräng utan att reagera när det tar i benen. Att slå är också en olat som ska bannas, om det inte är av rädsla eller ovana.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka